Daar hadden ze dan in de USA (maar ook Europa) eerder over na moeten denken !
Wie waren er nu zo VOOR Globalisering?
Wie kochten er het liefst goedkopere produkten?
En nu krijgen ze pas door dat het banen kost?
Ik roep dat al ruim 20 jaar!
Al vanaf het moment dat Phillips zijn eerste fabriek naar Polen verplaatste.
En dat dat hier in Nederland dus banen kostte begon ik me af te vragen, indien al die firma’s verhuizen naar goedkopere lonenlanden wie er hier dan nog een baan zou hebben en die produkten dan kan kopen.
De afgelopen decennia is dat alleen maar in een stroomversnelling gekomen.
En nu MEDE door de financiële crisis merken mensen dat dus nu.
Alleen al in Californië zijn er 1 miljoen huizen door de bank in beslag genomen en verkocht (of staan nog leeg) de voormalige bewoners zijn bij familie ingetrokken of leven nu in een tent.
In de Amerikaanse Autoindustrie zijn vele banen verloren gegaan.
ALS diezelfde auto-industrie had geïnnoveerd en nieuwe ZUINIGERE auto’s hadden geproduceert als de Japanse auto-industrie hadden ze die klappen NIET gehad.
Dan had menig Amerikaan voor een Amerikaanse auto gekozen, maar nu had hij de keuze tussen een Amerikaanse benzine-slurper of een zuinigere buitenlandse auto! Dan is toch duidelijk welke auto men koopt?
Qua milieu-vriendelijkheid & brandstofbesparing lopen Amerikaanse auto’s JAREN achter op de rest van de wereld!!! Waarom hebben de CEO’s daar met hun ogen dicht gezeten??? En nu huilen ze dus krokkedillentranen.
Die I-pad is maar een klein voorbeeld. En omdat het nu in de media lift meneer daar natuurlijk even op mee. Ik denk eerder dat hij daar voor zijn eigen staat dan voor de werkeloze Amerikaanse burger? 2012 = verkiezingen.
Maar goed, het is waar die nieuwe ontwikkelingen zullen banen gaan kosten.
Wij rijden al met minder tankwagens oa door de crisis MAAR ook omdat er meer zuinigere auto’s op de wegen zijn gekomen. Verschillende firma’s hebben tankwagens eruit gehaald en andere rijden dus nu minder uren.
Aan de andere kant zijn die kleine zuinige auto’s weer goed voor het MILIEU.
Het mes snijdt hoe dan ook altijd aan twee kanten.
Neem die boeken nu.
Een digitaal boek wordt dus niet geprint. En dat scheelt niet alleen inkt en papier maar ook TRANSPORT. Papiermaken is overigens een heel vervuilende industrie. Inkt recycled voor zover ik weet ook niet erg best. En natuurlijk het transport; bomen/oud-papier naar de papierfabriek, rollen nieuw papier naar de drukkerijen. Inkt … energie die nodig is om de drukpersen te laten draaien … smeerolie etc etc etc … en uiteindelijk het eindprodukt naar de tussenhandel per vrachtwagen, zeevervoer (containers) of zelfs per luchtvracht in bepaalde gevallen.
Een digitaal boek is dus Milieu-vriendelijker!!!
Oke, zo’n Ipad/Ereader moet ook ergens vervaardigd worden!
Stel je voor er zou een Amerikaanse Ipad worden vervaardigd in de USA door Amerikaanse werknemers, hoeveel zou die kosten … EN hebben de Amerikaanse consumenten dat er wel voor over???
Produkten voor de laagste prijs willen hebben heeft dus zo zijn prijs!
Daar moet Dhr Jesse eens over na denken.
Zal de Amerikaanse consument bereid zijn om alleen nog produkten te kopen die in de USA vervaardigd zijn???