alleen naar Londen

Hoi Allemaal,

Ik ben van plan om in oktober 3 dagen in mijn eentje naar Londen te gaan.
Is er iemand op dit forum die dat al eens gedaan heeft en dus zijn/haar ervaring kan vertellen?

groet Natalie

Ik ben tijdens de OS een weekendje geweest (per trein), weliswaar na aankomst opgevangen door iemand die ik van een eerdere reis kende, maar na de lunch gewoon m’n eigen gang gegaan. Heb dat zeker niet als een probleem ervaren, makkelijke stad waar veel te zien is. Wat zijn precies je bedenkingen?

Dag Natalie,

In april was ik met eigen auto en veerboot via Dover en Stonehenge naar Londen. Geparkeerd in Brighton en met de trein naar Londen gegaan voor paar nachten daar. Hotel lekker in centrum gekozen, altijd handig.

London is groot en er is genoeg te doen op eigen gelegenheid. Dichtbevolkt maar goed om in te bewegen. De metro is mij er weer heel goed bevallen!

Goede vraag van de Osser. Wat zijn jouw bedenkingen eigenlijk? Toch liever gezellig iemand mee? :slight_smile:

Mvg, René

Hoi,

Ben er niet alleen geweest, maar ben er afgelopen zomer met iemand geweest. Ik vond het wel een ‘makkelijke’ stad om te doen. Openbaar vervoer is heel duidelijk en alles vrij makkelijk te vinden. Dus als je daar tegenop ziet: helemaal niet nodig.

Het is natuurlijk sowieso gezelliger als er iemand met je mee gaat maar ik denk dat ik mij er wel prima ga vermaken. Ik ben van plan om er de toerist uit te hangen. Wil verschillende dingen zien in Londen.

Het openbaar vervoer (metro) zie ik inderdaad een beetje tegenop maar ik begrijp van jullie dat dat dus vrij duidelijk is allemaal.

Hoi Natalie,

Ah, zeker. Wat het is met die metro. Gewoon kleuren in bepaalde richtingen, duidelijk aangegeven ter plaatse. Geen haast hebben ook, tis vakantie! :wink:

Je zult toch moeten uitstippelen waar je ongeveer heen wilt, bent of wilt zijn. En ook hier geldt: voorbereiding is het halve werk :slight_smile: Gewoon een ticket kopen voor een dag, of meerdaags. Dan maken de stations ook niet zo uit, geen trajectkaarten ofzo.

Bekijk thuis op je gemak eens deze kaart, hielp mij enorm!

Succes, René

Voor het OV kan je een Oyster Card kopen, een soort OV chipkaart, dat maakt het wel makkelijk en ook veel goedkoper. Er zijn dagkaarten (Travelcard) voor ongelimiteerd gebruik binnen bepaalde zones, maar je kan ook een Pay-as-you-go Oyster card nemen waar je een bedrag op kan zetten en gewoon per rit betaalt, het totaal per dag wordt automatisch afgetopt op de prijs van een dagkaart dus je zal nooit duurder uit zijn.

Veel van de bezienswaardigheden zijn ook prima te belopen, en boven de grond zie je uiteraard ook nog iets. Ik moet overigens toegeven dat London me vooraf ook altijd een wat intimiderende stad leek (en dat zegt iemand die in z’n uppie in steden als Tokyo, Beijing en Seoul is geweest), maar dat is me juist ontzettend meegevallen. Zeker het centrale deel van Londen heeft ergens iets dorps, met veel tamelijk smalle, chaotische straatjes en en gebouwen waarvan je zou denken dat ze alleen in films als Sweeney Todd zouden bestaan.

Nu had ik welgeteld 29 uur in de stad (een vrij impulsief idee om toch nog iets van de Olympische Spelen mee te kunnen pikken), veel te weinig uiteraard, maar ik ga zeker nog een keer terug.

Super bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik de stap gewoon moet wagen :wink:

Ik kan het boekje “100% Londen” aanraden. Daarin staan leuke tips voor winkeltjes en cafeetjes en markten, met direct ook een plattegrondje erbij met suggesties voor wandelroutes. En dat dan voor diverse leuke wijken. Zo krijg je een heel divers beeld: musea, cafeetjes, leuke markten, de normale mensen van Londen.

Vooral de markten vind ik superleuk: Broadway Market, Borough Market, Sunday UpMarket (alleen op zondag), Flower Market, Greenwich Market… allemaal veel mooier aangekleed dan markten in Nederland, en veel leukere afwisselendere producten. Nieuw en tweedehands, zelfgemaakte sieraden, bedrukte t-shirts, kazen en bonbons, verse warme maaltijden uit de hele wereld en tafeltjes…

Als je er niet uit komt met openbaar vervoer, gewoon vragen. De mensen zijn behulpzaam. Op veel perrons van de metro’s en treinen staat ook allerlei personeel die heel behulpzaam zijn maar je kunt het ook gewoon aan Londeners vragen. Het handigst is dan om niet aan zakenlui te vragen die haast hebben, maar bv. een moeder met kindje ofzo.
Op het eerste beste station, meteen even zo’n gratis plattegrondje van het metronetwerk pakken. Achterin 100% Londen zit er ook eentje maar ik vind een klein papiertje altijd handiger. De lijnen hebben kleurtjes maar ook namen, dus net wat je handiger vindt… bv. de Jubilee Line (grijs), Central Line (rood) etc.
En om te weten welke kant je op gaat, kijk je hoe het eindstation heet; dat staat dan ook op de bordjes. Bij de witte ovalen kun je overstappen op een andere lijn of op bussen / trein als dat erbij staat.
Neem gewoon de tijd en als je een keer verkeerd reist, ook geen punt toch? Misschien kom je dan wel onverwacht wat leuks tegen.

