Drie weken Brazilie

Hallo allemaal,

Over iets meer dan een maand vlieg ik naar Buenos Aires en blijf ik daar een paar dagen bij een vriend. Vervolgens ga ik naar Iguazu. Vanaf daar heb ik nog 3 weken in Brazilië om uiteindelijk via Rio weer terug te vliegen. Ik zit er aan te denken om een airpass aan te schaffen en zo in ieder geval de Pantanal en Amazone gebied te bezoeken. Is dit haalbaar? En wat zou ik daarna/er omheen nog meer kunnen doen? Alvast bedankt!

Hallo mww,

Mijn gevoel zegt dat je veel natuur wilt zien.
Voor de Pantanal kan ik niet spreken, maar qua natuur (het spotten van dieren) valt de Amazone niet mee, je ziet niet bijster veel. Het enige wat ik van een afstand zag waren de rivierdolfijnen in de Rio Negro. Het schijnt dat je de ïgarapee’s in moet, kleine, vaak doodlopende kanaaltjes die zijtakken vormen van de rivier.
Excursies daarheen waren destijds duur, tenzij je je kunt aansluiten bij een groep. Dat lukte destijds niet.

Neemt trouwens niet weg dat het wel een interressant gebied is. Het mooist vond ik de bootreis van Santarém naar Itaituba, en Alter do Chao, wat op een paar uur van Santarém ligt.

Deze keer (Morgen vlieg ik) bezoek ik het gebied tussen Sao Luis en Fortaleza. Daar ligt ook een mooie delta in, daar verwacht ik wel het een en ander te kunnen bekijken.

Hans.

Het klopt inderdaad dat de Amazone niet erg gemakkelijk is om dieren te zien. Tijdens een wandeling van 3 uur met een ervaren gids hebben we alleen een paar vlinders en een tarantula gezien. Vanaf de boot in de zijtakjes hebben we rivierdolfijnen gezien (en ze tijdens het zwemmen met locals gevoerd), onze gids heeft kaaimannen gevangen (tot 60 cm ongeveer) en we hebben op piranha’s gevist.

De trip hebben we vanuit Manaus gedaan en het gebied heeft een grote indruk op mij gemaakt. Toch zou ik het niet snel aanraden om heen te gaan. Je hebt relatief weinig tijd (omdat Brazilie heel groot is). Het kost veel tijd/gelf om er heen te gaan en er zijn genoeg plekken in Brazilie die ook heel mooi zijn. Ik ben zelf niet in Pantanal geweest, maar heb gehoord van vrienden dat het daar echt heel erg mooi is. Zelf zou ik toch ook minstens een kleine week (5 dagen minstens) in Rio blijven. Het is daar geweldig om gewoon te relaxen en de sfeer van de stad op te snuiven. Naast Rio kun je een week ongeveer vermaken aan de Costa Verde (Tussen Rio en Sao Paul) met Paraty en Ilha Grande. Hieronder een globaal reisschemaatje wat een idee zou kunnen zijn voor die 3 weken.

3 dagen Iguazu
1 dag Iguazu - Pantanal
3 dagen Pantanal
1 dag Pantanal - Sao Paulo
1 dag Sao Paulo
1 dag Sao Paulo - Paraty
2 dagen Paraty
1 dag Paraty - Ilha Grande
2 dagen Ilha Grande
1 dag Ilha Grande - Rio
5 dagen Rio

Daarnaast is Chapada Diamantina ook erg mooi heb ik gehoord, maar dan kun je dit doen ipv Costa Verde bijvoorbeeld.

Dat reisschema is niet onaardig, maar heeft volgens mij wat teveel nadruk op Rio en heeft als nadeel dat je vliegreis normaal gesproken of in Sao Paulo of in Rio de Janeiro begint en eindigt.

