Ik zit er aan te denken om in februari dit jaar naar Marokko te gaan. Ik ben een alleenreizende vrouw. Ik vroeg me af of dit problemen zou kunnen opleveren in Marokko? Heeft iemand hier ervaringen mee of verhalen gehoord van anderen?
Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten. De ene zegt nergens last van te hebben en de ander raadt het ten sterkste af alleen te reizen als vrouw.
Heeft er verder nog iemand tips wat te zien en doen? Ik wil in zo’n 2-3 weken van Agadir naar Tanger reizen. Is dit te doen in deze tijd? En wat zijn de echte must sees?
Wat zijn de gemiddelde kosten per dag als je low budget reist??
Ik weet niet goed hoe het is om als vrouw alleen rond te reizen in Marokko.
Ben in okt met een vriend gegaan en ga in april met een vriendin.
Heb me er vooral heel veilig gevoeld en volgens mij gaat het er ook heel erg om hoe je jezelf opstelt.
Zoals vriendelijk zijn, maar wel afstand houden.
Niet overal op in gaan.
Duidelijk nee kunnen zeggen en je mannetje kunnen staan.
Weten wat je wilt en hoe je er komt(niet het idee geven dat je iets niet weet).
Bijvoorbeeld.
Er wordt je nu eenmaal geregeld wat aangeboden, van gidsen tot handelswaar en kindjes die vanalles van je willen.
Probeer gewoon goed bij je gevoel te blijven!
Hoe ga je rondreizen?
Met het openbaar vervoer of met een huurauto?
Wij waren toen met een huurauto en hebben in 12 dgn het gebied van Marrakech tot de woestijn bij M’hamid naar de Dadésvallei en terug naar de kust(Essaouira) en daarna weer naar marrakech gereden. Dat was heel goed te doen omdat de wegen goed zijn en met een Trotter of Lonely Planet op zak heb je ook zo toffe overnachtingsadresjes gevonden.
Deze keer ga ik met een busmaatschappij van Marrakech naar Zagora omdat we de woestijn ingaan en volgens mij zijn die maatschappijen(CTM of Supratours) best goed geregeld.
Ik ben vorige week met een vriendin een week naar Marokko geweest en we waren in ieder geval positief verrast door het land. Zeer weinig problemen gehad met de mensen. Alleen een hardnekkige man gehad in de bus die min of meer met mij wou trouwen en die het woord ‘nee’ blijkbaar niet begreep, beetje jammer. Voor de rest waren de mensen gewoon voornamelijk aardig.
Ik ben ook een paar twintigers tegengekomen die ook alleen reisden, en uit hun verhalen heb ik geen rare dingen gehoord, dus volgens mij moet het niet echt een probleem zijn.
Wij waren denk ik zo’n 20 euro per dag kwijt, omgerekend, inclusief de bus- en treintickets. Je budget hangt vooral af vaan je overnachtingsplek. Eten is overal niet zo duur eigenlijk, maar overnachting kan wisselen tussen 50-150 dh (afhankelijk van je hotel/hostel/locatie :))
In 2-3 weken dat traject afleggen zou moeten kunnen. Wij zijn in 1 week van Fez-Chefchaouen-Meknes naar Marrakech gegaan, en dat lukte ook (al had het fijn geweest om op sommige plekken wat meer tijd te hebben ;))
Heel veel plezier ieder geval!
Kan helaas geen tips geven over wat je moet gaan zien, aangezien ik niet langs de kust ben geweest (behalve met de trein dan ;))
Ik ga het grootste deel met de bus/trein doen. Misschien een klein stukje met een autootje.
Met zijn tweeen reizen is denk ik wel iets anders dan alleen. En dan bedoel ik niet het reizen op zich, maar de opmerkingen die je krijgt. Maja dat is alleen het idee dat ik er nu van heb. Over dik een week kan ik het jullie echt vertellen!
hoi, ik reis altijd als vrouw alleen en heb geen problemen ondervonden in marokko. je moet je natuurlijk als je alleen reist wel extra op je kleding letten en ik zou een zonnenbril kopen met spiegelende glazen. ik vond marocco erg ontwikkeld erg westers. totaal geen problemen met openbaar vervoer ed. een prachtig en makkelijk reisbaar land.
veel plezier!
