Ik twijfel nog tussen een groepsreis voor alleengaanden in Europa of zelf op pad gaan om op die manier mijn eigen plan te trekken. Ik ben ook niet echt aan een tijd(sduur) gebonden. Nu heb tijdens eerdere reizen gemerkt dat je als backpacker in bijv. Azië al snel mensen ontmoet om een tijdje mee op te trekken. Populaire budget hostels waar veel backpackers verblijven, trekken mij echter niet zo; een beetje luxe mag wel. Ik zit er aan te denken om met de trein te reizen rondom het Middellandse-Zeegebied, van Spanje tot aan Griekenland. Wie heeft er ervaring als alleenreiziger in Europa? Hoe zijn de kansen om onderweg ‘soortgenoten’ te ontmoeten van een jaar of 30-40?
Ik heb in mijn eentje gereisd in Andalusië (zuid-Spanje), ook met een beetje luxe (eigen kamer en eigen badkamer in hotelletjes). Ik ben niet echt mensen tegengekomen om mee op te trekken maar was daar ook niet naar op zoek (ik kan goed alleen zijn; en tijdens deze vakantie was ik maar 1 week alleen van de 3).
Het is wel anders dan in Azië of Afrika waar je heel makkelijk andere reizigers spreekt en je al gauw dingen samen gaat doen. In Europa zijn mensen toch wat wantrouwiger en afstandelijker op hun reizen. Misschien komt het doordat men in Azië wat herkenning en houvast zoekt tussen alle cultuurverschillen.
Misschien helpt het wel als je lokale tourtjes boekt, bv. een boottochtje of een wandeling met een gids en groep ofzo.
In Schotland kwam ik op die manier wel in aanraking met leuke mensen tijdens een boottocht langs diverse eilanden en dieren.
Of je zou lid kunnen worden van Couchsurfing; je hoeft dan niet bij mensen thuis te slapen (of zou dat wel af en toe kunnen doen voor de gezelligheid), maar je kunt ook deelnemen aan activiteiten of zelf een balletje opgooien voor een activiteit. Dat loopt uiteen van uitgaan tot een museum bezoeken en wat je maar kunt verzinnen.
Of dus een groepsreis, zelf moet ik er niet aan denken om zo lang vast te zitten aan mensen die ik niet zelf kies… maar er zijn mensen die het juist gezellig vinden.
Dankjewel! Ik heb gekozen voor een reis buiten Europa omdat het hier nu wat rustiger is met backpackers e.d. Mijn bestemming is VS geworden en ik maak veel gebruik van CouchSurfing.