Wat vind jij van het Zuid-Amerikaanse eten?

Zoveel landen, zoveel recepten. Wat vind jij van het Zuid-Amerikaanse eten?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je mening toe!

Het eten smaakt wel goed, maar die hoeveelheden vind ik onsmakelijk

Ik trek inmiddels al 21 jaar een of twee keer per jaar naar Zuid-Amerika.
Voor vleeseters is Argentinië het summum, ongelooflijk hoe lekker het vlees daar kan zijn.
In Bolivia, Chili, Paraguay en Ecuador vind ik de eigen keuken maar niks of toch niet bijzonder.
Peru dan. Voor mij, en met mij héél veel lekkerbekken, behoort de Peruviaanse keuken tot één van de beste ter wereld. Lima wordt niet voor niets tegenwoordig de gastronomische hoofdstad van Latijns-Amerika genoemd.
Het aantal ontzettend goede eethuizen in Lima zijn niet meer bij te houden en dit in alle prijsklassen. De visgerechten die je overal langs de kust kunt eten zijn meestal onweerstaanbaar. Een ceviche in Peru is iets heel anders dan in Chili of Ecuador (ooit eens een ceviche geserveerd gekregen in Salinas – Ecuador - met ketchup, zoete mosterd en mayonaise!!!).
Niettegenstaande de keuken uitzonderlijk is, wat wijn betreft ben je beter met een geïmporteerde wijn uit Chili of Argentinië.

Het ligt er een beetje aan waar je bent in in welke gelegendheid je gaat eten of dat je het zelf maakt of dat je bij mensen thuis gaat eten!!.

Persoonlijk vind ik de Colombiaanse en de Peruaanse keuken het best en meest uitgebreid. Puur voor vlees kun je beter in Paraguay of Uruguay blijven…:wink:
De Braziliaanse en Argentijnse keuken vind ik zwaar overgewaardeerd en minder.
Als je puur pizza wilt eten kun je dat mi het beste in Argentina doen. Voor seafood kun je het beste zijn in Chilie,Peru of Colombia.

De Beste wijn komt idd uit Chilie. Terwijl als je weer lekker bier wilt drinken je dat beter in Paraguay kunt doen. Daar zitten veel Duitsers en die hebben lekkere recepten meegenomen. (oa Baviera). Al het andere bier in Zuid-Amerika is deels vaak gemaakt van rijst of Maiz…en vind ik minder lekker.
Pisco sour is weer te gek in Peru…maar dat is persoonlijk. Ook de chicho is erg lekker in Peru.

Als je een echte ontbijter bent (zoals ik) valt Zuid-Amerika vaak tegen…zeker in hotels. Het is vaak erg weinig en steeds van hetzelfde…bruin of grijs brood hebben ze vaak niet…ook het (vlees) broodbeleg valt vaak enorm tegen. Om over kaas maar te zwijgen. EEn echt goed uitgebreid (Duits of Amerikaans) ontbijt moet je vaak missen…zeker in landen zoals Brasil,Argentina of Colombia.

Nogmaals dat is MIJN persoonlijke mening…

Peter

1 like

Nog graag toevoegen dat het uiteraard zoals bij Peter Veldman mijn eigen mening was en dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.
Je moet inderdaad niet in Zuid-Amerika zijn om kaas te proeven.

“Hoe vind jij het Europese eten?”

Nou eeeeeehhhhhh bedoel je de Franse, Italiaanse, Griekse, Engelse, Zweedse of misschien de Spaanse keuken???
Oftewel hoe kan je nou “het eten” van een heel continent (in jullie geval nog inclusief Midden-Amerika ook) op één hoop gooien? Zelfs in Peru heb je al diverse keukens, bv. in de jungle weer heel anders dan in de Andes, en in Lima weer heel anders.

Ik heb in Zuid- en Midden-Amerika heel vies gegeten en heel lekker gegeten, net als in Frankrijk, of in Engeland, of in Laos.

