Au Pair in Australie

Hallo allemaal,
Mijn naam is Esmee en ik ben 20 jaar oud.
Ik ben van plan om rond September 2015 (ja dat duurt nog even…) als Au pair naar Australie te gaan.
Maar nu loop ik tegen een aantal dingen aan:
Het visum, ik lees overal dat je maximaal 6 maanden voor dezelfde werkgever mag werken? Wat als ik nou een jaar bij hetzelfde gezin wil blijven?
Ook twijfel ik of ik via een organisatie moet gaan (travel active) of zonder… Ik lees zowel negatieve als positieve verhalen over Travel Active dus ik wil geen geld uitgeven aan een organisatie waar je niet veel aan hebt…
Zelf een organisatie zoeken is goedkoper geloof ik maar wat als het niet bevalt?
Het loon: als ik via travel active ga zal ik rond de 250-350 AUS dollars verdienen ivm mijn ervaring, maar hoe zit dit als ik zelf een gezin zoek? Zal het loon dan veel minder zijn?

Alvast bedankt!

Hoi Esmee,

Ik ben Emma en ik ben vorig jaar augustus terug gekomen van 9 maanden Australië.
Ik was in juli 2012 klaar met mijn MBO opleiding. Ik besloot toen om een jaartje er tussen uit te gaan, ik wilde graag een stukje van de wereld zien en ik ben toen op internet gaan zoeken wat de mogelijkheden waren. Ik kwam al snel uit bij de organisatie Travel Active, ik was al bekent met de organisatie, omdat mijn zus al een jaar eerder met Travel Active naar Amerika was geweest. Ik ging kijken wat zij allemaal aanboden en werd toen verliefd op hun Au Pair programma.

Ik had me aangemeld en ik ben naar de voorlichtingsdagen gegaan om meer informatie te krijgen en face to face vragen te stellen aan de meiden die daar werken. Ze zijn allemaal heel aardig en behulpzaam, ze hielpen me met de aanmeldingsformulieren, mijn visum aanvraag, ik kon ze altijd bellen en mailen met vragen en zelfs toen ik aan de andere kant van de wereld zat wilde ze me nog graag helpen en waren ze erg nieuwsgierig naar wat ik allemaal meemaakte daar.

In Australië heb ik 8 maanden voor het zelfde gezin gewerkt. Ik weet dat er staat dat je maar 6 maanden voor een gezin mag werken maar ik wilde langer dan 6 maanden gaan en maar voor 1 gezin werken. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit maar ook dit soort dingen kan je makkelijk vragen aan Travel Active, en dat is ook gelijk het grote voordeel van reizen met een organisatie, je heb altijd een back-up. Mocht er iets zijn, hier in Nederland of daar in Australië, je heb altijd een groep mensen waar je op terug kan vallen. Travel Active heeft ook een goede partner organisatie in Australië die je 24 uur en 7 dagen in de week kan bereiken.

Ik vind het zelf een te groot risico om zonder organisatie naar de andere kant van de wereld te gaan en dat helemaal in je eentje. Het kost natuurlijk wel wat om met Travel active het Au Pair programma te doen, maar je krijgt er zo veel voor terug, namelijk zekerheid. Zekerheid is zo belangrijk als je zo’n verre reis gaat maken. Ik was goed verzekerd, ik had een leuk gezin, ik was goed voorbereid, ik had er onwijs veel zin in en ik zal het allemaal zo weer over doen en dat allemaal dankzij Travel Active en hun goede Au Pair programma.

Het zakgeld wat je krijgt hangt sterk af van de familie waar je geplaatst wordt. Het is belangrijk dat je, voordat je vertrekt, duidelijke afspraken met het gezin maakt, over je zakgeld, de lichte huishoudelijke taken, de kinderen, het dagritme en zulk soort gelijke zaken. Travel Active geeft daar goede voorlichtingen over, ik was heel goed voorbereid toen ik naar Australië vertrok.

Wat ik je kan aanraden is geef ze een belletje, ga naar een voorlichting of stuur ze een email. Het is een groep van onwijs leuke en lieve meiden en ze zullen zeker hun best doen om al je vragen te beantwoorden.

Ik wens je veel succes en onwijs veel plezier in Australië.
Veel liefs van Emma.

Hoi Esmee,

Mijn naam is Merel en ik ben eind januari alweer twee jaar terug in Nederland.
Na mijn VWO opleiding was ik al het leren een beetje zat, en wilde graag wat meer van de wereld zien.
Aangezien ik het niet durfde om zonder zekerheid en een back-up naar de andere kant van de wereld te gaan, heb ik toen contact opgenomen met Travel Active, waar ik via via al eens van gehoord had.

