Amerikaans vakantievisum voor roadtrip van + naar Canadese vrienden

Hallo allemaal,

In maart ben ik van plan naar vrienden te gaan in Canada in de buurt van Toronto.
Dit doe ik via L.A. waar ik een auto heb gekocht.
Probleem is alleen dat ik een amerikaans vakantievisum nodig heb omdat ik langer dan 3 maanden in Noord-Amerika (Canada) verblijf.

Nou ben ik gisteren naar het Amerikaanse Consulaat geweest en die hebben een bewijs nodig dat ik legaal in Canada ga verblijven omdat ze anders mijn reis te vaag vinden.

Ik heb geen Canadees vakantievisum geboek want die kan ik gewoon aan de grens krijgen dus mijn vraag is:
Heeft iemand ervaring in het overtuigen van het Amerikaanse Consulaat voor een vakantievisum?

Alvast super bedankt, ben er wel een beetje laat mee maar had nooit moeilijkheden hiervoor verwacht…

Arend

Ik heb de indruk dat het ‘vage plan’ misschien meer een issue is dan het ‘toestemming hebben om in Canada te verblijven’. Hun weten ook wel dat je als nederlander zonder visum Canada in komt.

Het risico waar de autoriteiten van de VS voor proberen te waken is dat mensen met een oneigenlijk doel hun land binnenkomen. In het bijzonder is illegale arbeid een puntje.

Bij docu programma’s over luchthavens en douane zie ik toch vaak mensen van een bepaald stereotype die geweigerd worden bij de douane controle:

• enkele weken “vakantie” gepland
  • geen idee wat ze gaan doen
  • weinig kleding mee
  • amper geld
  • geen adres of telefoonnummer van plaats waar ze zullen verblijven

Wat je wilt is het tegenovergestelde stereotype worden.

Stel een klein concreet plan om om je visum aanvraag kracht bij te zetten, met daar (indien mogelijk):

• contact gegevens van die vriend, met toestemming om contact met hem op te nemen
  • antwoord + eventuele schriftelijke verklaring van Canadese autoriteiten die je kreeg in reactie op je vraag over toestemming om in Canada te verblijven.
  • globale planning van je reis, inclusief plaatsen waar je zult verblijven
  • totale budget, uitgesplits naar kosten posten
  • evt kopie bankafschrift om beschikbaar saldo aan te tonen
  • handig: brief van je werk dat je na de X maanden vakantie weer verwacht wordt op je werk en daar Y euro per maand zal verdienen. Een oud collega van met met pools paspoort kon uberhaubt geen aanvraag voor een vakantie visum indienen zonder een dergelijke brief.

Je kan er ook over kiezen om het hele verhaal van Canada buiten beschouwing te laten. Ik veronderstel(!) dat je met een visum wat voor 6 maanden geldig is in de VS tussendoor naar Canada kan en weer terug de VS in.

Ik heb hier zelf absoluut geen ervaring mee, wel in het verleden over nagedacht hoe ik het zelf zou aanpakken. Ik hoop ooit een jaar naar noord amerika te kunnen. Ben benieuwd hoe het afloopt voor je! :slight_smile:

Bedankt voor je reactie Pieter!
Dat maakt het inderdaad wat logischer.

Ik heb contactgegevens van mijn Canadese vrienden, van de hostels waar ik overnacht (hoewel ik veelal in de camper probeer te slapen) en heb even het kostenplaatje gemaakt.

Alleen op welke manier hebben zij wat aan mijn gegevens?
Alleen om te zien dat ik het serieus neem lijkt me? Er staat geen handtekeningen op, niets, dus het blijft een vertrouwenszaak en ik kan ze niet gegrond overtuigen ofzo dat ik naar Canada ga.

Mensen die naar Amerika op vakantie gaan hebben denk ik precies hetzelfde dus met een beetje geluk geven ze gewoon die stempel/visa, maar echt overtuigen kan ik ze denk niet…

Ik heb het cunsulaat iig weer gemaild om te vragen of ze nog overige informatie van me verwachten en dan hoop ik begin volgende week weer ff langs te gaan.