Wat Zuid Amerka betreft heb ik ervaring met het Cubaans eten, en dat is over het algemeen heel erg lekker, enkele voorbeelden zijn:
Bv,
Albondigas caseras :Pittige gehaktballetjes in tomatensaus en knoflook
Cabra de la Juventud: Warme geitenkaas met honing en pijnboompitten
Calamares a la Romana : Gefrituurde inktvisringetjes
Champiñones con ajo:Gebakken champignons in knoflookolie en peterselie
Camarones freidos :Gefrituurde garnalen

Ensalada fresca con aguacate,
mango y queso
Verse salade met avocado, mango en
kaas
Ensalada Cubana de pollo con frijoles
Salade met gegrild kipfilet en kidneybonen
Kan ook als hoofdgerecht

Gambas :Grote garnalen in hete olie en knoflook
Sardinas :Gebakken sardientjes op traditioneel Cubaanse wijze

Carnes : Vleesgerechten

Ropa Vieja: (letterlijk oude kleren)en dit is heel erg lekker
Cubaanse stoofpot van rundvlees met verschillende groenten bereid
Cerdo de Leche :Gegrild speenvarken met roomsaus
Pollo Cubano:Pittig gekruide kip uit de oven
Picadillo: Cubaanse gehaktschotel
Coteletas de cordero:Heerlijke lamskoteletten op Cubaanse wijze bereid
Gambas al la plancha con ajoli : Gegrilde gamba’s met verse knoflook
Salmon de mojo: Gebakken Zalm met mojo saus

Als je daar ooit komt >>>zeker eens uitproberen…

argentina asado voor argentijnen feest voor ons overdone, wel goede wijn maar vergis je niet in de prijs trumperter 10 euro, cabernet goede minimaal 7 euro , vis niet te pruimen ,ook niet in mar del plata, goede restaurants in recoleta maar europesche prijzen.ga eten waar veel vrachtwagens staan

mexico als je van bonen en bonen en heel picant houdt perfect.neem dagschotel ga eten waar veel vrachtwagens staan

colombia wees voorzichtig ga naar goede hotels dagschotel 10 euro is ok neet waar veel vrachtwagens staan:wub::wub:

Ik beperk me tot het Argentijnse menu, omdat ik dat elke dag eet. De kwaliteit van het eten hier is over het algemeen goed. Een Argentijn is behoorlijk kieskeurig en restaurants met een slechte prijs/kwaliteit-verhouding zijn hier snel verdwenen.

Ja, en wat eten de Argentijnen? Veel vlees natuurlijk, in alle soorten en maten. Ook de organen en ingewanden zijn hier een tractatie. “Mondongo” (runderpens) geven wij in NL aan de hond, maar hier zit dat gewoon in het stoofpotje of de soep :slight_smile:

Maar omdat vlees hier voor de gewone man inmiddels niet meer te betalen is, verschuiven velen hun menu naar de ook zeer populaire pasta´s. Voor wie wat meer centen heeft is de verse pasta een echte tractatie (zie hier een verslag over mijn vriend Francesco die bij ons in de vallei een eigen “fabriekje” runt waar overheerlijke verse pasta uit komt rollen, bereidt waar je bij staat).

De Italiaanse invloed op het dagelijkse leven is overal zichtbaar in Argentinië. Dé klassieker is natuurlijk de pizza, die je hier op elke hoek van de straat kunt eten. Ook is er bijzonder goed (Italiaans) ijs verkrijgbaar.

Empanadas” zijn ook erg populair, vooral in de afhaal. Bij ons in de buurt maken Raúl en Silvina van “La Casa de las Empandas” de lekkerste empanadas.

Binnenshuis is de keuken een stuk rijker dan alleen vlees, pasta, pizza en empanadas (er komt zelfs soms nog wel eens een visje voorbij zwemmen)… máár buitenshuis is het aanbod wel grotendeels beperkt tot die 4 peilers, iets wat mij doet concluderen dat het eten in Argentinië uitstekend is, maar de variëteit beperkt. Aanbod van “ander” eten, zoals sushi of Mexicaans eten, is eigenlijk alleen te vinden in de grote steden.

Wat wij thuis eten? O.a. veel hartige taarten, wraps, pompoen/rijstschotels, gevulde courgette/aubergine, veel salades en natuurlijk vlees, pasta, pizza & empanadas :zon02:

Saludos,

Jan