Arnarker cave.

Is er iemand hier die de exacte locatie van de Arnarker cave weet? Misschien dat iemand op dit forum de grot heeft bezocht? Of de locatie van een andere mooie grot in het zuid/zuid-oosten van IJsland?

Ik wil deze plek graag bezoeken tijdens mijn bezoek aan IJsland maar kom niet verder dan dat het ergens in het Leitahraun lava gebied is…

Misschien heb je hier wat aan:

Arnarker is an interesting cave in the Leitarhraun lava field, north of the old road leading from Þrengsli towards Selvogur. A marked path leads from the information sign by the road to the cave, and a ladder has been placed at its opening, down some 16 meters. The cave is about 516 meters long. It goes from the opening 100 meters south and ca 400 meters north. Care should be taken when inspecting the cave because of stones falling from the ceiling and icecastles that can be up to three meters high.

Hey Mitchell,

ook volop bezig met de voorbereidingen? Na een tijdje google denk ik dat je langs Arnarker Cave komt als je via weg 427 van Krisuvik naar Thorlakshofn rijdt.

Bedankt trouwens voor de tip, ik denk dat we hier ook eens gaan langsrijden :wink:

Bedankt voor de reactie,

Ik heb eens op de kaart die ik van IJsland heb zitten kijken. Op die weg staat daar geen grot… Er staat er wel 1 als je van weg 427 langs Thorlakshofn rijdt en dan naar het noorden rijdt via weg 39… Daar staat op de kaart een grot aangegeven… Misschien dat dat de grot is…

Misschien is het Raufarhólshellir die op jou kaart staat. Wij gaan gewoon zowel de 427 als de 39 afrijden en goed opletten :wink:

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt… Panoramio is no longer available hopen dat dit de goede locatie is…

Hopen dat we wel gewoon naar binnen kunnen…

http://www.tweak.net.au/pics2/2008/March/roadless/pichtml/web_2008_03_14-14_39_54--crw_2197_jfr.html

Is er inmiddels al iemand geweest?

Ik heb op die Panoramio website de volgende coordinaten gevonden: 63° 53’ 49.45" N 21° 29’ 44.19" W

Verder staat er weer iets anders op de website van South.is (toeristische site): http://en.south.is/WhattoSeeDo/ViewAttraction/arnarker

Hier staat dat het tussen Þorlákshöfn en Selvogur ligt. Selvogur ligt aan de kust, als je over de (2e) 427 langs de kust rijdt…

Dus tja :)…

Ik ben hier afgelopen week geweest. Coordinaten kloppen het is aan het einde van een doodlopende weg als je vanuit het oosten komt. Het was nog een behoorlijke klim om de grot in te komen aangezien deze nog voor de helft ingesneeuwd was. Je kan zo ’ n 500 meter de grot in. Zorg wel voor een goede zaklamp, die zal je nodig hebben.

Ah. Klinkt goed.

Ik rijd de dag van aankomst via Keflavik, Reykjavik, Hveragerdi, Selfoss naar Fljotsdalur voor de eerste overnachting. Ik heb het nu als optioneel opgenomen, omdat het ‘maar’ een half uurtje rijden vanaf Hveragerdi zou moeten zijn.

We vertrekken rond 16.00 vanaf Keflavik. Dan even tanken en boodschappen doen in Reykjavik. Vervolgens door richting Hveragerdi. Dit moet volgens mij wel in 2,5 uur lukken. In mei wordt het pas laat donker, dus volgens dus ook zat tijd om nog even naar die grot te gaan, en vervolgens onze weg te vervolgen. Als we maar uiterlijk om 22.00 bij het farmhouse aankomen is het best…

Maar nu de hamvraag: hoe was/beviel het? :slight_smile:

Heb je een mooie foto?

Je kan ook al voor Reykjavik boodschappen doen. Daar zit een grote Bonús langs de weg. Ik vond het erg tof, mijn vriendin wat minder hehe. Mede doordat er geen looppad in de grot is en je dus echt over rotsblokken loopt/kruipt. Ik zou het aanraden als je er de tijd voor hebt alleen weet ik niet of je in mei nog van die stalagmieten van ijs enz hebt. Dat vond ik erg tof om te zien…

Ik kan hier geen foto toevoegen omdat het bestand te groot is :tongue: Hier foto’s: https://www.google.nl/search?q=arnarker+cave&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XrViUYqAH-XK0QXj6YG4Bg&ved=0CFsQsAQ&biw=1440&bih=785

Hmm. Ik denk dat we zo’n 2 uur de tijd hebben. Ik dacht dat het wel een leuke 1e attractie was. We komen er aan het einde niet meer in de buurt. Is het te kort voor zo’n 2 uur verkennen? Gewoon een mooie indruk? We zien het anders tzt wel :).

Voor een mooie indruk is 2 uur meer dan zat. Ik ben ongeveer 1,5 uur in de grot geweest en ben er een aardig stuk ingeweest… Hoeveel meter durf ik niet te zeggen

Ah. Goed om te horen!

Ik las net een review hier: http://blog.janbrinker.de/chocolate-cake-err-cave/

Het lijkt erop dat je alles zelf moet meebrengen. Hoe kwamen jullie aan een helm? :slight_smile:

Wij hadden alleen zaklampen meegenomen en zijn zonder helm de grot in gegaan haha