Ik woon zelf redelijk in het oerwoud (bij Petropolis, de Mata Atlantica) en je ziet inderdaad heel weinig (wilde) dieren. Ze zijn er wel, echt wel, maar je ziet ze bijna nooit omdat ze zich tussen de dichte begroeiing schuilhouden. Veel dieren zijn ook nog eens nachtdieren, of overdag met de grote hitte minder actief. Ook voor de vogels moet je meestal heel vroeg (bij zonsopgang) of juist bij zonsondergang zijn, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
Zo zijn er plekken in Rio waar je kans loopt dat de aapjes het eten van de tafel gappen als je het raam open hebt. En bij ons winkelcentrum in Itaipava zie je regelmatig capivara´s met jongen op de rivieroever. En de kolibries komen overal, waar bloemen zijn of de flesjes suikerwater.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je voor het tropische regenwoud niet echt naar de Amazone hoeft, want dat kan best nog een hele onderneming zijn (vliegen of varen is de enige mogelijkheid naar Manaus want over de weg gaat het alleen vanuit Venezuela). Natuurlijk heeft het wel iets, om echt in dat gebied te zijn, maar noch voor de planten noch voor de dieren en vogels is het echt noodzakelijk. Voor het water en de enorme rivieren wel natuurlijk. Wij hebben hier nou eenmaal geen krokodillen en piranha´s (de vis dan, een grapje voor ingewijden) mar dat kan ik niet erg vinden.
Pantanal is een betere keuze voor waarneming van vogels en wild, maar dat heeft ook weer het nadeel slecht bereikbaar te zijn, zeker in het natte seizoen. Je moet dan haast wel naar zo´n lodge met alles erop en eraan, en dat zou mij nou net niet zo bevallen.

5 Dagen Rio vind ik persoonlijk erg ruim bemeten. Als je een tijdje (minder dan een dag denk ik) Capacabana en evt ook nog een dag Ipanema hebt gedaan (strand + winkelen) en in de avond wat bars hebt bezocht, een dag Corcovado en/of suikerberg dan heb je het volgens mij voor het grootste deel gezien. Zwemmen en zonnebaden ken je net zo goed elders, volgens mij.

MTilburg.
Als je goed leest zie je dat ze vliegt op Buenos Aires, dus ze start de 3 weken in Iguazu.
Het klopt dat 5 dagen Rio behoorlijk ruim is, in 2 (volle) dagen heb je de hoogtepunten van de stad ook wel gezien.

Echter denk ik dat als je een poosje heb rondgereisd, het wel lekker is om iets meer te relaxen.
Daarnaast vond ik zelf Rio echt heel bijzonder en veel meer dan de standaard hoogtepunten Suikerbrood + Corcovado + De trappen van Escalaron.

Ik vond een avond in het weekend stappen in Lapa echt een hele gebeurtenis (uiteraard wel een beetje afhankelijk van je leeftijd). Het bezoeken van een voetbalwedstrijd vond ik erg mooi (afhankelijk of je voetballiefhebber bent) en het deltavliegen boven Rio was ook heel bijzonder (afhankelijk of je van dit soort activiteiten houdt). Daarnaast vond ik het erg mooi om de stad te ontdekken en de sfeer te proeven. Er achter komen dat de goedkoopste barretjes op de mooiste locaties zitten (aan de copacabana), gewoon met bus reizen ipv met taxi, voetballen op de copacabana met brazilianen, 's ochtends hardlopen over het strand etc.

Als je zoveel mogelijk verschillende dingen wilt zien kun je er voor kiezen om maar 2 dagen Rio te doen. Dan heb je de belangrijkste dingen wel gezien inderdaad!

Opzich vind ik het reis schema van NiekR ook best oke. Ik zou misschien Soa paulo overslaan. Als je ookal in BA bent geweest en van plan bent in Rio te eindigen. Salvador in plaats daarvan is zeker wel een aanvulling gezien deze stad meer richting het noorden light. Heel anders dan het zuiden meer Afriaanse invloeden.

Misschien is deze volgorde aan te raden:

BA - Iguazu
Uguazu - Panatal
Panatal - Salvador
Salvador - Lencois (Chapada Diamantina)
Lencois - Morro Sao Paulo (fantastisch eiland voor je portie zon zee strand)
Morro Sao Paulo - Rio (voor wat cultuur, must sees en party)

In mijn route is morro sao paulo dus i.p.v. paraty en ilha grande.
En Salvador i.p.v. sao paulo

5 dagen rio is trouwens echt niet overdreven. Een van mijn favo steden. Na rennen vliegen reizen is het lekker op je vakantie op 1 plaats af te sluiten. En even het Braziliaanse leven in te duiken (Favella’s, Voetbal wedstrijd, Strand, Uitgaan etc )

Ik ben het eens met het schema van Niek. In Rio valt zeker veel meer te doen! Sao Paulo trouwens ook, zijn gewoon zulke grote steden.

Wij vliegen binnenkort naar Foz do Iguacu. Vandaaruit willen we naar Pantanal. Kunnen we dan het beste naar Campo Grande vliegen? Heeft iemand ervaring met tours die de Pantanal ingaan? Is dit ook ter plaatse in Campo Grande te boeken?