Nog bedankt voor jullie reacties! Ben inmiddels in Marokko geweest en heb totaal nergens last van gehad. Natuurlijk proberen de mensen je dingen te verkopen of hun dienst aan te bieden. En soms praten de mannen tegen je, maar ik vond dit echt niet meer dan in andere landen.
Ik denk dat als je inderdaad niet te bloot gekleed gaat je geen of weinig problemen hebt met mannen in Marokko. Het is me 100% meegevallen in ieder geval!
ik heb de wens om naar Marokko te gaan, en idd ook als vrouw alleen, en zou liefst zelfstandig mijn reis samen stellen.
sta nog maar aan het begin van info inwinnen, maar voor mij van belang is,
hoe je als vrouw het beste reist, hoe je op te stellen etc., hoe je met de taal uit de voeten moet, en hoe openbaar vervoer daar al dan niet geregeld is.
zou je me daar wat informatie over kunnen geven? gezien je recente ervaring…
(en ehm… ik ben nog best een groentje qua reizen…
heb tot dusver Kroatie (zelfstandige rondreis), Istanbul en Budapest in mn eentje bereisd, maar die zijn eigl allemaal behoorlijk Europees :-)…)
Leuk dat je naar Marokko wilt! Het is echt een prachtig land met veel afwisseling! En dat op maar een paar uurtjes vliegen…
Het feit dat je weinig reiservaring hebt buiten Europa maakt het wellicht wat anders. Het zal vast even wennen zijn en je zult zelf leren hoe je je het beste op kunt stellen. Ik denk niet dat er 1 beste manier is van jezelf op stellen, maar ik zal mijn idee ervan geven.
Ten eerste stel je open voor de andere cultuur! Als mensen zien dat je voor hun cultuur open staat en geinteresseerd bent reageren ze vaak al een stuk positiever op je dan wanneer je dit niet doet. Onthoudt dat je in een ander land bent en dingen anders gaan dan thuis. Je zult soms wat geduld moeten hebben.
De mensen in Marokko verdienen minder geld dan in Nederland (daar staan ook lagere kosten tegenover), dus ze zullen zeker proberen geld aan je te verdienen. Ga niet overal op in en geloof niet alles wat ze zeggen. Ook zijn er mensen die je de weg willen wijzen of gids willen zijn. Als je een gids handig vindt moet je dat doen, zo niet wees dan duidelijk dat je geen interesse hebt. Wat ook vaak werkt is om niet te laten merken dat je nieuw bent in een plaats. Als je zelfverzekerd over komt en (doet alsof) je de plaats/het land kent word je minder lastig gevallen.
Maar vooral geniet van de reis en doe alleen dingen waar je je goed bij voelt!
Met de taal had ik totaal geen probleem. Met Engels kom je een heel eind. Ik begrijp wel wat Frans, maar spreken is moeilijker. Maar aan Engels heb je in de meeste plaatsen genoeg (tenzij je naar kleine bergplaatsjes wilt waar geen toeristen komen).
Openbaar vervoer is ook goed geregeld. Er zijn verschillende busmaatschappijen die naar verschillende plaatsen gaan. In het Noorden heb je het treinnetwerk.
ik ben bijna klaar met uitzoeken hoe en waar in Marokko (wil vliegen naar Fez of Marrakech, en terug vanaf resp. Marrakech/Fez… zodat ik tussenin rond kan reizen en niet per se terug hoef naar mn startpunt).
