Archeologische site in Jerash

Hoewel ik zo’n 8 weken in Jordanie heb gewoond en bijna elke uithoek van het land heb gezien/bezocht, is er 1 plaats waar ik niet ben geweest: Jerash. In 1 van mijn laatste weekends in Jordanie (het was tijdens de Ramadan) wilde ik met een taxibusje naar Jerash gaan. Ik heb zo’n 1,5 uur in het busje zitten wachten tot we zouden vertrekken, maar de bus zat nog lang niet vol en ik wilde die dag eigenlijk wel meer doen dan in een (heet) taxibusje zitten wachten, dus ben ik na die anderhalf uur uitgestapt en weggegaan. Dus, in Jerash ben ik nog nooit geweest…:frown:

Jerash ligt zo’n 45km ten noorden van Amman en is makkelijk per bus te bereiken. Neem dan een lijnbus en/of een taxibusje, maar niet overdag tijdens Ramadan:wink:Jerash komt van Gerasa, zoals het in vroeger tijden heette, en is een grote, bekende en interessante archeologische site in Jordanie. Een stukje geschiedenis:
Volgens de legende bleven een aantal veteranen van het leger Alexander de Grote achter in Gerasa. De Hasmoneeën en de Nabateeërs vochten in de 1e eeuw v.Chr. om de stad. Beiden werden verslagen door de Romeinen. Na de Romeinse verovering in 63 v.Chr. werd Gerasa bij de Romeinse provincie Syria en in 90 AD bij de provincie Arabia gevoegd. In de eerste en tweede eeuw kende de stad een grote bloei. Keizer Trajanus liet in de regio wegen aanleggen. Zijn opvolger Hadrianus bezocht de stad in de winter van 129-130. De ‘triomfboog van Hadrianus’ zou gebouwd zijn als aandenken aan dit bezoek.

Hoewel het 1 van de populairste toeristische bestemmingen is in Jordanie, is Jerash altijd nog onbekender dan Petra (hoe kan het ook anders) en is het er dus (iets) rustiger. In de zomer vind in Jerash het Jerash Festival plaats, met tal van optredens in de oude theaters.

Ik hoop van harte dat, als je Jordanie bezoekt, Jerash wel gaat bezoeken, want van iedereen die er geweest is en de foto’s en info die ik ervan heb gezien en gelezen, zou het erg indrukwekkend moeten zijn. Veel plezier!