Beste Niels,
Leuk om te horen dat je volgend jaar met de auto naar Montenegro gaat. Het is natuurlijk handig dat je kunt gaan en staan waar en wanneer je maar wilt. Montenegro is dan ook een land dat je zelf moet gaan ontdekken naar mijn mening.
Je gaf aan dat je aan de kust blijft, dus zal ik je hierbij een aantal tips geven:
Als je Montenegro binnenkomt, parkeer dan in Igalo en pak in de ochtend een bootje naar Zanjice. Je komt dan op een schiereiland waar ze prachtig water hebben en veel zon! Ik raad je dan aan om daar ook een korte bootexcursie te nemen naar Plava Spilja (blauwe grotten) en Mamula (een eiland waar vroeger een gevangenis was).
Bezoek het plaatsje Morinj. Het is een kleine plaats waar zich het beste restaurant van Montenegro bevindt: Catovica Mlini. Je kunt er ook een dagje lekker rustig genieten van het strand en een strandtent Tramontana (met een eigen aangelegd klein strandje).
Perast: Mooie eilandjes die je kunt bezoeken met een bootje. Perast is een autovrije stad, maar je kunt voordat je de stad betreedt de auto parkeren en de fiets nemen (die verhuren ze op de parkeerplaats). Je kunt ook gezellig wandelen in Perast.
Kotor: echt een aanrader! bezoek de website Kotor Montenegro voor alle informatie. Vergeet niet het San Giovanni Fort te bezoeken. Eenmaal het fort bereikt, heb je een prachtig uitzicht over de baai van Kotor.
Na Tivat kan je lekker genieten van het strand in Budva (DE toeristenplaats), Sveti Stefan, Becici en Petrovac. Hier heb je veel uitgaansmogelijkheden, meer zandstranden (in de baai van Kotor heb je meer kiezelsteentjesstranden). Ulcinj heeft een leuke oude stad die je kan bezoeken, Bar heeft de oudste olijfenboom van 2000 jaar oud en een oude stad met veel geschiedenis.
Wil je meer informatie over verschillende bezienswaardigheden, dan kun je ook naar de website Reisgids Montenegro. Ik raad je ook om het nationaal park Lovcen en Skadarsko jezero te bezoeken en als je meer wilt leren over de geschiedenis van Montenegro en de belangrijke man Njegos, dan raad ik je ook aan om de musea te bezoeken in Cetinje.
Mocht je nog specifieke informatie willen verkrijgen die je niet uit de websites of bovenstaande informatie kan halen, laat het mij dan weten.
Wat betreft appartementen: er worden veel appartementen verhuurd aan toeristen in Montenegro. Als je even aangeeft in welke plaatsen je wellicht zou willen slapen, kan ik je wat adressen meegeven.
Groetjes,
Ivana