Ik heb in Ecuador een paar zakjes “arroz de cebada” gekocht. Het smaakt mij prima. Maar kan iemand mij zeggen wat dit nou eigenlijk is? Is het havermout? Mijn Zuid-Amerikaanse vrienden weten het ook niet.
En wat kan ik precies doen met de “harina de haba”? Is dit om sauzen en soepen dikker te maken?
Elke andere uitleg over culinaire wetenswaardigheden van Ecuador zal door mij zeer op prijs gesteld worden! Ze hebben daar allemaal interessante en aparte dingen!
Hoi,
Arroz de cebada is mij uitgelegd dat het een gebroken rijst is die vooral in soepen wordt gebruikt, harina de haba weet ik niet precies waar ze het voor gebruiken. Maar het zou goed kunnen zijn dat het om te binden is, net als maismeel bv.
Over een paar weken zit ik in het centrum en zal ik het aan de kokkins vragen. Help me herinneren, want er zal de eerste weken veel op me af gaan komen, maar wil het wel graag voor je uitzoeken, vind ik zelf ook erg leuk aangezien ik graag in de keuken sta.
Groetjes!
Graag, Babseba!
En zou je dan misschien ook kunnen berichten wat je allemaal kunt doen met de diverse types bananen?
Arroz de cebada = een soort van couscous
harina de haba = meel gemaakt van tuinbonen
Je kun zoveel doen met maduros en verdes, als ik dat allemaal moet gaan opschrijven, ben ik nog wel een uurtje bezig 
couscous is tarwe, arroz de cebada is dit lijkt me niet, maar wat is het dan dus wel?
De vraag was: wat kun je precies doen met die harina de haba?
Net even om tafel gezeten met de kokkin en de congierge hier van het centrum waar ik nu vrijwilligerswerk doe en we hebben het er over gehad.
Arroz de cebada is net als quinoa een vervanger voor graanproducten. Het komt van een hoge rijstplant af, wordt alleen in soepen gebruikt. Blijkbaar zijn er ook mensen die het mengen met gewone rijst, maar dat vinden zij niet lekker.
Harina de habas (haba = tuinboon) is bonenmeel dat blijkbaar ontzettend lekker is. Ze maken er coladas van, dat is een ochtenddrank gemaakt met melk en meel (hier krijgen ze ook van die coladas, maar ik heb inmiddels mijn eigen crackertjes gekocht). Maar ze gebruiken het ook om sauzen te maken. Dan doe je een bot in een pan water, lekker laten doorkoken dat de smaak er goed in gaat zitten, dan bonenmeel erbij en klaar is sausje, te eten met papas fritas (gebakken/gefrituurde aardappel). Echt plattelandseten. De oma van de kokkin is inmiddels 80 en werkt nog op het land! Schitterd de verhalen die boven komen na een eenvoudige vraag als deze.
Hoop zo dat het duidelijk is.