Ga voor een dag of 8, en heb goede tickets op het oog via Ryan air.
maar ivm hun policy van handbagage of extra bijbetalen, vroeg ik me af, zijn er in Marokko cosmeticaprodukten zoals shampoos, dagcremes, zonnebrand etc enigszins vergelijkbaar met West Europese produkten verkrijgbaar daar in drogisterijen?
volgens een collegaatje die in Marrakech is geweest is hebben ze daar weinig, maar ik had toch het idee dat Marokko best wel gemoderniseerd is in de grotere steden?
ben nog aan het twijfelen of ik toch een extra stuk bagage meeneem, ook om wat boeken en evt spullen terug te kunnen nemen.
is dat raadzaam denk je?
hoi,
wat betreft cosmetica produkten hebben ze alles daar! vooral in de grotere steden, in marrakech heb je meerdere grote supermarkten, waar echt een heel uitgebried assorti is aan shampoo en dergelijke, je stapt gewoon in een taxi en vraagt naar carrefour of marjane supermarchet en je bent er voor een euro… wij vliegen ook regelmatig met ryanair, nemen dan alleen handbaggage mee en kopen daar onze spullen.
groetjes
Ja dan zul je idd naar een supermarkt moeten gaan in een grotere stad. Ik denk dat die vaak in het nieuwe centrum zitten en niet in de medina’s (daar ben ik er geen tegen gekomen). Dus dan zul je wellicht een taxi moeten nemen.
Ik heb er niet op gelet, maar misschien zou je ook nog shampoo etc kunnen kopen in kleine stalletjes/winkeltjes waar ze wat drinken en koekjes verkopen, die zijn er wel veel in de medina.
Hoi Mathew/Chris! Mijn bericht is al van enige tijd geleden, ik ben dan niet in Marokko. Toch bedankt voor je aanbod! Wellicht heeft iemand anders interesse?
Hoi hoi, ik ben ook een vrouw en wil eind juli begin augustus door Marokko rondreizen 2/3 weekjes. Hoe is het bevallen als alleenstaande vrouw reizen? Welke plekken raad je aan om te vermijden? Mvg
Hoi Monique! ik ben al een aantal jaren bezig met reizen, en heb ook al een tijdje dit account… Nu was ik opzoek naar een reismaatje voor Marokko… en zag ik jou berichtje… wil ook rond die tijd, maar misschien zeg je wel… ik wil alleen… of zit ik helemaal niet in jou leeftijd categorie, niet dat leeftijd veel zegt… maar dacht; Doe je toch even een berichtje! Ik zelf ben een twintiger, maar mijn moeder verbiedt me alleen naar Marokko te gaan! haha. Ik hoor het wel, Groetjes Claudia
Ik ben zelf een tijd geleden in Marokko geweest. Op dit moment heb ik geen plannen om er weer naartoe te gaan.
Claudia je kunt je moeder gerust stellen hoor, je kunt er prima alleen reizen als vrouw.
Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Ik heb zelf wel enige reiservaring en ben wat gewend. Mensen die je op straat aanspreken etc. Je moet hier wel tegen kunnen, het helpt als je stevig in je schoenen staat. Een tip is om er altijd zelfverzekerd uit te zien. Doe net of je de weg redelijk kent en laat vooral niet zien dat je onzeker bent.
Verder raad ik aan om wat meer bedekkende kleding te dragen. In de minder toeristische gebieden en buiten het strand kun je het beste zorgen dat je schouders en knieen bedekt zijn. Hierdoor trek je wat minder aandacht.
Alsnog zul je veel aandacht trekken. De Arabische mannen vinden Westerse vrouwen maar wat interessant, zeker gezien het fout de Marokkaanse vrouw zich niet mag inlaten met mannen, totdat ze gaan trouwen. Westerse vrouwen zijn volgens de Marokkaanse mannen dus veel ‘makkelijker’ en zullen dan zeker een poging wagen. Gewoon negeren of een grapje maken en doorlopen en dan laten ze je uiteindelijk wel met rust. Opmerkingen op straat kunnen soms vervelend en irritant zijn, maar ze zullen je echt niets aan doen. Dat is mijn ervaring.
Probeer lege straten en donkere steegjes te vermijden en ga liever niet alleen op het pad in het donker.