Je kunt ook nu alvast op je smartphone als je die hebt, een ‘offline’ metroplattegrond downloaden.

Je zou eventueel ook een tourtje kunnen doen met zo’n toeristenbus, dan zie je meteen een aantal highlights met uitleg erbij.

Over veiligheid hoef je je amper zorgen te maken, ik was verbaasd hoe enorm veilig ik me voelde in zo’n extreem grote stad, ook als vrouw alleen midden in de nacht op straat (ook bijvoorbeeld een keer om 5 uur 's ochtends om een vlucht te halen, met rolkoffertje en al).
Het afgelopen jaar ben ik er een paar keer geweest.
Je moet natuurlijk geen gekke dingen doen maar ik heb het idee dat er nog minder wordt gezakkenrold dan in Amsterdam.

Have fun! En let op bij het oversteken, altijd allebei de kanten op kijken voor de zekerheid! :slight_smile:

P.S. Mocht je het toch gezelliger vinden om een dagje samen met iemand wat dingen te bekijken, dan kun je proberen contact te leggen met mensen via www.couchsurfing.org (en ik geloof dat er ook iets bestaat als meetup.com of .org). Je hoeft niet daadwerkelijk bij iemand thuis te logeren om wel gewoon de forums en ‘events’ van Couchsurfing te bekijken of er zelf een oproepje te plaatsen. Dan zou je dan bv. twee dagen van tevoren kunnen doen. Het is wel handig als je al iets eerder een profiel aanmaakt bij Couchsurfing.

Of als je in een hostel verblijft, kom je daar ook makkelijk mensen tegen en kun je kijken of iemand zin heeft om samen wat dingen te doen. Heb ik ook ooit zo gedaan in Londen. (De laatste jaren ben ik niet meer zo van de hostels… :slight_smile: ben denk ik ook al wat ouder dan jij, en ik vermaak me ook prima in mijn eentje.)

Ben je al geweest, Nathalie? Ben benieuwd hoe je het gehad hebt en of je nog last-minute tips hebt. Ik ga over 3 weekjes ook een paar dagen in m’n eentje naar Londen.

Mijn tips zijn ook recent hoor. :frowning:

Ik vind Londen totaal niet onveilig. Barcelona is anders, daar ben je opeens verzeild in de hoerenbuurt.

@Natalie, ga je de London Eye ook uitproberen? Dat is werkelijk fantastisch! En nu in het naseizoen zijn de rijen ws. niet zo lang. Ik was in het voorseizoen en toen viel het wachten ook mee. Maar ik heb altijd geluk: ik was ook een keer (wel naseizoen maar toch herfstvakantie) in 45 min. van helemaal beneden naar de bovenste verdieping van de Eiffeltoren. Dat kunnen veel mensen mij niet nazeggen.

Hi Nathalie ik ben benieuwd of je al naar Londen bent geweest, ik ga zelf eind April voor 4 dagen alleen naar Londen. En ben benieuwd naar jou ervaringen.

Mijn tips zijn ook recent hoor. :frowning:

Het vervelende is vooral dat sommige mensen alleen maar komen om een vraag te stellen, en ze niet terugkomen om feedback te geven. Op een gegeven moment zijn de tips van ervaren reizigers (wat nu niet eens het geval is!) niet meer recent zijn…

Aangezien ik in 2010 voor het laast in Londen was durf ik niet eens meer inhoudelijk te reageren. Er is vast teveel veranderd!

Nou, ik vind het dus vervelend als mensen een vraag stellen aan de vraagsteller, en niet eens kijken of hun antwoord gewoon al tussen de overige antwoorden stond! Liever hopen ze dat ene Natalie vertelt hoe haar weekend Londen was, dan dat ze advies aannemen van iemand (mij dus) die in 2011-2012 wel een keer of 7 in Londen was en mensen kent die er wonen.

Hoi Natalie, ik heb hetzelfde plan, hoe was het?

Pffff nog zo één! Lees eerst eens de andere antwoorden in het topic. Die zijn niet voor niets openbaar.
Natalie heeft zich hier nooit meer vertoond. Maar je hebt dus ook al veel aan de andere antwoorden in dit topic en andere topics.

Hey hoii…
Ik heb vorig jaar 2 maanden in de zomer in Londen gewoond!
Genoeg mensen leerde ik kennen, maar… ben ook vooral alleen op pad gegaan!

Als je een bepaald doel hebt… is dat heel goed te doen!

      • Updated - - -

Ik zie nu dat dit al een wat oudere is! HAA