Ik en mijn vriendin lopen al enkele jaren verschillende meerdaagse tochten. Meerdere mensen hadden al aangeraden om eens naar Ijsland te gaan. Zo kwamen we dan ook bij de landmannalaugar trek uit. We hebben beide een week vrij gekregen vanaf 24 mei tot 1 juni. Nu kom ik verschillende berichtgevingen tegen over de wel of niet mogelijkheid om in deze tijd van het jaar deze trek te doen.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk om in die tijd van het jaar dat wij gaan deze trek te lopen en via openbaar vervoer bij de start te komen?
Moet ik dan denken aan alle dagen lopen door de sneeuw of is de route dan al (grotendeels) vrij van sneeuw? En zijn de hutten dan al open of moeten we met een tent komen?
Op internet konden we hier geen duidelijke antwoorden op krijgen. Vandaar vragen we naar de ervaring van jullie.
Ai, eind mei is wat vroeg om de Laugavegur trek (Landmannalaugar - Thórsmörk) te lopen :
Lijnbussen naar Landmannalaugar of Thórsmörk rijden enkel vanaf midden juni tot begin september.
Buiten de zomer zijn de grindwegen afgesloten vanwege sneeuw en het vele water.
De hutten zijn doorgaans (afhankelijk van weersomstandigheden) pas geopend vanaf ≈25 juni.
De ITA (the Icelandic Touring Association) raadt ten stelligste af om de Laugavegur trek te lopen zolang de hutten gesloten zijn.
Een mogelijk alternatief : enkele dagen in het Skaftafell NP.
Skaftafell is het op één na grootste natuurpark van IJsland : gletsjers, gletsjermeren, ijsgrotten (worden enkel tijdens de winter bezocht), watervallen, zeldzame vogels, wilde planten, …