Ik snap iets niet helemaal en misschien dat jullie mij een stukje op weg kunnen helpen met mijn nieuwsgierigheid haha
Ik lees de diverse Thailand blogs,website,nieuwsfora etc. (net als vele van jullie) maar wat mij steeds vaker opvalt zijn de farang die zodra ze er wonen of terugkomen ineens allergisch blijken te zijn voor toeristen en dan beweren alleen maar happy te zijn in een hutje op de hei ver weg van alle toeristen (maar dan wel met alle gemakken van huis natuurlijk).
Deze beweren dan ook meteen dat bv Koh Samui,Pattaya,Phuket,Chiang Mai,Bangkok (Khao San/Sukhumvit) etc geen Thailand zijn maar plaatsen gemaakt voor de toerist??
Maar als je ze dan vraagt joh waarom ga je dan niet naar de plaatsen of dorpjes in de Isaan of zo iets dergelijks zeggen ze meteen ja maar daar is niets te doen en is het na een paar dagen wel heel erg saai??
Of wat is er nou erg aan een paar dagen de drukte opzoeken in deze (meestal) leuke plaatsen? Dan krijg je geen of een vaag antwoord.
Begrijp me goed pattaya gaat mij te ver maar een paar avonden Khao San/Rambuttri etc kan toch echt heel leuk zijn en in mijn ogen ook Thai? Waarom ik het ook Thai vind is omdat het juist heel goed aangeeft hoe divers Thailand eigenlijk wel niet is voor een ieder is er wat! En na een paar dagen ga je gewoon weer lekker naar je hutje op de hei (mijn geval SiSaKet)
Hoe zien jullie dit en komen jullie hetzelfde tegen?
Ik heb er niet zo veel ervaring mee, heb zelf nooit in Thailand gewoond, maar het is wel een feit dat wij mensen natuurlijk ontzettend graag klagen en dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Hier in Nederland klaagde iedereen steen en been want het duurde weken voordat de zon eindelijk een beetje begon te schijnen, en het enige wat ik op straat hoorde toen hij eindelijk scheen was: het is eigenlijk te warm.
Ik woon in Kanchanaburi en ik moet ook toegeven dat ik zelden of nooit de tourist-strip met bars zal bezoeken, hou mezelf liever een avondje bezig in een thaise pub of karaoke. Niet dat ik allergisch ben aan farangs, maar om eerlijk te zijn, soms schaam je jezelf om het gedrag van ‘medefarangs’ die na wat alcohol gehad te hebben toch wel boers gedrag vertonen naar de thai toe. Kao sarn kan wel eens leuk zijn, maar ik vertoefde daar enkele jaren geleden bijna wekelijks en heb het nu toch wel gehad. Niet omwille van de farangs, maar de irritante tuktuks en de ‘nice suit sir’ indiers, brrrrrr. Maar, dat ik me liever terug trek in m’n hutje op de hei is nu toch ook niet het geval, soms is het wel eens fijn om de touristen bezig te zien en een beetje farang watching te gaan doen.
Sommigen hebben blijkbaar een pesthekel aan langdurige blootstelling van massatoerisme in Thailand :disgust:
Laat ik duidelijk zijn: ik haat asociale farangs, met name de Engelsen. Ook kots ik op farangs die met een attitude komen van: ‘kijk mij eens de hippe laidback backpacker uithangen in Khao San Road’. Verder word ik licht-agressief van Thaien die de hoofdprijs vragen voor diensten en producten op de geijkte toeristische plaatsen. Maar dat wil niet zeggen dat ik deze plaatsen vermijd.
Sommige farangs hebben thuis geen leven –> gaan helemaal los in Thailand –> sommige Thaien proberen hier een slaatje uit te slaan <vicieuze cirkel>. Dat zijn denk de redenen dat mensen zich hermetisch willen afsluiten in een luxueus hutje op de hei
Let eens op een roker, die 40 jaar gerookt heeft en hoe deze staat tegenover de huidige rokers…roken stinkt, roken moest verboden worden, gaan helemaal flippen als ze in de buurt van een cigaret komen, etc.
Zo ook met buitenlanders (toeristen en ex-toeristen) die of niet meer komen of die de beruchte toeristen-plaatsen ontvlucht zijn om neer te strijken in de “outback”.
Zijn ze gelukkig of minder gelukkig…ik weet het niet. Ik vind een plaats als Pattaya uiterst gemakkelijk; alles is in de buurt en er is voldoende vertier voor het gaval je dat nodig hebt.
Heb jaren in Pattaya e.o. gewoond en woon nu in Bang Saen…da’s Pattaya op kleine schaal. Klein nadeel: de dichtstbijzijnde BigC is op 10 km en de Tops in het dorp lijkt meer op een pops-n-moms shop.
Maar goed, door de week wordt Bang Saen vooral gedreven door studenten en in het weekend strijken honderden zoniet duizenden Bangkokkers aan het strand neer.
Ik ben zelf niet zo’n groot fan van Khaosan in BKK en Pattaya, maar das gewoon persoonlijk. Ik vind het heerlijk om naar Phuket, Chiang Mai of Samui te gaan. En Bangkok (Sukhumvit) vind ik top ! Isan vind ik daarentegen ook heerlijk, maar na een aantal dagen op het platteland had ik het altijd wel gehad en wil ik toch wel erg graag naar een grote stad waar meer voorzieningen te vinden zijn.
Nou zelf mijd ik ook Farangs als de pest als ik op reis ben in Thailand,zal zo rap geen gesprek aangaan of een pint mee drinken,alleen als ze op mij afkomen dan wel.
Ik ben eerlijk gezegd op mijn rust gesteld,al dat opgefokte gedoe is niet aan mij besteed.
Het zijn precies klein jong die voor de eerste keer worden losgelaten in de maatschappij,als ik ze bezig zien.
Vooral de Engelsen hebben daar een handje van weg om de boel op stelten te zetten(haantjesgedrag)
Nu vroeger kwam ik graag in Kao San Road,nu is het vluchtig door de straat lopen geen haar op mijn hoofd dat ik daar in die rumoerige straat ga overnachten.
Geef mij maar het achterste gedeelte van Rambuttrie road,daar vind je nog wat rust(soms)
ik heb eerst een paar maanden in Ao nang (Krabi) gewoond en verblijf nu al een aantal maanden in Dongjalund (Udon Thani). In Ao Nang zijn erg veel farang een echt toeristische kust plaats, hier in Dongjalund ben ik de enige… Ik denk dat het bij mij net tegenover gesteld is aan Dave ik vind de stad of toeristische plaats heerlijk voor een tijdje maar zoek dan toch graag de rust van het platteland weer op.
En ik sluit me helemaal aan bij Jan “dat is nu zo leuk aan thailand je vind het er allemaal”
Kwam laatst op een Nederlands-talig forum de volgende vraag tegen: “Binnen hoeveel tijd na aankomst in Pattaya denk je dat ik mijn eerste w*p gemaakt kan hebben”.
Voordat de poster volledig “afgemaakt” kon worden, was de topic al gesloten, maar het geeft wel aan at voor soort mensen er OOK naar plaatsen als Pattaya komen.