Op de fora heb ik verschillende verhalen gelezen over het reizen naar Canada. Toch zou ik graag wat reacties over mijn specifieke verhaal horen!
Eind juni hoop ik mijn studie bedrijfskunde af te ronden en zou ik ontzettend graag eens iets van het ranchleven in Canada ervaren. Ik zou op een guest ranch kunnen verblijven tegen kost en inwoning als ik wat meehelp; cabins schoonmaken, paarden verzorgen etc. Het gewone vakantieverblijf is voor mij onbetaalbaar en dit is de enige manier en het juiste moment om deze droom waar te maken. Bovendien ga ik als ik thuis ben een baan zoeken en zal ik hier later wellicht geen tijd meer voor hebben.
Mijn probleem: ik heb geen visum, dus ik zou als ‘toerist’ moeten gaan. Ik zou graag voor ongeveer twee maand vertrekken en naar vancouver vliegen, waarna ik een nacht in een hostel verblijf en met de bus naar de ranch zou gaan. Voordat ik dit allemaal in gang heb gezet dacht ik dat je wel vrijwilligerswerk mocht doen, maar voor vier weken. Nu blijkt het hele plan toch illegaal te zijn en zou ik aan de border niks kunnen zeggen over mijn verblijf op de ranch.
Ik begrijp dat je met een goed verhaal moet komen bij de customs. Op youtube heb ik enkele filmpjes gekeken over border security in Canada en daar zag ik dat koffers en telefoons doorzocht worden met hele directe, specifieke vragen over je plannen. Daar krijg ik het toch wel een beetje warm van.
Ik twijfel of ik dit moet doorzetten. Als reiziger alleen zal ik vast opvallen. Ik zal het op rondreizen/backpacken moeten gooien (met een goed verhaal voor twee maand) of iemand in Nederland zien te vinden die daar woont en me wil ‘ontvangen’ tijdens mijn verblijf. Wel kan ik een terugticket tonen, wil ik een goede verzekering afsluiten en beschik ik over voldoende financiële middelen.
Wat is uw gevoel bij het lezen van dit verhaal? Denkt u dat ik dit kan doorzetten of het hele idee maar beter kan laten varen en hopen dat ik ooit nog een keer de gelegenheid krijg om van een Working holiday gebruik te maken? Momenteel heb ik dubbele gevoelens. Ik vind het verschrikkelijk om niet de waarheid te vertellen, maar aan de andere kant is mijn reisdoel wel echt vakantie.
Beetje late reactie maar aangezien er nog helemaal geen een is… ik heb geen ervaringen met canada, maar gewoon een lul verhaal doen dat je een toffe rondreis gaat backpackn met een of andere binnenlandse vlucht, liften en busmaatschapij. Beetje proberen om over te komen dat je het motto hebt 'ik zie wel waar ik ‘savonds slaap’ en dan lekker via HelpX of WWOOF een mooie ranch vinden (of van te voren al in Nederland natuurlijk…) Daarna je ouders ff je paardrij spullen op laten sturen (via dhl is het vrij goedkoop) en gewoon er voor gaan. Dr komt echt niet iemand bij je op bezoek om te checken wat je nu precies aan het doen bent. Je bent als tourist zoals jij niet zo interessant voor de douane denk ik.
Vrijwilligerswerk ligt gevoelig en bovendien internationaal publiek is een risico om op boerderijen toe te laten (zelfs al kom je uit een land dat weinig ernstige ziekten kent en je overal voor ingeënt bent).
De Youtube videos klinken als bullsh!t. Je moet wel heel erg onbetrouwbaar overkomen om een volledige inspectie te krijgen. Bagage is willekeurig op de luchthaven, maar de kans is even klein als hetzelfde onderzoek op Schiphol te krijgen bij terugkomst van vakantie.
Je telefoon wordt heus niet doorzocht, tenzij er een vermoeden is dat je een terrorist bent.
Zeg gewoon dat je op reis bent en dat je graag de natuur (“country side”) gaat bezoeken. Boek voor de eerste nacht(en) een hostel, voordat je naar de boerderij gaat. Daarmee kun je in ieder geval een adres in de stad geven, mochten ze vragen waar je denkt te verblijven.
Mocht er controle op de boerderij zijn (heb ik nog nooit van gehoord), dan is de enige manier dat je in problemen kan komen in een situatie waarin je een plek inneemt die een Canadees van zijn/haar carrièreplannen ontneemt. Kortom: verdomd lastig om aan te tonen. Maar met een werkvergunning heb je dit probleem niet, maar dan moet je wellicht extra medische onderzoeken doen om toegelaten te worden op een boerderij (kortom: geen slapende honden wakker maken).
De duane checkt trouwens wel geregeld telefoons en computers voor smsjes en emails en documenten over je plannen in Canada. Als jij smsjes en emails met mensen hier hebt over werk e.d. maar je verteld de duane dat je toerist bent krijg je een probleem. En dat is ook de reden dat ze controleren, terrorisme is een heel klein aandeel in het aantal controles.
Ik ben nog nooit langs de duane geweest waarbij ze niet gevraagd hebben wat ik hier kwam doen en moest altijd meerdere vragen over verblijf e.d. beantwoorden.