Na wat jaren de gebruikelijke jongerenvakanties in Spanje en Griekenland, zijn we nu van plan met een groepje van 4 a 5 gasten (22-24 jaar) voor 3 weken naar Thailand te gaan. Een hele nieuwe ervaring, waar we uitgaan en gezelligheid willen combineren met een flinke portie natuur en cultuur. Met alleen een “starterspakket” of helemaal onafhankelijk adhv de Lonely Planet willen we onze weg vinden.
Dit forum heeft al veel nuttige info opgeleverd, maar voor we binnenkort tickets gaan boeken heb ik nog wat vragen, en misschien zijn er nog wel andere handige tips.
Het plan is rond 11 september te vertrekken, voor 3 weken. Nu weet ik dat het dan regentijd is. Eventueel zouden we wel enkele weken later kunnen vertrekken, maar komt het vertrek half september het beste uit. Is het raadzaam om toch later te gaan, of is de regentijd echt niet als een probleem te zien?
3 weken is niet heel lang, dus willen we de highlights langsgaan. Globaal is het plan om eerst Bangkok te verkennen voor enkele dagen, en dan de Birmaspoorlijn te bezoeken. Vervolgens trekken we naar het noorden (Chang Mai/Rai etc), met oa. een jungle trekking. Onderweg willen we nog wat plaatsen aandoen, maar wel is de wens de vakantie af te sluiten met ongeveer 5 of 6 dagen strand/relax/uitgaan in het zuiden. Nu heb ik de kaart bekeken; dit zijn fikse afstanden. Nu is mijn vraag: is het te doen om van midden, naar noord en naar zuid te reizen binnen 3 weken met trein en bus? Of zijn deze afstanden simpelweg te groot?
Tot slot, misschien zijn er nog andere tips voor ons? Wat is must see op het gebied van de natuur (het massatoerisme hoeft van mij niet zo) & wat moeten we zeker zien als jongeren, en welke plaats is aan te raden om onze vakantie op het strand af te sluiten in september? Waar het weer dan het gunstigste is, en bijvoorbeeld het uitgaansleven erg goed is?
Ik kijk al erg uit naar de reis, en hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Alvast bedankt.
Als je eens bij een touroperator ( bvb best tours ) kijkt dan kan je al eens een idee opdoen van wat kan in drie weken tijd maar dan zal je wel merken dat er meerdere vluchten tussen zitten.
Kijk eens grondig na wat je allemaal wilt zien en dan kunnen we je zeker bijsturen!
als ik nog in die leeftijd groep zou zitten zou ik zeker proberen om de full moon party te bezoeken op koh panang dus even kijken welke datum het volle maan is en dan zorgen dat je daar bent dit kan je prima combineren met koh samui waar je ook goed kan uitgaan
voor de rst van de reis zou je naar ayuthaya of sukothai kunnen gaan dit zijn twee oude hoofdsteden met veel oude tempel ruines persoonlijk vind ik sukothai de mooiste van deze twee
als je bij katchanaburi naar de birma spoorweg gaat kijken zou ik ook naar de erawan watervallen, en naar de tijgertempel gaan
de tip van Liu om eens wat reisgidsen te bekijken om ideen op te doen is iets wat ik je ook aan zou raden en zoals Liu al zegt kan je dan een route maken en kunnen wij je hier eventueel inderdaad wel bijsturen
qua je vraag (groeten uit RamKamHaeng//BKK hier-en het is koud-en gisteren ook nog een flinke regenbui) over verbindingen-dat staat ook gewoon in die LP-reisgids. Het enorme voordeel is hier dat je die lange stukken per nachtbus of trein (niet schrikken-(scrollen en lezen-is al 100en keren uitgelegd) kan doen=dus dan verlies je geen tijd, he?
vliegen kan ook als je slim boekt voor tientjes (in EURO dan) met airasia.com.
Als ik zo rond me hen kijk in dat bekpekkersgetoo KhaoSarn dan zie ik 100en, zo niet 1000en nog jongere ‘‘gassies’’ en vrouwelijke dito (geen idee hoe die genoemd worden) en ze bouwen meestal heel slecht engels (vaak australies genaamd). veel zuipen ook en over alles verbaasd zijn-dat hoort er zo bij.
sept is low-season en het idee dat heel Thaild vol met massatoeristen zou zitten is komplete kletskoek. Zelfs hier in deze enorme stad BKK-groot, niet mooi, zijn 10tallen wijken waar een farang nog een zeldzaamheid is. In deze webshop zit ik als enige witte tussen ongeveer 25 Thai-het is de univ.wijk hier. gewoon ff 100 mtr opzij van die LP-gids aanbevolen routes. Op zich is nergens in sept het weer erg best-qua waterneerstorten-dat kan ook tot floods (geen 1953-maar zo’;n 10 cm water op straten e.d.-maakt het niet echt nice) en landslides->afgelsoten wegen leiden. Voor uitgaan zal je moeten nagaan of dat bedoeld is om wat lokale vriendinnen te leasen of alleen maar flink te zuipen met andere farang-een tussenweg schijnt er niet te wezen. een touroperator is totaal helemaal nergens voor nodig. Maar hun gidsen bieden vaak uitgekiende reisroutes die je aan de helft v.h. geld super-easy zelf ook kan imiteren.
