Het valt mij nogal op dat veel buitenlanders die in Spanje wonen weinig of geen spaans spreken.
Zweden, Britten, Duisters, Fransen maar ook veel Nederlanders en Belgen komen niet verder dan een aantal woorden en vragen bijna onmiddelijk of er iemand hun taal spreekt…
Dat is op zijn zachts gezegd vreemd, zeker omdat er regelmatig geklaagd wordt over van alles en nog wat in Spanje: slechte behandeling in het ziekenhuis, het eten is slecht, sociale voorzieningen laten te wensen over etc etc. Dan denk altijd gelijk: ehh tja als je de taal niet spreekt dan wordt het er niet gemakkelijker of beter op.
En waarom zou een spanjaard (goed) engels moeten kunnen spreken (ook zoiets waar ik me aan erger: “niemand spreekt hier engels”) in zijn eigen land. Spanje is een wereldtaal!! Het wordt in meer landen gesproken dan Frans, Duits of Italiaans…
Mijn vragen aan alle Nederlanders en Belgen die in Spanje wonen:
[ol]
[li]Hoe goed is je spaans? En wel eerlijk zijn por favor![/li][li]Moet je als buitenlander de spaanse taal spreken of vind je het niet nodig en zouden de spanjaarden beter engels moeten kunnen?[/li][li]En daarnaast: wat vinden jullie, wat zijn jullie ervaringen?[/li][/ol]
Ik ben benieuwd!