Annuleren vlucht bij ziekte

Hoi! Hopelijk kan iemand me hier helpen!

Ik zou eigenlijk afgelopen zondag naar Lima vliegen. Nou zou dat sowieso niet kunnen i.v.m. de aswolk, maar ik moest m’n ticket zaterdag annuleren i.v.m. een nierbekkenontsteking. Ik had geboekt via vliegtarieven.nl, en daar ook een annuleringsverzekering afgesloten gelijk met de boeking van het ticket (maatschappij Continental Airlines). Maar nou ik heb moeten annuleren i.v.m. ziekte, beginnen ze heeeel moeilijk te doen over restitutie. Ik krijg ook geen doktersverklaring mee van de huisarts, omdat dat kennelijk niet toegestaan is in Nederland. Alleen een briefje waarop staat dat ze geen verklaring mogen geven :S Ik wilde eigenlijk een nieuwe ticket boeken, maar als ik m’n geld van t andere ticket niet terug krijg, wordt t een erg duur geintje! Iemand hier ervaring mee? tips?

Groetjes, Dirkje

Ik weet niet precies hoe het zit, maar een nierbekkenontsteking is geen reden om te annuleren…wel bijv. een longontsteking, maar dan krijg je op zeker een brief van de arts.

Wat een snelle reactie! Maar uhmmm mag ik vragen hoe je weet dat een nierbekkenontsteking geen reden is om te annuleren?

Ik weet niks van nierbekkenontsteking af, dus of je daarmee wel zou kunnen vliegen is mij niet bekend…maar als de dokter zegt dat het verantwoord is, is het wellicht geen geldige reden voor annulering geweest, ondanks dat je een annuleringsverzekering hebt afgesloten.

Als het onverantwoord zou zijn geweest om te gaan vliegen, had de dokter toch gewoon een verklaring kunnen schrijven ? Heb nog nooit gehoord dat dit niet is toegestaan in NL. Ben zelf werkzaam bij Vliegtarieven.nl (echter niet meer op de Reserveringsafdeling), maar heb regelmatig doktersverklaringen langs zien komen bij annuleringen.

Maar aangezien ook de aswolk ervoor heeft gezorgd dat je niet op de oorspronkelijke datum hebt kunnen vertrekken, heb je m.i. gewoon recht op restitutie van je ticket, zie ook deze pagina van Continental:

https://www.continental.com/web/en-US/content/news/travelnotices.aspx?SID=27CB15B267334B45B507AC5D07C58F7B

Refunds to original form of payment are permitted.

Wel is het zo dat het altijd een tijd kan duren voordat je de restitutie krijgt. Dit gaat nooit zo snel bij luchtvaartmaatschappijen…

Daarnaast staat er op die pagina ook vermeldt dat er omgeboekt kan worden.
Zou toch nog even contact opnemen met Vliegtarieven.nl

Met een oorontsteking mag je ook niet vliegen, omdat dat gevaarlijk is, een nierbekkenontsteking is een verwaarloosde blaasontsteking en daarmee mag je gewoon vliegen.

Mijn ervaring met een nierbekkenontsteking, t hoeft geen verwaarloosde blaasontsteking te zijn! T komt nu net over dat het dan je eigen schuld is! Je kan ook een ontsteking hebben zonder dat je het in de gaten hebt.

Ik heb eens een nierbekkenontsteking gehad en ik had niet later bij de ha moeten zijn voor de medicatie of het was anders afgelopen. Je kan wel vliegen, maar of dat een pretje is? Je vergaat namelijk van de pijn in je rug. Ik kon toen alleen maar plat liggen en niet bewegen. Ook ben je ontzettend moe, ik was zo moe dat ik zelf niet kon eten. Ik moest “gevoerd” worden.

Maar het word niet gezien als levensbedreigend, en dat is denk ik het hele eieren eten. Wat dat betreft mochten ze de regels wel iets versoepelen. Natuurlijk niet zo dat iedereen met een snotterneus kan annuleren maar mbv doktersverklaring, van mijn part een specialist die oordeelt over het feit of je of niet kan vliegen. Zoiets als een buikgriep bijvoorbeeld, dood gaan doe je niet. Maar je kan er behoorlijke hinder van ondervinden! En daarbij je medepassagiers! Binnen no time heb je t hele vliegtuig aangestoken en komt iedereen spugend en aan de diarree naar buiten. Sorry onprettig verhaal, maar zie het als een voorbeeld.

Inmiddels heb ik gewoon mijn geld teruggekregen!! Denk ik meld t nog even voor mensen die in een verglijkbare situatie zitten. En ohja… Ik heb nog gebeld met de verzekeringsmaatschappij zelf, en die vertelden mij dat een boekingsbureau helemaal niet mag vragen om een doktersverklaring!
Ik heb het geld van mijn ticket inmiddels zelfs twee keer teruggekregen!! Ergens foutje gemaakt, maar daar komen ze vast nog wel op terug! :wink:

Wat goed! Zo zie je maar, niet klakkeloos uit gaan van wat je word verteld of wat je hebt gelezen! De aanhouder wint! En :vak02: van het dubbel betalen, zou alleen t geld nog even bijdehand houden en komen ze er niet op terug dan heb je een mooi zakcentje voor je volgende reis!