Zou ik ook doen, neerstrijken op Samui (Chaweng) waar je prima clubs, barretjes en strandtenten hebt. Daar kan je je kwa uitgaan wel vermaken. Vandaar kan je ook het uitstapje richting full moon party maken. Kwa weer is het regenseizoen in die tijd, maar volgens mij houd je het nergens droog dan.
Ik geef je de tip om eens bij reisbureau Rood te kijken. Zij hebben hartstikke leuke bouwstenen in Thailand en ook wat meer bijzondere uitstapjes. Dus niet alleen maar de highlights die de meeste reisbureau’s aanbieden. www.rood-reizen.nl
op 1 of 2 dingen na gewoon het zelfde als alle andere reisbureau’s die met bouwstenen werken en zeker niet goedkoper
de meeste dingen hiervan kan je gemakkelijk zelf organiseren maar natuurlijk een leuke site om ideeen op te doen
die cursus voor olifanten trainer ziet er trouwens wel heel leuk uit en ben ik nog nooit elders tegen gekomen (maar wel duur)
daar heb ik wel bij gekeken maar ik ben daar niet zo bekend als in thailand vandaar dat ik mijn comentaar tot thailand beperkt heb gehouden
die 2 keer dat ik in cambodja was vond ik het ook een leuk land maar thailand ligt mij toch meer verders is laos ook een heel mooi land om te bezoeken als je er weer eens in de buurt bent met als hoogte punt voor de meeste jongeren tubing en de tree top tour maar deze laatste kan je ook in thailand doen
Goede tips, weer extra huiswerk om te doen. Punt is denk ik alleen dat we slechts 3 weken gaan, en dan denk ik dat we bezoek aan Laos/Cambodja maar niet moeten doen, ivm tijdgebrek. Of heb ik het mis.
Daarnaast kan ik uit deze reacties en andere sites opmaken dat vertrek in september geen groot probleem is. Noorden/centraal-Thailand wordt al wat droger en het weer op Phuket en omstreken (dus het zuidwesten) is erg vochtig, maar op Koh Samui en omstreken (zuidoosten) is het over het algemeen iets droger. Groen is het dan in ieder geval wel. Daar moeten we dan dus rekening mee houden. Voor de rest zal het toch geluk hebben zijn!
En over het uitgaan, BKKFlyer, wij gaan vooral om lekker pils te drinken met andere farang.
Nu ik ben zelf een jonge gast van jullie leeftijd en ben in zomer 2009 voor het eerst naar thailand geweest.
Wat ik jullie kan aanraden is om te beginnnen met een paar dagen bangkok. Acclimatiseren op dag 1 en bv nog 2 a 3 dagen om eventueel het koningklijk paleis, damnoen saduak (drijvende markt) en de wat pho tempel te doen (liggende boeddha).
Dan kan je bv door richting Chiang Mai met de trein met tussenstop in Ayutthaya. (Zeker doen!) Om dan naar Chiang Mai te gaan. Daar kan je dan weer tempels zien en een trekking doen ofzo. Daar kan je dan weer een dag of 5 blijven om dan met bin. vlucht (air asia) naar bangkok terug te vliegen en onmiddelijk vanop de luchthaven verder gaan naar Samui (bangkok Airways) Gemakkelijkst zo te doen. Anders is het met de trein maar dat scheelt niet zo heel veel in geld maar wel in tijd! Dan land je op samui en kan je daar eerst paar dagen blijven of ineens doorgaan naar phangan. (boot) Dit kan je onmiddelijk op Samui Airport regelen voor een paar euro. (transfer haven > boot phangan)
(voor samui zou ik zeggen 4 dagen en phangan 5 a 7 dagen) Veel beter dan ibiza of spanje hoor!!!
Op Samui heb je house, goa, reggae bars enz… Zelfs een bar (salina’s beach die samenwerkt met space ibiza).
Voor de rest kan je daar erg gezellig rondtoeren met een scootertje. (kost je max 6 euro per dag huur) En de big boeddha die ook wel cool is kan je daar gaan zien. Prachtig stranden ook!
Phangan dan is erg de moeite voor de moon en beach party’s. Je hebt de full, half, shiva en black moon party’s. Wij hebbe de halfmoon gedaan. BANG E LIJK!! Zeker de moeite zo’n party in de jungle en heel veel backpackers van over heel de wereld & Girls a volenté!
Beach party’s zijn daar zo goed als alle dagen. Ook een geweldige ervaring!
Voor de rest raad ik rijden met een brommertje daar af! Heel veel ongelukken daar met brommertjes. Euhm op phangan ook nog reggaebars e.d. Ja het is daar cool op die eilanden! PRACHTIGE STRANDEN!
Gewoon gaan!!!
Groetjes en ik hoop dat dit jullie wat helpt. Als er nog vragen zijn > shoot!