Alleen rondreizen in Mali

Hallo,
Ik heb ff een vraagje… heeft er wel eens iemand in zijn eentje rondgereisd door een land? ik ben namelijk van plan om volgend jaar naar mali te gaan voor vrijwilligerswerk, maar daarna wil ik ook door de rest van het land trekken.
Heeft er iemand tips voor hoe ik dat kan regelen?

Hey Emma,

Zelf ga ik in september en oktober vrijwilligerswerk doen in Burkina Faso. Daarna zou ik graag nog een tweetal maanden door Burkina, Mali en Senegal trekken.
Misschien, als jij er op hetzelfde moment bent, kunnen we wel iets afspreken?
Mocht jij tips krijgen over alleen rondtrekken, mag je ze ook aan mij doorspelen… Kan interessant zijn!!

Tine

Leuk! Wat voor werk ga je daar doen? Ik weet nog niet precies wanneer ik ga, dat ga ik als het goed is woensdag besluiten. Als ik in dezelfde periode ga, zal ik het je laten weten.
Emma

Ik ga in een ziekenhuis werken op de audiologische afdeling, voor zover dat in Afrika bestaat.
(Wat is audiologie? hoor ik je vragen. Hoor- en evenwichtsstoornissen, om kort te gaan. Hiervoor studeer ik momenteel en ik schrok me te pletter toen ik te horen kreeg dat ze dat zelfs in Afrika voor mij hebben kunnen vinden…)
Ik bereid me er echter wel op voor dat de kans bestaat dat ik evengoed ‘manusje van alles’ kan worden (gezelschap houden, medicatie uitdelen,…), maar alleszins: ik ga naar een ziekenhuis!

Wat zou jij willen gaan doen?

ik wilde in eerste instantie in een weeshuis of op een basisschool… maar via via ben ik ergens ander terechtgekomen, en ga ik “lesgeven” in het omgaan met computers en internet in een klein dorpje, en als het goed is ook helpen om een internetcafé op te zetten.

richting senegal gaat een trein maar verder weet ik niet zo veel. richting timboektoe kan je een busje huren of met de bus. ook over de niger kan je per boot, wel superlangzaam, maarja, hè, wel mooi!

Hallo Emma,

Je kunt heel gemakkelijk zelf door Mali reizen; het is absoluut een veilig land. En meestal vind je ook wel aansluiting bij andere “loslopende” toeristen, als je even een paar dagen niet alleen wilt reizen.
Wat je in elk geval zou moeten gaan zien, vind ik is: Segou, Djenne, om er de maandagmarkt en de grote Moskee te zien, De Dogon voor een trekking van een paar dagen, Mopti en vandaar uit naar Timboektoe.
Dit alles zou je in 4 weken met gemak kunnen doen, met openbaar vervoer en per boot.
Maar omdat ik niet weet waar en hoe lang je er gaat werken en hoe lang je daarna de tijd hebt om door het land te reizen is het wat lastig om je verder uitgebreide tips te geven, want er is ontzettende veel meer te zien dan ik net heb opgenoemd.
Op internet kun je heel veel info over Mali vinden en als je meer wilt weten stuur me dan maar eventjes mailtje. Ik ben er intussen 3 keer geweest en vind het geweldig land om te zijn. Er is genoeg te zien en de mensen zijn heel hartelijk. Dat zul je waarschijnlijk nog wel gaan ervaren als je in “je”dorp bent gearriveerd. En als je moeite doet om een beetje Bambara te leren kan het niet meer stuk.
groeten,
Janka

Hallo Emma!

Ik heb zelf 6 weken door Mali gereisd en met behulp van een Nlse vriendin die ik daar heb ontmoet ging het nog makkelijker… Ik leerde haar vrienden kennen en die hielpen mij ook graag. Het Malinese openbaar vervoer is top!! Super veilig, heb niks vervelends meegemaakt in de 6 weken.

Ik ben ook op zoek naar vrijwilliger organisatie die in Mali werken maar kan niks vinden. Hoe ben jij daar terecht gekomen?? Ik ga volgend jaar januari weer naar Mali, en op doorreis naar Burkina/Ghana en eventueel Togo of Benin. Misschien kunnen we wat info uitwisselen (nitza_meinen@live.nl).

Hoor graag van je!

Groetjes Nitza

Ehm, ik ga via de stedenband die mijn dorp heeft met een dorp in mali, Kita. Ik heb wel begrepen dat daar nog meer vrijwilligers bezig zijn om te helpen met de ontwikkeling, vooral voor vrouwen, maar ik weet geen namen van organisaties ofzo, sorrie
Hoelang blijf jij in Mali volgend jaar?

groetjes, emma

Ok, klinkt interessant iig. Mijn plannen om hoe lang in Mali te blijven is nog onduidelijk want ik wil sws in Ségou een tijdje blijven, voor het festival. En wil terug naar mijn dorp in Pays Dogon, een weekje/anderhalve week daar vertoeven en daarnaast nog rondreizen door Pays Dogon zelf… Ben vrij flexibel. Ik blijf zolang en vertrek wanneer ik er aan toe ben…

Hoe lang blijf jij in Mali?

Ik ga waarschijnlijk eind oktober erheen, dan blijf ik een maand of 4-5 in dat dorp voor vrijwilligerswerk en daarna wil ik nog een maand of twee rondreizen. Dan ben ik er ongeveer van oktober tot april. Maar ik weet t nog neit precies, hangt er vooral vanaf hoe ik het op dat moment zie, misschien blijf ik langer, misschien korter.

hoi,
even een vraagje, Ik ga half juli in Ghana vrijwilligerswerk doen en wil daarna nog 6 weken reizen.
Het liefst zou ik vanuit Wa (waar ik werk) naar burkina faso reizen en dan in Mali via Bamako naar timboektoe of naar timboektoe en dan naar Bamako. Op de terugreis wil ik dan nog Ghana door. Ik ben aan het zoeken of het mogelijk is om heen of terug met het vliegtuig te doen (om tijd te besparen). Dus van Timboektoe of Bamako naar het liefste Tamale, Kumasi en anders Accra. Vanuit het lonely planet vind ik het niet zo duidelijk misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?
ik hoor het graag!
groetjes Marion