Annapurna Maart

Hoi iedereen! Ik ben van plan in maart de annapurna trek te doen. Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd dit ongeveer in beslag neemt? Ik ben 21 en onervaren wat trekken betreft, en heb een gewoon 2x in de week sporten conditie. Verder lees ik verhalen over donsjassen en koude nachten, hoe koud wordt het in maart daar ongeveer?? Voldoen thermo ondergoed en een fleecetrui + lakenzak die tot -20 gaat?? Verder nog de vraag hoe duur een gids ongeveer kost per dag?

Bedankt!! Groetjes Carmen

Via Wereldwijzer app

Hallo Carmen,

Bedoel je de Annapurna Sanctuary trek (ook wel ABC trek (Annapurna Base Camp)? Die duurt inclusief Poon-Hill (mooi uitzichtpunt iets uit de route) ongeveer 10 dagen, en als je echt alleen heen en weer schiet naar het base camp kan het wellicht ook in een dag of 5, 6, maar dan wordt het wel een erg korte trek en mis je wel een aantal mooie stukken.

Bedoel je echter de Annapurna Circuit Trek dan hebben we het over een hele andere tijdsinvestering, die duurt al snel 14 dagen en vaak langer, en is tevens een stuk grotere belasting op je lichaam omdat je ondanks je conditie ook te maken kan krijgen met hoogteziekte, sneeuw, etc. (dat kan theoretisch ook bij de ABC trek, maar kans is daar een stuk kleiner).

NB: Een lakenzak? Ik denk dat je slaapzak bedoeld, als die van een a-merk is en echt tot -20 kan dan is dat ruim voldoende. Een lakenzak is een lakentje voor in je slaapzak en geeft hooguit 1 of 2 graden ‘extra’ bescherming bovenop wat je slaapzak al biedt.

Temperatuur op de ABC is tijdens mijn trek nooit onder nul gekomen, maar dat kan boven de 3000 meter in maart volgens mij nog wel gebeuren… Over temperatuur op de Circuit trek durf ik niets te zeggen, maar aangezien die over passen boven de 5000 meter loopt denk ik dat je dan wel echt moet investeren (of huren) in een donsjas.

1 like