Hoe komen wij bij de ijsgrot Hraftninnusker.

Weet iemand hoe wij bij de ijsgrot Hraftninnusker (of vergelijkbaar) kunnen komen? Wij (gezin van vijf, waarvan drie kids van 7, 7 en 9) willen deze grot bezoeken in de zomer van 2014. Wj reizen met een normale huurauto.

Vast bedankt!
Jaspee

By hiking !?
Hrafntinnusker ligt op het prachtige en unieke Laugavegurinn - Hiking Trail (55 km).

Via dat trail bereik je Hrafntinnusker het ‘makkelijkst’ vanuit Landmannalaugar (afstand 12 km – 3 à 5u – fikse klim). ‘k Sta er vaak van versteld wat kids zoal aankunnen, maar 7 jaar is wellicht nog wat jong voor dergelijke tocht, niet ?

De ijsgrot ligt op zowat 1,5 km lopen van de Hrafntinnusker hut. Je kunt er wel bij (fumarolen en bubbelende waterbronnetjes), maar ‘t is ten stelligste afgeraden om de grot in te gaan (acuut instortingsgevaar).*Bron : Iceland Touring Association :
Ice caves develope where there is thermal activity under the ice patches. Such ice caves should not be entered because of their instability. A traveller was killed such a cave in the morning of August 16th 2006, when he was hit by a block of ice from the ceiling.
*

Wil je in de hut overnachten moet je tijdig reserveren. Kamperen kan ook, maar ’t is er wel bar koud en er staat vaak een ijzige wind.

Er leiden meerdere wegen naar Landmannalaugar. Uitsluitend F-wegen ! Autohuurbedrijven laten normaliter niet toe dat je met een gewone personenwagen die F-wegen neemt (Eventuele schade wordt niet gedekt door de verzekering). Ook als is de F-208 in de zomer eigenlijk wel berijdbaar (je moet geen rivieren over).

Er gaan ook lijnbussen naar Landmannalaugar.

Hallo LineC,

Bedankt voor de nuttige reactie! Lopen lijkt mij idd wat teveel van t goede met onze kids. Maar die bus naar Landmannalauvar, dat lijkt me wel een goede. Weet je vanaf welk punt vade 1 ik dan kan opstappen en, als ik niet wil overnachten, wanneer/hoe ik dan terugkom richting de 1? Of is overnachten wel een must? Ik heb geen idee van afstanden/tijden…

Thanks,
Jasper

IJsland telt meerdere busmaatschappijen, die op hun eigen trajecten een lijndienst onderhouden of busexcursies aanbieden.
BSÍ is zowat het overkoepelend orgaan. Vele lange afstandsbussen vertrekken dan ook vanaf de BSÍ-terminal in Reykjavik.

De rit (enkel) van Reykjavík naar Landmannalaugar vertrekt dagelijks om 8:00 en duurt ongeveer 4:10 uur (afhankelijk van weersomstandigheden). Je kan ook onderweg opstappen, o.m. in Selfoss (3:15 uur tot Landmannalaugar) of Hella (2:30 uur).
Terugrit kan al diezelfde dag, maar dan ben je weinig tijd ter plaatse.

Meer praktische info, dienstregeling en prijzen vind je in de BSI-brochure ‘Iceland On Your Own’.

Verder : ff googlen met Landmannalaugar & excursion en je vindt meer suggesties en ideetjes. Suc6 !

Hoi LineC,

Bedankt, een goede tip zeg, met de bus. Ik zie echter op de website alleen tours, geen (lijn)dienstregeling of (voordeel)passen voor meerdere dagen. Ik zal nog even goed kijken…

Over die ijsgrot, dat hoeft naturlijk niet Hraftninnusker te zijn. Wellicht zijn er andere ijsgrotten die gemakkelijker te bereiken zijn?

Groet,
Jasper

Bustransport :
Intussen heb je allicht gemerkt dat op ‘Iceland On Your Own’ in de ‘overkoepelende’ BSI-brochure ‘Bus Tours’ ook info en prijzen te vinden zijn van lijndiensten en bus passports :).

Er zijn over het hele eiland meer dan 20 busmaatschappijen werkzaam.
Nog een nuttige website over bustransport op IJsland (met busplanner) :
http://www.nat.is/travelguideeng/bus_schedules_iceland.htm

**IJsgrotten **:
O.m. in het zuiden, in het Skaftafell NP vind je ook ijsgrotten, maar die worden om veiligheidsredenen uitsluitend tijdens de winter bezocht (met ervaren gids).
O.m. vanuit Egilsstadir in het oosten gaan er (lange) dagexcursies naar de ijsgrotten van Kverkfjöll, ook tijdens de zomer. De wandeling vanaf het einde van de weg (4WD) naar de Lower Kverkfjöll ijsgrotten is, naar verluidt (heb zelf geen ervaring), niet lang, maar ook daar wordt doorgaans afgeraden om de grotten in te gaan. Vooraf goed informeren is dus een must.

Eventueel alternatief : een excursie (vanaf Akureyri of Myvatn) naar ‘Lofthellir’ in het noordoosten nabij Lake Myvatn. Lofthellir wordt wel eens een ijsgrot genoemd, maar is eigenlijk een 3500 jaar oude lavagrot.

Hallo Jaspee , je bent er natuurlijk allang achtergekomen, maar met een normale huurauto kom je niet bij de ijsgrotten van Hraftinnusker. Áls het al zin zou hebben want ik heb me laten vertellen dat ze door instorting(sgevaar) niet meer te bezoeken zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.

Met een 4-wiel aangedreven auto kan je er komen, maar dat is sterk afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw die er ligt. Misschien is het beter om via een IJslands bureau dat trips verzorgt naar dit soort gebieden te proberen er te komen.
Ik ben benieuwd hoe het je verlopen is…