wij reizen sinds 1994, elk jaar, door Z.O Azie.
Ooit hebben wij een planning gemaakt waarbij vluchten, traject al vast stonden en geboekt waren.
Dit was in Indonesie.
Wat gebeurde er, sommige vluchten waren gecanceled waardoor wij niet op de plek konden komen om daar weer verder te gaan.
Ter plekke de planning veranderd en wat bleek, de verrassingen daarna was heel prettig omdat je niet weet wat je te wachten staat.
Wij kwamen op plekken waarvan je het bestaan niet wist en daardoor aangenaam verrast werden.
De kosten van de verloren vluchten hebben wij in Nederland terug gekregen.
Als voorbeeld: 1996 Wij waren op Sorong (Nieuw Guinea) mijn vrouw voelde zich niet goed en bleef in het hotel.
Ik liep langs de haven en zag mensen staan voor een kantoor en het bleek de Pelni kantoor te zin.
Toen nog nooit van de Pelni gehoord. Er lag wel een grote boot aangemeerd in de haven en heette Rinjani.
In het kantoor zag ik dat de Rinjani de volgende dag in 2 dagen de Banda eilanden aandeed.
Heb 2 tickets 1e class hut gekocht en met de brochure van de Rinjani terug naar het hotel gegaan.
Mijn vrouw bekeek de brochure en zei “dat kan je toch niet maken, ik heb geeneens een avondjurk en waar ligt Banda?”
Een avondjurk was helemaal niet nodig en een prettige vaart gehad en Banda is perfekt.
Wat ik wil zeggen dat een volledig geregiseerde reis niet altijd verrassend is omdat je al weet wat je kan verwachten.
Wij gaan begin volgend jaar voor het eerst naar Vietnam en wat wij wel weten is,landen in Saigon en aan het einde van de vakantie
terug uit Da Nang en doen er 3.5 weken over.
Reisplan voor volgend jaar is, vliegen naar Bangkok, na een paar dagen vliegen naar Saigon, trekken tot Da Nang en dan terug vliegen
naar Bangkok.
Daar wacht ons een huurauto en trekken noordoostwaarts dan naar het noorden en langs de grens van Birma weer terug en doen daar een
kleine maand over.
Interessant. Het is lastig om op de Banda-eilanden te komen, ik heb ze nog wel op mijn wenslijstje staan.
Over jullie plan voor volgend jaar.
Neem een stuk van de Mekong Delta mee, dus eerst vanuit Saigon naar het zuiden.
Vanuit Saigon zijn ook aardige dagtrips te doen (viet cong tunnels, cao dai tempel).
Voor het avontuur zou ik kiezen voor de centrale binnenlandroute via Dalat - Pleiku - Kon Tum naar Danang. In Dalat zou je vervoer kunnen regelen bij Easy Riders. De meesten reizen namelijk via de kust.
Bij Danang ligt het mooiste stadje van Vietnam: Hoi An.
Wanneer Danang je eindpunt is en je niet van plan bent om verder naar het noorden te gaan, dan zou dat erg jammer zijn. Persoonlijk houd ik meer van het stuk van Hoi An en alles ten noorden daarvan. En in het bijzonder vanuit Hanoi naar gebieden met minderheden zoals Son La, Sa Pa en Bac Ha (zondagmarkt).
Hanoi vind ik ook aantrekkelijker/exotischer/minder westers dan Saigon. Met een boeiender straatleven. Misschien iets meer kans op oplichterspraktijken. Er zijn veel verschillen tussen noord en zuid, zoals dat in veel landen het geval is. Interessant onderwerp om te bestuderen.
Wat Thailand betreft: blijf niet te lang in Chiang Mai hangen. Voor het noorden van Thailand zou ik niet in Bangkok een auto regelen maar een nachttrein of vlucht (Air Asia, Nok Air vluchten met promo-prijzen scoren) naar Chiang Mai nemen en van daaruit per (mini)bus en/of motobike. Heel veel bergwegen, heeeel veel bochten…
De noordwestloop heeft met bijvoorbeeld Mae Hong Son en Soppong mooie basislocaties voor bezoeken aan minderhedendorpen in die regios. Ik had met name in Soppong (dinsdagmarkt) mooie ervaringen.
Chiang Rai is ook een mooie basis, vanaf het centrale busstation naar bijvoorbeeld Mae Sai, maar ook stadjes langs de grens met Laos zijn
interessant en vaak weinig door buitenlanders bezocht, of hooguit om de oversteek naar het buurland te maken.
Gezien je 3.5 week hebt voor Viet Nam, kan je best wel je reisgebied uitbreiden volgens mij.
Snap even Da Nang niet om naar Bangkok te gaan; word geen direkte vlucht volgens mij ( graag een correctie wanneer het wel kan ).
Mijn idee zou zijn.
Vliegen op Saigon en meteen door naar Danang ( vliegen ) of 1 dag overnachten in Saigon.
Dan verblijven Hoi An, naar Qui Nonh , Nha trang of naar Mui Nee, saigon, My Tho / Cai be / Vinh Long, Can Tho, Chau doc, Phnom Penh, Siem Reap en dan naar Bangkok.
Ander idee is bijna gelijk aan die van Johan.
Vliegen op Danang in het begin en dan via de route vanaf of Hoi An , Pleiku naar Dalat naar Saigon en zo verder via de Delta, Cambodja naar Bangkok.
Een andere visie, maar wel een heel interessante volgens mij?
Johan,
over Thailand. Vorig jaar wilden wij al naar het noorden gaan maar het was zo koud dat wij vanuit ChangMai weer naar het zuiden gingen.
Dit is onze manier van reizen. Bevalt het niet dan ga je de andere kant op.
In de loop van de jaren hebben wij Thailand van oost naar west en van noord tot zuid bezocht en bijna alle eilanden aangedaan.
Om onafhankelijk te zijn huren wij een auto voor een maand voor gemiddeld 550 euro.
De nederlandse TomTom die wij gebruiken beslaat heel veel landen daar en leidt ons perfekt overal heen, ook uit Bangkok.
Zo zie je dat wij geleid worden door ons motto go where the wind blow
Ton,
reden dat wij maar de helft doen van Vietnam is “don’t hurry, be happy”
De andere helft komt volgende keer.
Wij komen zoveel reizigers tegen in Nederland die niet meer weten waar zij geweest zijn en gezien hebben.
Het klopt ook dat er geen vlucht van Da Nang naar Bangkok gaat maar wij zien wel.
groeten,
Tjong