Beste tijd Pantanal en Amazone?

Mijn man heeft in de eerste week van november 2013 een congres bij de watervallen van Iquacu. Wij willen of voor die tijd of erna nog 3 weken van het land genieten.Reisorganisaties hebben vaak de watervallen midden in hun programma zitten dus voor ons is dat niet handig.
Zo mogelijk naar de Pantanal en/of het Amazone gebied.Wat is de beste tijd om deze te bezoeken?
Misschien heeft iemand ook nog een mooie route. Is het verstandig om dit met de auto te doen? Ik lees op het forum wel dat de Brazilianen de verkeersregels niet zo nauw nemen.

Oktober en november zijn de beste maanden voor een bezoek aan de Pantanal. Voor de Amazone is dat wat lastiger te bepalen omdat het zo groot is en de seizoenen ook verschillen waar je zit, maar ik neem aan dat jullie wat de amazone betreft niet van plan zijn om te rijden en met de boot maakt het niet uit of het nou regent of niet.

Voor de Amazone geldt dat bij hoog water de rivier tussen de 3 en 70 km buiten zijn oevers treedt. Vlak voor het hoogwater is het op zijn best om daar rond te kijken. Dat is december januari/februari. Dus ik zou erna gaan.