tip: drie weken backpacken in Brazilie

hallo allemaal,

Ik ga in september drie weken alleen backpacken in Brazilie. Oorspronkelijk had ik bedacht dat ik iig wilde zien: Rio, Salvador, Olinda, Lencois Maranhenses en de Amazone. Nu ik de plattegrond heb gekeken, weet ik dat dat niet haalbaar is ivm grote reisafstanden. Wil me dus beperken tot een wat kleiner gebied. Maar wat is nu een mooie mix van cultuur en natuur?

Nu dacht ik aan:
Rio
Ouro Preto
Bonito - Abismo de Anhumas (of Bom Jardim, want soortgelijk maar minder toeristisch)
Pantanal
zuidkant van de Amazone?? (als dit haalbaar is)
Of strand?? (niet in Rio)
Of Iguacu Falls?

Of is juist het noorden mooier:
Salvador (vanwege Afrikaanse invloeden)
Chapada Diamantina
Morra de Sao Paulo
Olinda
Amazone via Manaus (of is dat te toeristisch)

Vliegticket is nog niet geboekt dus tips zijn van harte welkom! :slight_smile:

Hmm, die kop is een foutje. Dat moet natuurlijk zijn: Tips gevraagd

Ik zou persoonlijk de amazone weglaten. Het is ver weg van de andere bestemmingen. Iguazu zou ik er juist zeker wel inzetten. Hieronder 3 globale routes.

1. Rustige route. Rio - ilha grande - paraty - sao paulo - Iguazu
  2. Zelfde als 1 maar vanuit Iguazu nog naar pantanal
  3. Wat meer afstanden. Rio, salvador - chapada diamantina - Iguazu

Eventueel zou je ook nog hele kustlijn kunnen pakken van Rio - salvador - recife - fortaleza - belem, maar dat zijn behoorlijke afstanden. Dat gebied ken ik minder goed, maar denk dat het mooier is om paar dagen pantanal of diamantina erin te hebben

Via Wereldwijzer app

Hey,

Dank voor je reactie! Ik heb mijn vliegticket inmiddels geboekt. Ik vlieg naar Manaus. Terug vlieg ik vanaf Rio.

Nu kan ik vanaf Manaus naar Campo Grande of Cuaiaba en vervolgens naar Rio (eventueel met tussenstop bij Iguacu)

Of naar Olinda (eventueel eerst naar Lencois Maranhenses), dan naar Salvador (en omgeving) en vervolgens naar Rio.

Keuzes, keuzes. Drieneneenhalve week is helaas veel te kort. Maar Iguacu is dus echt de moeite waard?

Ik ben ruim 6 weken geweest en heb ook nog veel te weinig gezien. Het dorpje Iguazu is op zich niet echt een belevenis maar de watervallen vond ik persoonlijk echt heel erg indrukwekkend!

Wij hebben vanuit manaus een 2 daagse trip gedaan en dat was ook erg mooi. Het is echter dicht bebost dus zul je amper dieren zien. Vanaf het water heb je wel kans op dolfijnen bijvoorbeeld.

Ik weet niet of het te bereizen is, maar kun je vanaf manaus ook via pantanal naar Iguazu?

Via Wereldwijzer app

Zes weken! Wat gaaf! Maar idd nog steeds te kort. Denk dat je minimaal een half jaar nodig hebt. :slight_smile:

Als ik naar Campo Grande zou gaan voor Pantanal zou het waarschijnlijk wel kunnen. Maar moet dan Bonito overslaan. Of Amazone iets inkorten, daar reken ik nu 1,5 week voor (dagje Manaus, twee dagen slowboat, 4 dagen de natuur in, terugvliegen en dan nog boomklimmen)

Vanaf Campo Grande kun je de bus pakken naar Bonito (of je laten afzetten na de Pantanal tour) en vanaf daar met de bus naar Iguazu. 3 dagen pantanal, 3 dagen bonito, 3 dagen iguazu, 6 dagen Rio.

Weet wel wanneer je de bus pakt van Campo Grande naar de Pantanal of de Pantanal naar Bonito je al snel heel veel uur onderweg bent. Dus dit zijn vaak verloren reisdagen. Als je vanuit de Bonito de bus neemt naar Foz dan ben je al een hele dag kwijt.

Die reistijden zijn idd erg lang. Ook als je vliegt. Had niet gerekend op zulke lange overstaptijden. :frowning:
Is het mogelijk om vanuit Bonito naar Iguazu te gaan met de nachtbus? En moet je dan niet eerst naar Campo Grande reizen?

Ja vanuit bonito kun je met de bus naar iguazu, hoef je niet voor terug naar CG.

Dankjewel!

Vanuit Bonito rij je naar Daurados. Dit is een gewone bus en duurt zo’n 5uur. Eenmaal aangekomen in Daurodos (veel later als gepland) pak je de nachtbus/slaapbus naar Cascauel of iets dergelijks (±10u). Vervolgens pak je vanuit de bus naar Foz (± 3u).

Dit verloopt eigenlijk allemaal vlotter als hierboven beschreven en wordt allemaal geregeld in Bonito voor jou. Je hoeft bij het stoppen van de bussen enkel je kaartjes te laten zien en je wordt op de juiste bus gedropt.

Thanks! Weet je toevallig ook hoe duur dat ongeveer is?

Oh ja en kies alvast uit waar je in Bonito naar toe wilt. En reserveer of van te voren of bij aankomst alle drie de dagen. Vanwege het beschermde gebied, is er altijd een max aan deelnemers aan de excursies.

Ik ben naar nr 9, 10, 15, 16 geweest en was er 1 week :slight_smile:

En kijk hier voor busprijzen http://www.buscaonibus.com.br/horario/bonito/dourados?dt=30/07/2014

Wederom bedankt voor de tip!! Heb ik echt drie dagen nodig of is 2,5 dag ook voldoende? En geldt die drukte ook voor september? Want volgens mij is het dan nog geen hoogseizoen…
Waren jouw excursies trouwens de moeite waard?

Ik vond alleen de grot niet zo bijzonder, maar het snorkelen moet je zeker doen!