Alleen naar Guangzhou

Ik heb een meisje in Guangzhou leren kennen via internet. Het lijkt erg goed te klikken en nu zou ik daar graag eens langs gaan. Dit ook omdat ik graag eens naar china zou gaan.
De vraag is nu meer van wat staat me te wachten, ik heb al beetje gezocht naar vaccinatie dingen en tickets.

Ik word door haar opgehaald van het vliegveld, en ze weet goedkope hotels te vinden.

Het enigste waar ik eigenlijk mee zit is… hoe betrouwbaar is het. Ik spreek geen chinees, maar wat als ik daar kom en er is niemand. Is het makkelijk om een taxi te nemen en een hotel te boeken?

En hoe zit het met criminaliteit?

das nogal wat-en omdat ik groot deel v.h. jaar in Thaild woon-heb ik dit soort verhalen een paar keer te vaak gehoord.
1.op deze wereld bestaan REISGIDSEN-waar hel veel praktiese info voor jantje toerist instaat. en ik ben van de generatie die vindt dat lezen de geest verrijkt.
2.je vertelt niks over eerdere reiservaring-vooral in landen waar je echt niks kan lezen en waar echt alles anders is.
3.in China spreekt en leest/schrijft men sjinees-dat zal bekend wezen. In Canton=nu GZ een HEEL andere taal als het ‘‘nette’’ sjinees van Beijing. het lijkt vaak vrij sterk op Thai. Als ik je dit echt moet vertellen denk ik: blijf thuis: ELK hotel dat westerse witneus toeirsten heeft heeft bisniscards-en zal adressen waar ge heen wilt in sjineed opschrijven-0dat kan een taxisjofeur lezen. je betaalt wat op de meter komt. Bovendien heeft GZ inmiddels een redelijk metronet en 100en bussen. en vreselijke traffic-jams.
4.sinds dit www er is bestaan er ook ettelijke hotelbookingsites. al verblijf ik zelf in China vaak budget-goedkoop in hostels. Ik boek vaak helemaal niet.
5.MAAR GZ is een echte bisnisstad-zaken. de mensen staan ook allemaal bekend als zeer gewiekste zakenlui die elke witneus erin kunnen luizen. en dat dan ook niet zullen nalaten als ze de kans krijgen.
6.voor China heb je naast paspt een visum nodig om binnen te mogen komen.
7.als je bij criminalieit denkt aan moord, doodslag en beroving-dat komt natuurlijk ook voor-maar net als gewone toerist in NL of BE (??) heb je daarvoor niet te vrezen. Zoals reeds gezegd-bedrog, nepperij, veels te grote bedragen voor kleine sommen aftroggelen-is veel meer probleem. ze ruiken het vanaf 100 mtr dat je totaal geen ervaring hebt en makkelijk te piepelen bent.
Mijn advies: ga naar China-leuk. Zie dit meisje als mogelijk eventueel extraatje-bindt je er niet te veel op vast. bedenk plan B en C voor andere dingen. en ga zeker niet enkel naar die rotstad Guangzhou. en neem een heel goede reisverzekering.

Dat het een echte business stad is dat had ik idd ondertussen begrepen van haar. Ik kan geen chinees lezen.

Wat ik zelf al wist was dat ik een visum moet aanvragen.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met landen waar ik de taal niet lees.

Heb enigsinds wel een reisplan maar dat rust vooral op dat meisje, die wil en weet wel leuke dingen te laten zien. Ook gaan we paar dagen naar hongkong met de trein.

Zelf ben ik niet bang dat ik wat meer betaal, ik kan heel goed rekenen en als het bedrag me niet zint zal ik ook zeker niet toehappen.

Mijn grootste zorgen zijn ook voornamelijk hoe ik me ga redden als ik daar aankom en ik blijk die 9 dagen zelf te moeten doorkomen.

Voor plan B ‘meisje daagt niet op’: geen zin in al die Chinese tekens en ben je Engels een beetje machtig? Reis gewoon met de trein of vliegtuig naar Hongkong. Regel dan wel een double-entry visum van te voren, scheelt regelwerk in Hongkong. Zat te doen daar. En zoals bkkflyer indirect oppert: koop of leen een Trotter, Lonelyplanet o.i.d. Allerlei tips voor overnachten, reizen, bezienswaardigheden, cultuur e.d.

Cheers!

Ik heb eens nagedacht over de plannen, en ook eens over gehad met dat meisje. Haar ouders wonen in Hong Kong, en zover ik het kon vinden heb ik geen Visum nodig om daarheen te gaan en kan ik als ik China verder in ga een Visum regelen op het consulaat daar in Hong Kong.

Is het makkelijk om een visa te regelen in Hong Kong?

Bedankt voor de tips ik ga zeker even op die websites kijken.

een visum voor china regelen in hong kong is inderdaad heel makkelijk maar ook in hong kong kan je best wel een week lang verblijven geen enkel probleem

Dat geloof ik best, en als het meisje idd niet komt opdagen dan zal ik hong kong niet verlaten die week. Maar ze wilt ook graag dingen in haar stad laten zien, en me voorstellen aan mensen. Ik heb begrepen dat Hong Kong beter in je 1tje te doen is dan Guangzhou. Mijn engels is goed namelijk.

dan zit je in hong kong inderdaad goed maar ik neem aan dat je er verlopig van uit gaat dat ze wel komt opdagen,dan zou je het gewone chinese leven kunnen ontmoeten iets wat in ieder land heel intresant is om te zien (het lokale leven) dat geeft een land/streek toch een heel andere beleving

Dat vind ik ook wel het leukste idee. Omdat zij bekend is, kan ik makkelijk dingen zien die ik tijdens een groepsreis niet zou zien, dan is dit natuurlijk niet zo lang, 9 dagen, maar kan altijd later nog een keer gaan voor langere periode.

Een visum voor China is in Hong Kong zo gepiept. Je kunt met de metro vanuit Hong Kong naar Shenzhen en moet daar dan eerst een grens over. Vanuit Shenzhen kun je naar Guangzhou — maar waarom zou je? De lucht is verschrikkelijk vervuild in Guangzhou en alles is in het Chinees daar. Als ik jou was, zou ik het meisje naar Shenzhen laten komen en dan gezellig samen een vliegtuig nemen vanaf Shenzhen naar Chengdu of Lanzhou.
Chengdu schijnt echt geweldig te zijn: allemaal toffe teehuizen, altijd een aangename temperatuur en goede lucht.
Lanzhou heeft ook een goed klimaat en goede lucht en ligt aan de Gele Rivier. Je kunt vanuit Lanzhou ook een excursie naar Xian maken (van die terracotta soldaten).
Als meisje niet komt opdagen, ga je lekker alleen. Chinezen schijnen mensen die alleen reizen zielig te vinden en dan erg aardig te doen.

Als het je te machtig wordt, voor die paar daagjes, ga je in Chengdu lekker naar de campus van Stenden University: een dochter van gelijknamige in Leeuwarden.

Ik hoop dat meisje je wel uitkleedt, maar niet uitkleedt…