alweer een week voorbij

(origineel bericht op be-more.nl)

alweer een week voorbij

Hoi Allemaal,

Wat gaat de tijd hier snel, mijn tweede week is alweer bijna om. Dit weekend ben ik het hele weekend in Zomba. We verblijven op Packachera, een backpackersverblijf van Be More. Het is een heerlijke plek waar je lekker tot rust kunt komen en natuurlijk in de stad, dus genoeg te zien en te doen.

Afgelopen week zijn we natuulijk vooral bezig geweest op het project. Op maandag hebben we de tweede nursery van Chayof bezocht. Omdat deze Nursery nog maar net is opgestart zijn de kindjes nog helemaal onder de indruk van de drie azungu’s (blanken) Ondanks dat het schooltje net is opgestart loopt dit erg goed dankzij de geweldige lerares die deze groep elke dag onder haar hoede heeft.

Omdat deze nursery redelijk buiten het dorp ligt moeten we ongeveer een half uurtje terug lopen. Tijdens deze wandeling komen we een grote groep vrouwen tegen met allemaal een emmer met mais op hun hoofd. Blijkbaar is er wat te vieren want ze dansen en zingen en hebben de grootste pret. Natuurlijk moeten wij dit feest meevieren en zo staan we ineens midden tussen deze vrouwen met onze konten te schudden met als gevolg nog meer pret bij de vrouwen. Ze moedigen ons aan en liggen dubbel van het lachen.
Maandagavond hebben we voor onze huismoeder, wat locale vrijwilligers en onze drie beveiligers pasta gekookt. Ze vertelden ons dat ze het erg lekker vonden, hoewel er nog wel een flinke dosis zout over onze ‘lekkere’ pasta gestrooid werd. Als toetje hebben we stroopwafels uitgedeeld.

Woensdag en donderdag staat in het teken van regen! Echt… hier zijn we niet op voorbereid. Zo kom ik natuulijk nooit door mijn zonnebrand heen! De modder stroomt langs ons huisje en alle paden zijn veranderd in sloten. Als het regent ligt ook ineens het hele leven in ons dorpje stil. Wanneer de regen stopt gaat met gewoon verder waar men gebleven was. De bijeenkomst van de vrouwengroep gaat dan ook gewoon door, alleen begint deze twee uur later vanwege de regen.

Donderdag komen de jongeren weer bijeen. We hebben ondertussen wat ideeen bedacht om de jongeren te helpen zonder dat we ze direct geld gaan geven. Gelukkig reageren ze behoorlijk enthousiast en gaan ze direct aan de slag om een sponsorbrief in het Engels te schrijven naar Ajax. In Malawi zelf kennen ze het sponsoren van sportclubs door bedrijven niet dus we gaan het eerst maar zo proberen. Aanstaande maandag is er weer een voetbalwedstrijd en wij zijn uitgenodigd om langs de lijn de club aan te moedigen. Leuk!

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en hebben de souvernirmarkt in Zomba verkend. Hier heb ik een BoaBoa spel gekocht. Dit is een Malawiaans spel wat je speelt met twee personen. Vorige week heeft Majet me geleerd hoe dit spel werkt en het is erg verslavend!

Voorlopig weer genoeg info. Ik ga nog even proberen wat foto’s op de blog te plaatsen. Hoop dat het lukt omdat we nu snel internet hebben. (het is enigszins gelukt, het zijn er maar drie maar het internet begint te haperen…)

Groet Annerie

(origineel bericht op be-more.nl)