Alleen maar Catalaans voorlopig van de baan - Barcelona

Dat ik geen voorstander van alleen maar Catalaans ben, mag duidelijk zijn. Ja, ik weet hoeveel de Catalanen hebben geleden onder Franco bla bla bla, maar dat betekent niet dat je daarom het Catalaans moet voortrekken en het Spaans negeren. Boeken, cultuur, films in het Catalaans allemaal prima, maar zolang er wettelijk twee officiële talen (sorry drie, ook het Aranees is een officiële taal) zijn en je nog steeds deel uit maakt van Spanje (al sinds 1714) vind ik dat je het Catalaans niet moet opdringen en verplichten.

Lees hier verder.

Groetjes,

Mabel

Hoi Mabel:

Gelukkig zijn er niet zoveel Basken en Galliërs die het Nederlands machtig zijn en ook nog eens wereldwijzer.nl doorspitten, anders zouden dezen zich zwaar in hun eer getroffen voelen, immers:

De verschillende talen die in Spanje worden gesproken zorgen regelmatig voor grote verwarring in het buitenland, waar men het vaak heeft over dialecten. Het gaat echter om in totaal vijf officiële talen (Spaans, Catalaans, Baskisch, Galicisch en Aranees) en twee niet-officiële talen (Asturisch en Aragonees). Het Spaans is de enige officiële nationale taal van Spanje. De overige vier zijn officiële regionale talen, die in sommige gebieden ook de dominante taal zijn.

Bron: Spanje - Wikipedia

Groeten,
Bart

Lieve Bart,

Ik had het over de officiële talen van Cataluña, niet van heel Spanje! Ik ben wel blond maar weet na bijna 7 jaar hier zijn, inderdaad dat Baskisch en Galicisch bestaan :wink:

Groetjes,

Mabel

Als we dan er ook nog bij vermelden dat het spaans zoals wij dat kennen eigenlijk Castilliaans is van origine is het plaatje compleet denk ik wat de officiele talen betreft.