Mijn naam is Harry Lasschuyt, 43 jaar en ga 22 okt voor het eerst een reisje in mijn uppie maken naar Marrakesh.
Het liefst kom ik op mijn reis inwoners tegen die het leuk vinden om in contact te komen met mij als nederlander, niet voor geld maar voor het contact. om zo onze overeekomsten te onderzoeken als mens.
Is er iemand die dergelijke contacten heeft in Marrakesh e.o.?
Dan wil ik graag goedkoop slapen, geef niet zo om luxe en lees op vele plaatsen dat het handig is een lonely planet te hebben.
Is er iemand die een recent exemplaar wil uitlenen of verkopen?
Misschien reis ik op mijn aankomstdag gelijk door naar Essaouira, voor rustige start en wordt dit mijn uitvalbasis om de omgeving van Marrakech te verkennen.
Zijn er mensen die hier kennissen hebben?
Ook wil ik graag een ruilmarkt bezoeken van Berbers op een zatredag,
weet nu even niet meer waar dat was, maar dat zoek ik nog wel op.
Mijn vraag is, zijn er dingen die ik uit Nederland mee zu kunnen nemen om daar te ruilen.
Misschien hebben mensen nog hele mooie tips waar ik zelf niet op zou komen.
In marrakech ken ik 1 adres van belgische eigenaars nl riad tiziri. www.riadtiziri.com
bekijk het eens, het is ons daar heel goed meegevallen en de eigenaars zijn echt behulpzaam en vriendelijk. In de buurt van Marrakech kan je de Ourika vallei bezichtigen met zijn watervallen, Asni, Imlil met het toubkalgebergte en Tinmal.
Essaouira is echt prachtig, moet je zeker doen. Daar zijn veel goedkope hotelletjes. Wat ik je ook kan aanraden is Moulay Bouzerktoun. Dat ligt op 25km van Essaouira richting safi. Er is een bus. je moet dan nog een eindje lopen van de grote baan tot daar maar eens ginder gekomen heb je alles, natuur, rust, klein dorpje autenthiek en veel surfers zie je daar ook. Zeker een bezoek waard. Er is ook een hoteletje.
Ik wens je een hele goede reis.
Geniet van de geuren, smaken en kleuren van marokko.:dag:
In Marrakech heb je zat hotels waar je voor ongeveer 10 euro kunt slapen. Wij zijn vorig jaar mei twee weken in Marokko geweest en zijn ook lang in Marrakech geweest. In de buurt van het Djem-el-Fnaa is een souk en daarbinnen vind je allemaal riads die voor weinig kamers hebben. Schoon, maar sober.
Essaouira kan ik je niet aanraden. Ik ben er ook geweest en het was er enorm toeristisch, de mensen onvriendelijk. De vibe waar LP over sprak heb ik daar niet kunnen vinden, wel dronkelui, mannen die de hele dag hasjish fluisterden en kinderen die fuck you riepen als je niet in ging op hun bedelen.
Doe ik nu wel erg negatief, want Essaouira had ook zijn mooie kanten hoor. Zo dronken wij dagelijks thee bij een local cafe, hingen we veelin de havens om en bezochten wij de markten die niet zozeer voor toeristen was maar voor locals en hadden daar leuke contacten.
Maar als je dus iets authentieks zoekt, Essaouira is dat inmiddels niet meer!!
Veel plezier daar!
Wij waren met 2 (beiden vrouwen) en zijn niet lastiggevallen in essaouira. we hebben daar echt genoten. Tis wel waar dat de kinderen lastig zijn met hun zakdoekjes maar als je op gebiedende wijze zegt ('la shoukran!) en een beetje een boze blik laten ze je gerust.
wij waren daar in augustus en er waren veel spanjaarden en het was er ook heel druk maar het had niets verloren van zijn charmes.
Daarom ook dat ik zei om Moulay Bouzerktoun te bezoeken, daar is het nog echt authentiek.
groetjes
Elsr, ik ken de uitdrukkingen en ik ben blij dat jij andere ervaringen hebt, wij (mijn man en ik) vonden die kinderen nog wel het minst vervelend. Als je constant iemand hoort fluisteren hasjish als je langsloopt begin je je wel wat onveilig te voelen. Misschien komt het ook door de looks van mijn man, hij ziet er behoorlijk stoer uit en is groot, maar dat terzijde.
Als ik weer zou gaan, zou ik hoewel Essaouira wel mooi is, idd een ander en minder toeristisch plaatsje zoeken.
Ik heb al een paar keer alleen rondgetrokken in mijn eentje en mijn ervaring is dat je in de kleine berberdorpjes in het zuiden het gemakkelijkste contact legt met mensen!
Als je bvb naar Taddert gaat, tussen Marrakech en Ouarzazate, zal je met open armen ontvangen worden door de mensen. Er is een klein hotelletje, maar je kan er zeker ook bij mensen thuis logeren, in ruil voor een kleine bijdrage. Een vriend van mij is afkomstig uit Taddert, maar hij zal dan net terug in Belgiƫ zijn.
Vanuit Taddert kan je ook prachtige wandelingen maken in het Atlasgebergte.
Verder zijn ook de Dadeskloof en de Draa-vallei echte aanraders.
In de Dadeskloof ken ik een leuk familiehotelletje: Les 5 Lunes www.les5lunes.c.la in Ait Oudinar!
Als je nog vragen hebt over andere streken in Marokko, geef maar een seintje!
Beste Inge, volgens mij weet jij veel over de omgeving van Marrakesh. Rijden er treinen van Marrakesh naar omliggende, interessante, steden/dorpen?
Wij gaan van 28 december t/m 3 januari naar Marokko. We willen vliegen op Marrakesh of Fez en van daaruit ter plekke dingen regelen.
Wij houden niet van grote drukte of uitgaansleven, meer van cultuur en het dagelijks leven bekijken. Heb jij tips voor ons? (vliegen op Fez of Marrakesh? Welke plekken/steden/dorpjes zijn leuk om te bezoeken?)