Artikel:Taxi's Bangkok!

Kies een kleur en hoop dat hij weet de weg

Taxi industrie deregulering heeft geleid tot een free-for-all op de wegen van de stad,

[ul]
[li]Gepubliceerd: 27/03/2010 om 12:00 uur[/li][li]Krant sectie: Nieuws[/li][/ul]

Tienduizenden taxi’s zwerven door de straten van Bangkok op een gegeven moment van de dag of nacht.

Zij concurreren voor het recht op dienst passagiers, die goed is in die zin dat biedt meer keuze.
Maar veel waarnemers geloven dat de totale dienstverlening is afgenomen sinds de deregulering van de sector luidde veel meer taxi’s op straat.
Vóór 1992 het aantal taxi’s in Bangkok werd beperkt tot 13.500 voertuigen voor de vrees van de straten zou ook verstopt raken.
Onder deze strikte beperking, taxi kentekenplaten waren als goud, kost nog meer dan de auto’s voor iedereen die om het bedrijf.
Maar als de bevolking van de stad groeide, kwam de regering onder druk om de limiet op te heffen.
Aangezien de industrie gedereguleerde in 1992, heeft het Land Transport Department 80.000 geregistreerde taxi’s, waarvan er 60.000 zijn voortdurend in beweging om passagiers te vinden.
Deze free-for-all beleid eindigde het probleem van onvoldoende taxi’s, maar in het proces ontstaan nieuwe.
In het verleden het gedrag van bestuurders kan beter in toom gehouden worden door de afdeling omdat er minder taxi’s en ze de neiging om meer te worden vastgesteld. Het is niet het geval is. Het aantal chauffeurs en voertuigen is uitgegroeid tot ver buiten de capaciteit van de afdeling te controleren zijn.
Met het heeft gebracht criminaliteit en onethische praktijken van regelrechte verhoudingen, uitwissen verslagen van eerlijke en professionele chauffeurs.
In aanvulling op de golven van klachten over slechte service en de rij-normen, veel reizigers vertellen horror verhalen van verkrachting en diefstal, terwijl moord en afpersing van buitenlandse toeristen niet onbekend is.
Toppen van de lijst van klachten aan de oproep van de afdeling centrum is de weigering van de bestuurders om een tarief te accepteren.
Chairat Sa-nguanchue, directeur van het departement-generaal, geeft toe er zijn gewoon te veel taxi’s voor het agentschap te controleren. “De liberalisering van de taxi beleid was succesvol in de zin dat het heeft geleid tot nieuwe diensten. Maar ook andere problemen hebben voorgedaan. En dat is Thaise taxi gezet ver onder de norm van taxi’s in andere landen zoals Singapore, Hong Kong en Engeland,” De heer Chairat zegt.
De nieuwe diensten omvatten een vereiste voor de tarieven worden geheven per meter in plaats van de oude praktijk, wanneer de passagiers moest onderhandelen met de bestuurder. Levensduur van een voertuig is vastgesteld op negen jaar oude taxi’s kracht op de weg. De voorschriften van toepassing op de belangrijkste gele en groene taxi’s aangedreven door de eigenaars en taxi’s van andere kleuren door kleine bedrijven draaien op een coöperatieve basis. Elk samenwerkingsverband heeft een andere kleur.
Gekwalificeerde chauffeurs moeten worden ten minste 25 jaar oud, beschikken over de vergunning voor een openbaar vervoer bestuurder, leren van de gedragscode en een opleiding op de taxi rijden vaardigheden. Maar veel bedrijven negeren de regels zoals ze wanhopig zijn voor iedereen die beschikbaar is te vinden voor hun auto rijden, liever dan hen zitten niksen en geld te verliezen in een garage.
Het Siam Taxi Coöperatie schat dat slechts de helft van alle bestuurders zijn gekwalificeerd. “Veel eigenaren vragen niet om een vergunning en andere informatie van degenen die afkomstig zijn van hun auto huren omdat ze bang zijn geld te verliezen”, zei Siam Taxi voorzitter Vitoon Naewpanitch, wie rijdt en loopt als een taxi bedrijf.
Een van de belangrijkste problemen is dat veel automobilisten een tarief indien de bestemming is verstopt door het verkeer zal weigeren omdat ze weten dat de autoriteiten niet verder na hen voor het overtreden van de regels, zei hij.
Het is de plicht van de afdeling om te controleren of de regels worden nageleefd. Heer Chairat zei ambtenaren regelmatig worden verstuurd naar bedrijven en individuele eigenaren te controleren. Maar met een task force van slechts 80 ambtenaren, is het onmogelijk aan een grondige controle uit te voeren.
Taxi chauffeurs die niet aan de eisen voldoen, worden op de zwarte lijst en hun coöperaties een waarschuwing ontvangen voordat actie wordt ondernomen, waaronder de meest zware maatregel van een volledig verbod op de activiteiten, zei hij.
Wanneer er een misdrijf is gepleegd in een taxi, van alle politie-eenheden nodig zijn om de dienst te helpen bij haar ambtenaren geen arrestatie gezag hebben. “Dit probleem moet de samenwerking van alle instanties.”
Een nieuwe meter te installeren in taxi’s werd dit jaar en de afdeling hoopt dat het de praktijk van de bestuurders met behulp van langere routes naar pad uit tarieven te doden. De meter zal een ontvangstbewijs afgeven met het tarief, afstand en tijd van de rit.
De afdeling eens het idee geopperd van het installeren van een driver compartiment in de taxi’s voor de veiligheid van passagiers en chauffeurs, maar kampen gehad met zware tegenstand van taxibedrijven die niet meer willen investeren in hun voertuigen.
Heer Vitoon zei dat de dienst alleen niet het probleem van meedogenloze bestuurders en slechte service.
JEAR Youtamnat, een veteraan was chauffeur die varen zijn handel vóór de liberalisering beleid werd ingevoerd, beklaagde zich over de vallende rij-normen. “Een deel van het probleem is dat ze fel beconcurreren voor de passagiers als er te veel taxi’s in Bangkok nu,” de 63-jarige zei. "In tegenstelling tot de oude dag, nu is er geen medelijden, zelfs onder bestuurders zelf