Andere manieren als Iskan er niet is

Ik zou wel eens willen weten of er geen andere manier bestaat om water en electriciteit op je eigen naam te zetten indien de Iskan (Turkije)
er nog steeds niet is.

Mvg
Nebra

Hallo Nebra,

Het is makkelijk om je electriciteit en water op naam te schrijven zonder tapu.
Je kan een voorlopig huurcontract opmaken samen met de makelaar of verkoper van je huis. Eigenlijk een nepcontract voor een periode tot dat je de tapu krijgt. Als je naam en adres overeenstemt met het huis dat je gekocht heeft zal hier niemand een vraag stellen bij de aanvraag of je de tapu zelf heeft of niet.
Eens je Uw tapu bekomt moet U dan niets meer melden bij de electricitiets maatschapppij of waterdienst.
Standaart huurcontracten kan je hier overal in Turkije kopen in winkels waar ze bureau gerief verkopen.

Nu wat betreft de iskan ? Misschien is je woning niet gekeurd en staat de stroom en waterrekening nog op de rekeningen van het werf. Moet je navragen bij de makelaar of verkoper van de woning.Dan kunnen die personen je daar meer duidelijkheid over geven.Zolang je woning geen afzonderlinge aansluiting heeft met een meter voor stroom en voor water zal het moeilijk zijn Uw water en stroomrekening op eigen naam te krijgen.
Ik hoop dat je met dit antwoord geholpen bent.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Iskan is in principe een woonvergunning. Met dit papiertje is het pand “geschikt” om te bewonen. Tot die tijd (als de rest in orde is) wordt het als bouw beschouwt en heb je daarom duur water en Elektriciteit. (Bouw stroom en bouw water). Als het om een park gaat moet er eerst een algemene Iskan verkregen worden voor de individuele Iskan aangevraagd kan worden. Bij het proces om een Iskan te verkrijgen wordt er o.a. gekeken af alles legaal met met vergunning gebouwd is, of alle belastingen betaald zijn, of aan alle bouweisen is voldaan, enz, enz. Wat ik me ervan herinner zijn er een stuk of 12 instanties mee gemoeid inclusief iemand die naar de hygiëne komt kijken?

Een lang verhaal om te vertellen dat je zonder Iskan eigenlijk illegaal woont en onder normale omstandigheden nooit een privé aansluiting voor water en elektriciteit kan krijgen.

Overigens wordt normaal een Iskan alleen op nieuwe woningen aangevraagd, als de woning doorverkocht wordt is de Iskan een van de papieren die mee gaat. Met andere woorden een goede makelaar verkoopt alleen woningen met Iskan.

Alvast bedankt voor de reacties,

Feit is dat het over een nieuwbouw gaat, en daardoor bij aankoop nog geen iskan aanwezig was.

Mijn vraag is nu of er geen andere manier is om uw eigen water en elektriciteit
te kunnen betalen indien de verantwoordelijken, bouwheer e.d. om de een of andere reden geen iskan behalen. Het kan toch niet fair zijn dat de koper hier de dupe van moet zijn. Vreemd dat je wel iets kan doen indien je nog geen Tapu hebt. Toch wel een zeer belangrijk papiertje, dat we gelukkig wel hebben.
Het behalen van die Iskan is inderdaad een hele hetse, maar in afwachting daarvan moet er toch een alternatief bestaan?

Mvg

Ik ben zeker niet alwetend in dit onderwerp en volgens mij wordt het erg moelijk om dit zonder Iskan te regelen.

Mischien dat een lokale makelaar iets kan adviseren?

Ik ken één verhaal waarbij de bouwer failliet was voor zijn villapark afgebouwd was. Ondanks dat nu nog steeds niet al het papier werk inorde is heeft de vereniging van eigenaren via de gemeente een deal gemaakt. Zover ik weet betalen die dus een normale prijs voor elektra en water. Maar hun situatie is misschien wel anders dan die van jullie. Omdat het om een villa park ging is daar een transformator geinstaleerd. Daarmee zijn zij grootverbruikers en zelf verantwoordelijk voor doorbelasting naar de bewoners.

Groet

Bedankt,

Hopelijk krijgen we zo nog wat meer ideetjes binnen, waar er dan misschien ééntje bij zit dat we kunnen gebruiken. Maar deze manier ga ik toch wat verder
uitzoeken, hopelijk met reacties van anderen.

Mvg