Amazone bovenop Pantanal?

Ha mensen,

Eind dit jaar is het zover en ga ik samen met mijn vriendin genieten van één maand Brazilie. We hebben al behoorlijk wat informatie, maar zijn toch nog niet helemaal uit ons reisplan.
Grote vraag is voor ons of de Amazone echt een toegevoegde waarde heeft t.o.v. Pantanal…:tssk:!?
We willen namelijk zeker naar de Pantanal, maar lezen wisselende verhalen over de Amazone:
enerzijds zou het bijna hetzelfde zijn als de Pantanal,…zelfs wat minder…
anderzijds zou het toch iets zijn wat je moet zien.

Gelet op de beperkte tijd (slechts 1 maand) ben ik benieuwd of jullie vinden dat de Amazone een must see is of dat we met die beperkte tijd beter wat meer tijd voor andere plaatsen kunnen nemen.

Alvast bedankt!!

Grt,
-Martijn-

zeggen dat de amazone minder is dan de Pantanal is vrij raar vermits ge in de amazone ook grote ongerepte draslanden vindt…het is niet gewoon een regenwoud

de amazone is meer dan 7 miljoen km² terwijl de pantanal max 200 000 km² is.

Ik ben alleen in een Peruaanse stukje van het Amazonegebied geweest en niet in de Pantanal. Als ik de verhalen hoor van diverse mensen die wel in die gebieden zijn geweest, lijkt mij eerlijk gezegd de Pantanal mooier, en meer te bieden hebben om te zien.
Natuurlijk is het Amazonegebied uniek omdat het zo gigantisch groot is en bedreigd wordt en omdat het zoveel planten- en diersoorten herbergt. Maar om dieren te zien, is nog best moeilijk. Jungle tours in Brazilië zijn erg duur. (Daarom heb ik er eentje in Peru gedaan.)

Het ligt er denk ik ook aan wat je wilt zien en doen. Als het je droom is om eens op een rivierschip op de Amazonerivier te reizen en te slapen in een hangmat, tja dan moet je natuurlijk echt daarheen. De stukken waar je dat makkelijk kunt doen, zijn op het stuk waar de rivier al enorm breed is en je de kant amper kunt zien, en je hooguit af en toe wat macaws ziet overvliegen en met wat geluk wat dolfijntjes ziet.

Volgens mij voor het zien van bijzondere dieren heb je meer kans in de Pantanal en dat gebied lijkt ook iets makkelijker te bereiken vanaf bijvoorbeeld Rio.

Zelf zou ik met een maand Brazilië niet alleen in het groen willen zitten maar ook de andere aspecten van het land willen meekrijgen: het rijke strandleven, de muziek, de koloniale stadjes, andere national parks met bijvoorbeeld vreemde rotsen, grotten en watervallen. Maar het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk. En geld… het reizen binnen Brazilië valt best tegen qua kosten, ook met de bus.
Ik heb in 2006 zes weken in het noordoosten gereisd, en 1 dagje Brasília, en eventjes in Rio Branco (regenwoud / Amazonegebied).

Wat zijn jullie plannen tot zover?

Boa viagem,
Cécile