Als er geen losgeld komt, vermoorden ze Kurt

“Als Buitenlandse Zaken in België niet meteen hulp biedt, zullen we Kurt nooit meer levend terugzien”, zegt Seka Dobric, de ex-vrouw van Kurt Jansen.

De 43-jarige discotheekuitbater werd dertien dagen geleden, op 29 januari, ontvoerd in Mexico. Zijn kidnappers vragen 1,5 miljoen euro losgeld. “Maar dat geld is er niet”, zucht Dobric. “Kurts zoontje Angelo (12), die bij mij in België woont, huilt de hele dag door. Hij wil dringend zijn papa terugzien.”
De familie heeft ondertussen al zeven dagen niets meer gehoord van de ontvoerders.
Kurt Jansen (43), wiens ouders in Bocholt wonen, woont al sinds 1999 in het Mexicaanse uitgaansparadijs Cancun. Daar maakte hij meteen naam in de discotheekwereld door het tot vicepresident te schoppen van The City, een van ‘s werelds grootste discotheken. Vorig jaar in juni opende Jansen zijn eigen discotheek in Cancun, de Boccaccio Discotheque.
Op 29 januari, 13 dagen geleden, werd Kurt ontvoerd toen hij om 23 uur de Boccaccio verliet. Een groep mannen met geweren en kappen sloegen Jansen koelbloedig in elkaar en sleurden hem mee in een auto.
Losgeld

“De dag na de ontvoering nam de bende contact op met Kurts Mexicaanse vrouw Wendy Indigo”, zegt Seka Dobric, de ex-vrouw van Kurt die tien jaar geleden van hem scheidde en met zijn zoontje Angelo (12) in Willebroek woont. “De ontvoerders hebben Wendy verschillende keren opgebeld en haar om 1,5 miljoen euro losgeld gevraagd. Telkens lieten ze Kurt aan de telefoon komen die, met een geweer tegen zijn hoofd, Wendy om het geld smeekte”.
Wendy leeft momenteel met Nastasja (8), het dochtertje dat ze samen met Kurt heeft, ondergedoken in Cancun. Ze krijgt er ook steun van Kurts broer Karl (39), die eveneens in Mexico woont en werkt. Probleem is dat er geen 1,5 miljoen euro losgeld is. “Kurts nieuwe discotheek is nog maar acht maanden open en de Boccaccio heeft eigenlijk nooit goed gedraaid”, zegt Dobric. “Door de economische crisis bleven de klanten weg. Kurt had dan ook al een tijdje plannen om de discotheek te verkopen of eventueel te sluiten.”
Corrupte politie

Vorige woensdag had Wendy een laatste keer contact met Kurt en zijn ontvoerders. “Wendy is pas na een week naar de politie gestapt, omdat zij maar weinig vertrouwen heeft in de plaatselijke autoriteiten. Die zijn dikwijls zelf corrupt. Maar omdat de ontvoerders niet meer van zich lieten horen, stapte Wendy dan toch maar naar de politie. Maar hun onderzoek heeft nog niets opgeleverd.”
Ondertussen wacht de familie van Kurt al zeven dagen op nieuws. “Wij rekenen nu op hulp van Buitenlandse Zaken”, zegt Dobric. “Als zij niet meteen hulp bieden, vrezen we het ergste voor Kurt. Dan zullen we hem nooit meer levend terugzien. Het wachten wordt stilaan ondraaglijk. Kurts zoontje Angelo wilt niet meer naar school. Hij huilt de hele dag door. Hij wil dringend zijn vader zien. Binnenkort zouden Angelo en ik samen naar Mexico reizen. Dat doen we elk jaar. Ik hoop dat we dat binnenkort toch nog kunnen doen. En dat Angelo zijn vader weer in zijn armen kan sluiten.”
Kurt Jansen is overigens ook in ons land geen onbekende in het uitgaansmilieu. Hij baatte er destijds al verschillende discotheken uit. De bekendste is de Extreme in Affligem. In die dancing werd in 1999 portier en bokser Ismaïl ‘Cool’ Abdoul neergeschoten.

Bron; hbvl.be

corupt mestal wel ja maar voor een goed geld bedrag doen ze heel veel ik woon nu al een tydje in mexico en ik verzeker je als je hem wil trug zien moed je de plaatseleke outorityten benaaderen hier is 1000 al goe 20.000 pesso dus het is aan jullie sterkten

En hij is vandaag vrijgekomen. Ze hebben hem in een huis in Tlajomulco in de staat Jalisco gevonden en 2 ontvoerders te pakken gekregen.
Zie hier voor het complete bericht (in het spaans):

ja heb het gezien op nieuws nou fijn toch en zeg me dat hij niet meer zo veel moed praaten over wat hij alemaal wel niet heefd want de mensen hier hebben niet zo veel en als je dan hoord dat er iemand hier is me miljoenen dan is de verlijding heel groot groete n:thumbsup:

Kurt Jansen (43), de Belgische discotheekuitbater die in Mexico meer dan een maand ontvoerd was, wordt er nu van verdacht zelf meegewerkt te hebben aan zijn kidnapping. Vlak na zijn vrijlating vorige week is Jansen opnieuw opgepakt door de Mexicaanse politie.
Op 29 januari werd de man op de parking van zijn club Boccaccio Discotheque in de toeristische trekpleister Cancun in ware commandostijl ontvoerd. De kidnappers eisten 1,5 miljoen euro. De familie van Kurt Jansen deed in België een oproep om geld in te zamelen en stortte tot tweemaal toe geld aan de ontvoerders. Waar dat geld naartoe is, is niet helemaal duidelijk.

Dat Jansen iets met zijn eigen ontvoering te maken zou hebben, wordt intussen formeel tegengesproken door zijn familie. ‘Kurt is opgepakt om enkele verdachten te identificeren die bij zijn ontvoering betrokken waren. Ze hebben hem negen man getoond en hij heeft er vijf herkend’, zegt zijn vader.

Volgens de ex van Jansen, Seka Dobric, is de discotheekuitbater al volop nieuwe plannen aan het maken. Zodra de zaken in Mexico afgehandeld zijn, zou hij willen migreren naar Noord-Amerika, mogelijk naar Alaska.

Bron; nieuwsblad.be