Duiken Jamaica/Cuba

Hoi allen,

Ik ga in september 8 dagen naar Jamaica en 2,5 week naar cuba. We willen graag duiken maar twijfelen waar we de mooiste duik kunnen maken. Voor mij is het de tweede keer en voor mijn vriend de eerste keer. We gaan nog wel in NL in een zwembad oefenen. Cuba of Jamaica lijken ons mooi om te duiken. Hebben jullie ervaring qua plaats? En wat raden jullie wel en wat zeker niet aan?

Thanks a lot! :wereld:

Liefs Jasmijn

Jasmijn66,

Wat Cuba betreft kan ik je niet helpen, maar Jamaica biedt tal van mooie plekken om te duiken (wat voor Cuba niet anders zal zijn).

Mooie plekken in Jamaica:

[ul]
[li]Negril Marine Park (The Throne Room)[/li][li]Montego Bay Marine Park (Widowmaker’s Cave)[/li][li]Discovery Bay[/li][li]Runaway Bay[/li][li]Ocho Rios (scheepswrak van de Kathryn)[/li][li]Port Royal (nabij Kingston, ‘verdronken’ stad na aardbeving)[/li][li]Voor flora en fauna o.a.: Rock Cliff Reef, Sharks Reef en The Arch[/li][/ul]

Het zijn er maar een paar, want eigenlijk kun je overal langs de kust duikmogelijkheden vinden. Maar bovenstaande zijn zo’n beetje wel de meest populaire plekken.

Hou er rekening mee dat september hartje orkaanseizoen is en dat de Caribische zee behoorlijk heftig kan uitpakken, zelfs al zit een orkaan mijlen ver weg. Hou het weerbericht (en marine forecast) dus een beetje in de gaten :wink:

Have fun!

Oke, bedankt voor je tips. Het zal mij benieuwen die orkanen. Is het heel extreem? Ik hoop maar dat het meevalt.

Welnee, valt reuze mee, zeker in Jamaica. De meeste ontstaan voor de kust van Afrika, steken de oceaan over, maar buigen nog voordat ze in de buurt van Jamaica zijn al af naar het noorden. Daardoor komt Jamaica meestal goed weg. Cuba is meestal iets vaker de klos en Florida nog meer.

Ontstaat zo’n storm voor de kust van Zuid-Amerika, dan is de kans wel groot dat 'ie het centrale deel van de Caribbean induikt en het Jamaica lastig maakt.

Maar zulke stormen kunnen -ook al zitten ze ver weg- wel voor ruwe zee zorgen en dan is het even opletten geblazen.

Ik ben zelf meestal in september en oktober (hartje orkaanseizoen dus) in Jamaica en heb in al die jaren natuurlijk wel orkanen meegemaakt, maar relatief zijn het er niet veel in vergelijking met andere delen van de Caribbean.

Haha ja wij gaan dus ook naar Cuba. Nou we zien wel. Ik zal even gaan Googlen waar en hoe ik daar info over kan krijgen als ik daar ben en wat ik moet doen. Haha