Alleen reizen

Ik ga donderdag naar rusland. Ik zit een paar dagen in moskow, dat lijkt me geen probleem. Maar daarna wil ik graag ergens in een dorpje aan de Wolga gaan zitten. Eigenlijk meerdere. Als het maar langs de Wolga is.

Weet iemand een goede manier om dat aan te pakken? Ik wil 29 december vertrekken en vertrek vanuit moskow op 6 januari.

Hoe problematisch is het met de taal?
In hoeverre moet je alles van te voren regelen of kan er veel ter plekke?
Andere tips?
Ik hoor het heel graag!

groeten,
caroline

Hi Caroline,
Wat je van plan bent is heel moedig (zeker als vrouw zijnde), maar het klinkt nogal ondoordacht. Mijn ervaring is dat het buiten Moskou erg problematisch wordt met de taal. Sowieso valt het niet mee om in Rusland op jezelf aangewezen te zijn, de omstandigheden zijn een stuk primitiever en het is bovendien winter nu. Je wilt naar een willekeurig dorpje?? Ik kan je daarover niet adviseren, maar ik betwijfel of je daar een geschikte accommodatie vindt om te overnachten, nog afgezien van de vraag hoe je er moet komen. Natuurlijk is er openbaar vervoer, maar de afstanden zijn groot en de wegen slecht. Mijn ervaring beperkt zich tot de stad Cheboksary (ongeveer 700 km ten Oosten van Moskou), waar ik 3x ben geweest in de afgelopen anderhalf jaar. Dit is een stad van circa 500.000 inwoners, gelegen aan de Wolga. Je kunt er in ieder geval komen per trein (12 uur) of vliegtuig (1,5 uur). Er schijnt zelfs ook een bus te gaan, maar daarmee heb ik geen ervaring. In de winter is het daar echter grauw en grijs en allesbehalve toeristisch. Andere buitenlanders zul je daar niet tegenkomen. Buiten Moskou en Sint Petersburg is er nagenoeg geen buitenlands toerisme in Europees Rusland en al helemaal niet in de winter. Maar goed, er zijn op zich wel geschikte hotels en ik heb daar vrienden waarop ik kan terugvallen, hetgeen een veilig gevoel geeft. Als ik die zekerheid niet zou hebben, zou ik er niet zo snel naartoe gaan in mijn eentje. Het blijft gewoon lastig om jezelf te redden in Rusland.

groetjes,
Ed

vergis je aub ook niet in de temperatuur.

Wolgograd :wink: