Onze dochter is geboren in Assam, in Chabua, een klein plaatsje aan de Brhamaputra rivier in het noord oosten van Assam. Wij willen heel erg graag met haar een roots reis gaan maken. We weten dat het bezoeken van Assam wordt afgeraden ivm aanslagen. Is er iemand die onlangs dit gebied heeft bezocht en wat zijn of haar ervaring was. Helaas zijn de kontakten met het kindertehuis in Assam verbroken door onze adoptie organisatie en kunnen we dus ook niet terugvallen op enige bemiddeling van die kant. We hebben aan andere inreismogelijkheden gedacht, bv. vanuit Nepal of Birma. We zijn heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Frederiekje
1.vanaf andere landen-dat is echt een HEEL dwaas idee. India kom je niet in zonder alle degelijke visa etc. En BUrma=Myanmar MAG je niet eens overland in+uit.
2.In grote delen van die ‘‘driehoekige wig’’ van India tussen die landen gelden reisbeperkingen, die weer varieren in soort van hevigheid, en dat kan ook nog per week weer veranderen. Soms enkel extra permit van police nodig-soms begeleide reis/gids. Ik ga niet opzoeken waar dat plaatsje precies ligt en in welke zone, dat is mij hier te veel werk. ALS het echt de deelstaat ASSAM is-dan vallen de restricties wel mee.
In recente degelijke reisgidsen, bvb van lonelyplanet staat dit redelijk uptodate uitgelegd-en misschine kan je dat stadje daar ook in vinden.
3.die aanslagen-valt wel mee. Er is opstand-de plaatselijke '‘berg’'stammen vallen niet onder de grote Indiase hindu-meerderheid, ze zijn buddist of animist, en streven, min of meer, naar onafhankelijkheid of autonomie. Net zoals ze dat trouwens nog veel meer doen in de aangrenzende streken van Burma. Maar het govmt. van India is nogal paranoia en als de dood dat een witneus iets zou overkomen of (vb. Tibet) onrust zou gaan stoken. Dus vandaar al die extra regels. Allemaal voor Uw eigen veiligheid, mevrouw!
Hartelijk dank voor de uitvoerige beantwoordiing van mijn mail!
De lonely planet hebben we inmiddels aangeschaft. We weten inmiddels dat we via Dibrughar naar Chabua kunnen reizen.
Nogmaals hartelijk dank voor de vele tips!
Fredriekje
ja-de LP voor NOrth-East India, van okt. 2009,-zag hem hier in BKK ook in de winkel.
de deelstaat ASSAM blijkt nu grotendeels permit-vrij: dus enkel met gewoon visum.
randstaten eromheen-zoals Nagaland-heb je een permit voor nodig-is meest enkel aanmelden bij local police. Dit koms deels ook omdat er nog primitieve bergstammen leven die beschermd worden tegen opdringerige uitplunderaars. Het stadje dat je noemt heb ik zelf niet kunnen vinden in die gids.
Misschien een rare gedachten hoor… Maar als jullie een roots reis willen maken voldoet de eerste keer dan niet gewoon alleen India als land? Bijvoorbeeld het gemakelijk bereisbare noorden? Ik kan me voorstellen dat dit nogal een breed begrip is en dat de ene stad India de andere stad niet is. Maar ik weet niet hoe oud jullie kind is? Ik denk dat India al zoveel dingen met zich meebrengt en alleen de aansluiting bij donkere mensen en het zien van de cultuur (maakt niet uit van waar dat is) zal al een hele ervaring/schok op zich zijn.
Het bezoeken van een land, de eerste keer, brengt altijd spanning met zich mee. Waarom dan meteen gebied in gaan waar een … euh… minder positief reisadvies voor wordt gegeven? Ik zal goed de toegevoegde waarde van het exact bezoeken van de plaats afwegen. Terug gaan naar een land en de stad bezoeken kan altijd nog voor een 2de keer.
Groetjes,
Saskia
p.s. Bovengenoemde kan ik plaatsen vanuit ervaring van vrienden die geadopteerd zijn en terug gingen naar India.