Mijn ervaringen met Travel Active zijn zeer goed. Vanaf het eerste moment dat ik contact met de organisatie opnam, had ik een goed gevoel. Vooral de persoonlijke aanpak heb ik als zeer fijn ervaren. Je bent geen nummer bij Travel Active; als ze je aan de telefoon hebben, weten ze gelijk wie ze voor zich hebben. De infodag en voorbereidingsworkshop zijn leuk om mee te maken, en waardevol voor je avontuur. Je kunt al je vragen, hoe klein of groot ze ook zijn, aan iemand stellen. Dat geeft veel rust in de toch wel hectische tijd die je beleefd voor vertrek. Ik zou je daarom ook aanraden om gewoon eens contact op te nemen met Travel Active. Zij kunnen je goed vertellen hoe het hele programma in z’n werk gaat, en wat de voordelen voor jou zijn. Het zijn ontzettend lieve meiden!

Ik heb iets meer dan 6 maanden bij een gezin in Brisbane gewoond. De officiele termijn is inderdaad 6 maanden, maar ik heb wel meegemaakt dat andere Au Pairs langer bij hun gezin bleven. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar daar zal Travel Active je ook wel meer over kunnen vertellen!
Zoals ik al zei, het is belangrijk dat je goed voorbereid op reis gaat. Een Au Pair ervaring in Australie is niet zomaar iets. Door iemand te hebben waar je op terug kunt vallen, en die je kan helpen in elke situatie, maakt het allemaal een stuk makkelijker en minder stressvol. Je geeft veel zorgen uit handen, en weet dat ze alles in het werk zullen stellen om jouw Au Pair avontuur tot een succes te maken.

Ik wens je heel veel succes met je keuze! En mocht je uiteindelijk naar Australie vertrekken; Geniet! Voordat je het weet sta je weer op Hollandse bodem. Hopelijk met een ervaring voor het leven!

Groetjes,

Merel

Hallo Esmee,

Als moderator van dit forum sta ik je uiteraard graag te woord. Ik wil je eerst even vragen om de onderstaande link van mij goed door te lezen. Hier vind je alvast veel informatie terug en onderaan ook een link naar website (betrouwbaar!) waar je kunt terugvinden hoeveel je ongeveer dient te verdienen in eender welk land

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=111609

Ik heb zelf ook als Au Pair in Australië gewerkt. Over je visum kan ik je het volgende vertellen: je dient een Working Holiday Visum aan te vragen (deze kost wel geld!) en daarmee kun je tot 12 maanden werken in Australië. Het klopt inderdaad dat je met dit visum maar max 6 maanden voor dezelfde werkgever mag werken. Maar omdat je niet officieel gaat werken zoals een echte backpacker, maar bij een gezin thuis, gaat dit niet gecontroleerd kunnen worden. Mijn gezin had mij aangeraden om aan te geven dat ik eerst bij vrienden ging logeren (en had ook hun adres opgegeven op de kaart die gaat krijgen op het vliegveld, daar kan ik je later meer info over geven). En that’s it. Bij mij werd toevallig mijn kaart bekeken maar dat gebeurd niet altijd bij iedereen. Bijv, bij mijn eerste trip naar Australië (als au pair) werden mijn koffers gescand en vroegen ze of ik wist wat waar in zat (globaal). De 2de keer dat ik daar naartoe ging (vakantie) hoefde ik alleen maar langs een snuf hond te lopen en meer niet.

Maak je dus over de WHV geen zorgen, dat is niet nodig. Mocht je beslissen om met een organisatie te gaan, zullen zij waarschijnlijk ook wel wat tips hebben hierover.

Als je alleen wilt gaan (dus zonder organisatie) kun je eens kijken op de website die je ook in de bovenstaande link vind. Ik heb die zelf ook gebruikt. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je niemand hebt om op terug te vallen. Voor mij vond ik dat niet nodig, ik ben een heel sterk persoon die niet zo gauw panikeert, maar als je zelf onzeker bent of iets dergelijks, ga ik je toch aanraden om met een organisatie te gaan.

Als je op de bovenstaande link kijkt, zie je onderaan (zoals ik al zei) een link naar een pagina waar op staat hoeveel je ongeveer zou moeten verdienen per land. Het heeft NIETS te maken met je ervaring, er zijn gewoon bepaalde standaards. Zo krijg je gewoon zakgeld en hoef je daar niets van te betalen aan het gezin, het moet altijd kost en inwoning zijn EN zakgeld. De salarislijst is uiteraard een indicatie, de ene betaald wat meer en de ander wat minder, maar het mag al nooit veel minder zijn. Dit zou je ook altijd moeten bespreken met je gezin voordat je uberhaupt ergens mee toestemt.

Mocht je nog meer vragen hebben mag je me ook altijd prive contacteren (het kan zijn dat je me eerst als vriend moet toevoegen maar dat is geen probleem hoor!). Ik help je graag verder.

Groetjes
Nathalie