Aqua de Jamaica/Tamarindo

Vrij simpel, alhoewel de smaak en sterkte durft verschillen van streek tot streek.
Voor tamarindo gebruikt men de tamarindo vrucht, in Belgie en Nederland vooral te verkrijgen in oosterse winkels (al dan niet ontpit, bij voorkeur te kopen zonder schil, de vrucht lijkt op een gigantische boon, met een peul, een plakkerig vruchtvlees, en harde pitten). Gooi een half pakje in een paar liter water, en laat dit een 5 a 10 minuten koken, ervoor zorgend dat dit pakje zich voldoende verspreid over het water, want het is nogal een plakkerig goedje. Na koken en wat afkoelen kan je het water door een zeef gieten, maar opgelet, ik zou voor tamarindo een vrij grove zeef gebruikten, zo krijg je wat meer van de vezels (en de smaak) in het water. Suiker naar smaak, en eventueel aanlengen indien te sterk naar je smaak.

Jamaica : eenvoudiger, is eigenlijk een koude thee. Hibiscusbloemen zijn iets moeilijker te vinden en vrij duur in onze landen. Sommige kruidenwinkels en (mex) importzaken hebben dit wel in hun assortiment. Met een goed andvol bloemen kan je wel enkele liters maken. Een tijdje laten doorkoken, afkoelen en filteren. Suiker + aanpassen aan je smaak.

Ik moet bekennen dat ikzelf deze zaken nog niet zoveel gemaakt heb, maar dit zijn wel typische smaken die je veel bij je eten kan krijgen, zeker in eenvoudiger restaurants worden deze veel geserveerd.

Hier in Frankrijk maak ik regelmatig agua de jamaica. De hibiscusbloemen koop ik op de markt. Het is heel erg gezond.
Visje.

Interessant…

Is dit echt en typisch ‘Jamaican’? Ben het daar nog nimmer tegengekomen, vandaar de vraag.

Of is het net zo ‘JamOpees’ als de Jamaicaanse rumboon :wink:

De hibiscusbloemen heten zo in het Mexicaans heb ik begrepen.
Groet, visje

Nooit op gelet dat dit topic verplaatst werd naar het Jamaica forum. Heeft er ook niets mee te maken. Ik kan ook niet helpen dat men dit in Mexico zo noemt. Gelieve terug naar Mexico te plaatsen

Never mind.

Hoe dan ook, het klinkt goed en ga het zeker eens proberen :wink: