Australische backpack vraagjes..

Samen met een vriend vertrekken we rond maart richting australie om daar avontuur te zoeken.
We willen er een auto gaan kopen en met baantjes ons zien te redden.
Nu hebben we wat vragen die ons maar onduidelijk blijven.
-Hoe doen jullie dat met je verzekering in nederland? om die nou 12 maanden door te moeten betalen als je er toch niet bent?
-Welke reisverzekering is in trek?
-Zullen auto’s in sidney duurder zijn omdat daar de meeste backpackers beginnen?
-Wat is een schappelijk bedrag om mee te beginnen?We zullen het meeste in de auto overnachten,althans proberen we :slight_smile:
-Kent men in australie ook seizoenen,bv welke delen/staten in bepaalde perioden niet te adviseren zijn ivm regen/hitte etc…

Ik weet het veel vragen maar ik hoop dat iemand ons kan helpen :slight_smile:

groeten dirk

Probeer een oude campervan te kopen, slaapt wat gemakkelijker. Verder kan ik je weinig vertellen over verzekeringen autoprijzen etc. Wij gaan nooit langer dan 2 maanden en huren een auto.
Over de seizoenen het volgende.
In de Outback kan het van october t/m mei gruwelijk heet zijn. Wij hadden begin november al 45 C. en de outback begint al gauw als je het binnenland inrijdt. Dus de outback het beste bezoeken juni t/m september. Helaas is dat ook het hoogseizoen. Van december t/m april (ongeveer) is het in het noorden The Wet. Wegen kunnen overstroomd zijn, en luchtvochtigheid is groot. De meeste regen valt januari en februari. Dat wil niet zeggen dat het er niet mooi is. De regen brengt allerlei natuurveranderingen met zich mee en er zijn genoeg mensen die juist dan gaan. Een tropische storm is een fantastische belevenis maar niet in een tent. (Kan je ook doen, auto en tent kopen) Het zuiden, zeg maar van Sydney naar Melbourne en naar Adelaide is in voorjaar en najaar het beste. In de zomer kan het hier ook heet zijn zoals overal in Aus. December en januari zijn de vakantiemaanden en gaat iedereen op pad en kan het overal druk zijn. FNQLD (zeg maar tussen Airlie Beach en Cape TRib is het beste in september en oktober en QLD tot NSW is een bestemming voor het hele jaar. Onze favorite staat, Western Aus (1.5 zo groot als Alaska!!) kan in het zuid westen het best bezocht worden, zeg maar ten zuiden van Perth on februari/maart/april en november. Een van de mooiste gedeeltes is prachtig in october en november. Je kunt gerust een maandje doorbrengen in Coral Bay. Wij wel tenminste. November is een goedkope maand in het prachtige Broome maar wel luchtvochtig. Beter is september/oktober maar dan is het weer drukker. Tja.
Ook voor en najaar is de beste tijd tussen Brisbane en Sydney. In Victoria sneeuwt het regelmatig in hun winter. Ook leuk.
Ach, weet je, Australia is eigenlijk altijd fantastisch. Als je nog vragen hebt over bepaalde streken laat maar horen.
Yeehaw.

Ik zou wel een mooie route willen weten,kijk als je een jaar weg bent wil je toch de mooiste dingen zien tijdens prettige omstandigheden.je wilt ook niet tijdens de kwalenplaag(waar ik wat over las) aan de kust zitten :slywink:

groeten…

Hallo Dirk,

Wat betreft je ziektekosten verzekering, daar heb ik ook over nagedacht, maar kon er niet achter komen hoe dat zat, dus voor de zekerheid toch maar laten doorlopen. Een doorlopende reisverzekering die zeker betaalbaar is kun je bij Elvia afsluiten (de globetrotter). Fijne is, zou je onverwachts eerder terugkomen, dan kun je geloof ik de resterende maanden terugbetaald krijgen.

Wat auto betreft, je moet het net treffen een redelijke auto voor een goede prijs te vinden. Waar het vervelend wordt, is het registreren van een auto. De prijzen verschillen nl sterk per staat en Sydney (NSW) is geloof ik een van de duurste staten. Ik ben daarom zelf ook vanuit Sydney naar Brisbane gegaan waar het ongeveer 300 dollar goedkoper was om mijn auto voor een jaar te registreren…

Voor overnachtingen kun je rekenen op 25 tot 30 dollar voor een jeugdherberg, en dan heb je redelijk veel luxe (er zijn veel nieuwe jeugdherbergen al kun je het ook slecht treffen…).

Veel succes met de voorbereidingen en als je nog andere vragen hebt…

Groetjes uit Caloundra, Sunshine Coast, QLD
Tamara