Heeft iemand van jullie een idee of deze ook voor toeristen te bemachtigen zijn? Er valt meestal nog wel met muntjes te betalen in de bussen, maar het leek me toch handig om er zelf ook zo een te hebben ![]()
Hoi xander,
de subte pass kan door iedereen verkregen worden, bij winkeltjes en op retiro station b.v. je hoeft alleen maar wat adresgegevens door te geven, waar volgens mij helemaal niets mee gedaan wordt. de kaart zelf is gratis, maar de 1e kaart dat je hem laadt, betaal je 15 pesos of zo voor de aanschaf. maar het is wel gunstig, want met munten is de prijs het dubbele en 2 of meer personen kunnen met 1 kaart reizen. overigens is die tarjeta subte alleen in buenos aires en omstreken geldig, op het stadsverkeer, op alle vervoersmiddelen. Maar de kaart is in andere steden niet te gebruiken.
groet en veel plezier in buenos aires,
stef
Inderdaad erg handig, die SUBTE Pas, zeker in een land waar muntgeld steeds moeilijker verkrijgbaar is. De kaart laden is vooral makkelijk bij de loketten van de metro (Subte) is mij opgevallen, relatief snel en bijna altijd open. Je kunt zelfs je saldo overschrijden met de kaart als het noodzakelijk mocht blijken…
groet,
Jan
Hoi Jan,
ik zit het merendeel van de tijd op mijn eiland, maar heb de indruk dat het muntenprobleem in buenos aires merendeel is opgelost sinds de invoering van de subte, extra gestimuleerd door voor betalingen met munten het dubbele te vragen.
De 1 en 2 peso munten zijn mooi en praktisch, alles daaronder mag afgeschaft worden. Gelukkig wordt in supermarkten niet meer om b.v. 15 cent gevraagd, als je 5,15 moet afrekenen. Dat is duurder dan een volgende klant helpen.
Dank voor jullie antwoorden, hoe zit het in de rest van het land wordt daar nog wel met munten betaald in de bussen, of heeft iedere provincie zo’n eigen kaartsysteem?
In Córdoba bestaat sinds kort ook zo´n systeem als in BA, voor de rest van het land weet ik het niet…
groet,
Jan