Qua landen die op Japan ‘lijken’ kan ik er twee als alternatief bedenken: Zuid-Korea, en Taiwan. Beiden hebben een onmiskenbare Japanse invloed, en bieden een soortgelijke ervaring. Natuurlijk zijn alle 3 de landen compleet uniek, dus niets gaat ooit de ervaring van Japan vervangen.
Singapore en Bali lijken beiden totaal niet op Japan. Singapore is een vrij steriele miljoenenstad, en Bali is niets meer dan een toeristenoord, waar je ook gewoon voor naar Benidorm in Spanje kunt gaan. Alhoewel Bali natuurlijk wel mooiere stranden heeft en wat ‘avontuurlijker’ aandoet heb je hier te maken met niets meer dan ‘resortvakantie’. Een Japan-reiziger zou zich hier waarschijnlijk heel erg vervelen. Dit is natuurlijk enkel mijn mening, er zijn vast mensen die het anders hebben ervaren.
Zowel Zuid-Korea als Taiwan zitten een beetje in de schaduw van Japan, die eigenlijk automatisch alle toeristen naar die regio naar zich toetrekt. Maar zowel Zuid-Korea als Taiwan zijn op een hun eigen manier heel erg interessant. Persoonlijk vind ik Zuid-Korea misschien stiekem zelfs nog leuker om heen te gaan van Japan, maar aangezien ik veel meer van Japanse cultuur afweet dan van de Koreaanse heb ik nog niet echt veel tijd kunnen doorbrengen met het echt goed leren van dit land. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat Zuid-Korea naar mijn mening zeker de moeite waard is als vakantiebestemming, die Japan op bepaalde vlakken misschien zelfs overtreft.
In het geval van Taiwan heb je, naar mijn bescheiden mening, te maken met de ‘beschaafde’ versie van China. Ook hier komt dit naar mijn idee door de Japanse invloed en dat neiging van Taiwan zich af te willen zette tegen China.
Zoals Xelasti al zei kan het misschien ook wel goed zijn nog even de situatie aan te kijken en niet te vlot af te zeggen. Grote delen van het Japan dat interessant is voor toeristen is nog gewoon bijna als vanouds begaanbaar. Ik zou alles dus nog even laten bezinken!
Ja ik wacht voorlopig wel nog even af, maar ik zou het sowieso zonde vinden om naar japan te reizen en dan niet tokio te kunnen bezoeken of om toch eventueel gezondheidsrisico’s te lopen. Dat is het nu niet waard.
Dat is niet waar. Althans, het hoeft niet waar te zijn.
Er zijn mensen die kiezen voor een verblijf in een resort in bv Nusa Dau, of Sanur. Ook de mensen die niet kiezen voor een resort maar zon, zee strand en uitgaan willen kunnen terecht in Bali. En wat dat betreft lijkt het zuiden op Spanje.
Echter, de rest van Bali heeft een hele rijke cultuur, en bovendien een mooie natuur. Je kan ook naar Bali om te genieten van het onderwaterleven (snorkelen/duiken), om te wandelen door de rijstvelden, om dans bij te wonen in een van de vele Hinduistische tempels, om vulkanen te beklimmen, om te raften, om nijverheid te zien enzovoort. Bali heeft een aantal prachtige musea, met name rondom Ubud. Hier is met name schilderkunst uit verschillende periodes te zien. Ook zijn er vele authentieke markten, mooie watervallen, en zie je als je geluk hebt wilde dolfijnen. (En in tegenstelling tot Japan, zullen Balinezen niet op dolfijnen jagen ;))
Ik heb ook een reis naar Japan gepland en geboekt in september.
We vertrekken in Tokio en gaan dan richting zuiden tot in Fukuoka.
Zoals het er nu naar uitziet zie ik geen enkele reden om de reis te annuleren. Zelfs in een worst case scenario (totale meltdown) zullen er slechts lokale gevolgen zijn. Tokio ligt 200 km van Fukushima, en vergeet niet dat we ook nog 6 maanden van september verwijderd zijn.
Tip: neem de berichtgeving in de traditionele media met een korrel zout (vergelijking met Chernobyl is bv. totaal niet aan de orde) en baseer je op objectievere artikels op wetenschappelijke sites.