Even weer een update,
Ben gisteren weer langs geweest bij het consulaat met een shitload ondertekende papieren.
Hij vroeg of ik iets bij me had van de Canadese Ambassade (wat niet kan omdat ik mijn visum pas bij de grens aanvraag/krijg).
Dat had ik dus niet en vertelde hem dat het alleen maar om een vakantie ging.

Zijn reactie:“Ok, dan kan je je visum binnen 3 tot 4 dagen verwachten.”…
Daarvoor de hele week lopen stressen… maarja, ben al lang blij dat ik mijn visum heb!

Hoop 25 Februari naar L.A. te vliegen en daar mijn dikke Ford Mustang op te pikken :slight_smile:

De mazzel!

Arend

Ha, relaxed! Ik had je vorige post over het hoofd gezien.
Wat voor formulieren moest je zoal invullen?

Hallo,

Ik vermoed dat je intussen in Amerika bent?
Ik las dat je een auto hebt gekocht in LA. Hoe en waar heb je een auto gekocht? Was dit een probleem omdat je gedomicilieerd bent in Nederland?
Ben wel benieuwd naar tips voor het kopen van een wagen in USA. Ik wil zelf ook voor langere tijd naar USA:Canada en zou hiervoor ook graag een auto kopen.
Heb je tips voor me?

Geniet van je reis!

Hey Koli,

Ik Ben ondertussen zelfs al in Canada en heb een geweldige tocht achter de rug.
De auto kopen was geen probleem als nederlander in Californië.
Verzekerd bij ‘Progressive’ voor 750USD voor een half jaar (in Canada betaal je gerust 2000-4000CAD ).

Ik heb een rode Mustang uit 2003 wat het in Canada voor jonge bestuurders nog duurder zou maken.
In Californië/heel USA(?) was het geen probleem.

Ik heb zelf een auto uitgezocht op autotrader.com en dan moet je zorgen dat het van een particulier is.
Je moet in de US geen gebruikte auto van een dealer kopen want je wordt op alles afgezet:
-betaalt de hoofdprijs die meestal redelijk vast staat (bij particulier totaal niet!)
-je betaalt btw (wat bij particulier geen probleem is om weg te laten.)
-je betaalt premie over de volledige aankoopwaarde (Bij particulier kan je makkelijk iets op papier zetten voor 50% van de prijs die je in het echt betaald.)

Kopen is sowieso een aanrader, weet niet hoe oud je bent (ivm leenauto kosten) maar als je de auto een beetje goed verkocht krijgt kan je voor 3000 euro makkelijk een erg leuke auto rijden voor een half jaar incl. verzekering!

Succes en let me know als je nog iets wilt weten!

Arend

Hallo,

Ik ben zojuist terug van een familie bezoek in Niagara Falls Canada. Ook ik wilde een dagje naar Amerika (om te winkelen in Buffalo) en wist niet van te voren of ik wel of geen visum of ESTA formulier nodig had. Voordat ik weg ging heb ik voor de zekerheid toch maar het ESTA formulier ingevuld, dat kostte USD 14,00 per persoon. Bij de grensovergang moesten wij toch naar het douane kantoor ondanks dat ik het ESTA formulier liet zien. In het kantoor zouden wij het groene formulier moeten invullen, maar de beambte haalde nu online mijn gegevens van mijn ESTA registratie nummer. Ik hoefde dus niet het groene formulier in te vullen. Toch moest ik USD 6,00 betalen voor administratie kosten. Dus per persoon was ik nu USD 20,00 kwijt.

Op mijn vraag aan de douane beambte of het ESTA formulier nodig was en of geholpen had, reageerde hij dat als je als Nederlander de grens oversteekt van Canada naar de USA je geen visum of ESTA formulier hoeft te hebben !!!. Dit is alleen nodig als je vliegt naar de USA omdat als er iets mis is ze je aan de grens moeilijker terug kunnen sturen bij binnenkomst. Als je met de auto van Canada naar USA gaat dan kunnen ze je aan de grens direct weigeren.

Dus als je vanuit Canada naar de USA gaat (auto, bus, per voet, of wat dan ook), dan heb je geen visum of ESTA formulier nodig, aan de grens vul je alleen het groene formulier in en betaal je USD 6,00 administratie kosten (in mijn geval bij de grensovergang met Buffalo)