weet iemand misschien ook of je ergens in Cuba een kookworkshop kunt doen?
Ik heb zoiets nog nooit gezien, en ik vraag me af of dit met de gebrekkige bevoorrading veel verder komt dan arroz con siempre.
dat vroeg ik mij ook af. Ik hoopte dat er ergens misschien een Caribische kookworkshop zou zijn, of zo. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Nouja, het enige dat ik kan zeggen is dat ik het nooit heb gezien. Er zijn wellicht wat Paladares die er creatief in kunnen zijn en je een kijkje in de keuken geven. Maar ik heb eigenlijk ook nog nooit een bijzonder gerecht voorgeschoteld gekregen waarvan ik zou zeggen, dat lijkt me nou wat om te leren. Het zijn veelal basis ingegredienten en moleculair koken is nou niet bepaald een toegepaste techniek.
Mocht je interesse hebben in de zuid amerikaanse keuken dan zou ik Cuba laten voor wat het is, er zijn wellicht wel een paar interessante gerechten, maar de landen zijn zeer creatief in het overnemen van elkaars gewoontes en ze noemen het vervolgens hun eigen uitvinding. Zo is “arroz con lechte” “typisch” zuid amerikaans, is het gewoon rijstepap en een eeuwigheid eerder uitgevonden in China. Ceviche en Gallo Pinto zijn gekopieerde gerechten en ieder land heeft wel een eigen variant. Sommigen noemen arroz con pollo een landelijke specialiteit, maar het is overal hetzelfde.
De meest creatieve keukens, naar mijn mening, uit zuid/centraal amerika zijn de keuken van Colombia, Peru en Jamaica. Zij weten meer van het combineren van smaken.