Appartementen verhuren in Mexico?

Hallo,

Is het eenvoudig om appartementen te kopen en verhuren in Mexico. Zou je er van kunnen leven, als je in het bezit zou zijn van een aantal appartementen, bijvoorbeeld 4? En hoeveel kost een goedkoop apartement? Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben.

Alvast bedankt!!

Ozcan

Ligt heel erg aan de stad, buurt en hoe de appartementen zijn.
In Guadalajara, althans het gedeelte waar ik woon, heb je appartementen te huur voor tussen de 2000 en 6000 pesos per maand. En zijn redelijk snel verhuurd.
De koopprijzen liggen vaak tussen de 500.000 en 900.000 pesos.

Ik zelf kom met mijn familie rond met ongeveer 10.000 pesos per maand. (heb zelf koophuis dus als jij gaat huren komt daar wat bovenop)

Bedankt voor de informatie ednet94. 10.000 Pesos per maand is niet veel. Dus van dat bedrag kunnen leven is heel interessant. Is medische verzekering duur?

Ik kom regelmatig onder de 10.000 per maand uit met verzekering van mijn vrouw inbegrepen. Zelf ben ik (nog) niet verzekerd.

Medische verzekering ligt rond de 10.000 per jaar. Voor vrouw iets meer voor man iets minder.

Dat is wel heel goedkoop die verzekering. Wat voor een verzekering is het, niet prive denk ik…?

Via GNP. Prive verzekerd, we werken namelijk voor onszelf.

Dat is wel een erg goedkope prive verzekering.

Vond hem nog duur eerlijk gezegd. :smiley:

Hier in Merida liggen de goedkope huren, en dan praat ik over een huis tussen de 1200 en 2500 pesos per maand. Huizen kun je kopen vanaf ca. 200.000 pesos. Er staat veel te huur en te koop. Het hangt er wel een beetje vanaf wat je wilt, hoeveel kamers, welke buurt, warm water…etc.

Waar je een aardig zakcentje mee kan verdienen is gemeubileerde appartementen verhuren aan buitenlanders. Voorwaarde is natuurlijk dat je in een touristischen plek zit en vlak bij het centrum verhuurd.

Wouter

Buitenlanders kunnen eigendom kopen in Mexico (huizen, appartementen en grond) maar volgens de Mexicaanse wet kunnen buitenlanders geen eigendom bemachtigen in het beperkingsgebied. Integendeel, een “real estate trust” moet worden opgezet op naam van de buitenlander, dit gaat samen met een bank. De wet verklaart dat het Mexicaanse staat alle rechten heeft op al haar grond en water in Mexico, evenals mineralen, zouten, ertsafzettingen, aardgas en olie, maar dat deze eigendom kan worden toegewezen aan particulieren onder voorbehoud en met een “real estate trust” in met name het beperkingsgebied.

De Mexicaanse grondwet verbiedt directe eigendom van onroerend goed door buitenlanders in wat is gaan heten de “restricted zone” of beperkingsgebied. Het beperkingsgebied omvat alle gronden gelegen binnen 100 kilometer (ongeveer 62 mijl) van een Mexicaanse grens, en binnen 50 kilometer (ongeveer 31 mijl) van de Mexicaanse kust. Om het toch mogelijk te maken voor buitenlanders om in het beperkingsgebied te kopen heeft me de “fideicomiso” in het leven geroepen.

Een “fideicomiso” is een overeenkomst of trust, gecreëerd ten behoeve van een buitenlandse koper, uitgevoerd tussen een Mexicaanse bank en de verkoper van onroerend goed in het beperkingsgebied. Buitenlandse kopers kunnen geen eigen onroerend goed in het beperkingsgebied kopen en beheren. De bank treedt op namens de buitenlandse koper, en koopt de grond op naam van, om het dan door te geven aan de koper. De bank, als trustee, koopt het onroerend goed voor de vreemdeling. De begunstigde of “koper” behoudt het recht en vertrouwen en geniet alle rechten van eigendom, terwijl de bank de trustee is van het eigendom. De vreemdeling heeft recht op gebruik, en mag zelfs de eigendommen verkopen aan elke in aanmerking komende afnemer.

Vind ik een gek verhaal. Ik woon zelf hier in Guadalajara en heb zelf een huis gekocht ongetrouwd en nog gewoon nederlander en gewoon op mijn eigen naam gezet. Kan zijn dat de regels anders zijn in MTY. Was werkelijke geen probleem. Verder kan je hier ook gewoon een stuk terein kopen en zelf bouwen. Je moet dan gewoon als welk andere mexicaan wel een vergunning aan vragen. Ken hier een andere Nederlander die dit gedaan heeft en heeft gewoon zelf gebouwd. Geen enkel probleem.

Je hoeft dus niet getrouwd te zijn. Je kan het gewoon 100% bezitten. Indien je een bestaand huis koopt hoef je helemaal niet te vertellen wat je er mee gaat doen. Als je een pand wilt verhuren kan je dat gewoon zelf regelen.

Als je informatie nodig hebt hoe je dit moet doen kan je me gewoon ff mailen. Is allemaal niet zo ingewikkeld athans niet hier in Guadalajara.

Wouter

Ik heb wel een toestemming moeten aanvragen bij een of andere instantie, weet even niet meer welke, was op de begane grond van hetzelfde gebouw als de INM in Guadalajara, bij de aankoop van mijn/ons huis in Guadalajara 2 jaar geleden. Maar dat is niets meer dan een brief inleveren en een weekje later terugkomen en en toestemming ophalen.
Ik dacht als ik het goed had gelezen ergens dat alleen aan de kust je als buitenlander moeilijker aan grond/huizen komen en dan zou dat verhaal van RSNLMX met een Mexicaan wel opgaan. Daar kan je als buitenlander inderdaad geen grond op je naam krijgen, en anders was een oplossing iets met een bankgarantie. Maar goed, mischien dat iemand die aan de kust woont dit kan bevestigen?

Excuses voor de niet geheel juiste informatie, heb deze intussen in mijn stuk aangepast.