Alleen als vrouw van 26 naar China, Tibet en Nepal: Doen of niet?

Hallo allemaal,

Al een tijdje zou ik heel graag naar China, Tibet en Nepal willen, maar vraag me af of dit wel veilig is voor een vrouw van 26.
Ik weet dat de mensen in deze landen over het algemeen als vriendelijk worden gezien, maar ben toch wat angstig aangezien ik er jong uitzie en blond ben (ik kan eventueel mijn haar donker verven als dit zou schelen).
Qua praktische regel-dingen is het geen probleem, hier heb ik ervaring mee (behalve dan China, dat schijnt een stukje lastiger te zijn). Het is vooral het alleen reizen wat me spannend lijkt.

Iemand ervaringen hiermee?
Of tips voor hoe ik me ter plekke kan verdedigen? (pepperspray? ;))

Alvast bedankt!

Ervaring is: ze vinden het hooguit zielig dat je alleen reist. Pas in KTM WEL op! Mijn ervaring: diverse restaurants in Thamel mengen verdovende middelen in je drankje (shake, thee, …).
Verder: DOEN!!

Via Wereldwijzer app

NB Je beschermt jezelf door alleen op drukke plekken wat te gaan drinken. Die gasten hebben er niets aan als je dAAr “out” gaat.

Via Wereldwijzer app

1 like

Thanks! Dat is al iets heel praktisch om te onthouden :slight_smile:

Qua veiligeheid kun je prima door de 3 bovenstaande ‘landen’ reizen.

Voor Tibet heb je echter een permit nodig, je mag niet in je eentje zelfstandig rondreizen maar moet een gids en driver hebben. Regel je die voor jezelf (alleen), dan kun je de kosten niet delen en wordt het erg duur. Je kan je daarom beter aansluiten bij anderen. Dit is echter prima te regelen in Chengdu of Kathmandu.

Dankjewel Jenny! Hier was ik inderdaad al over op de hoogte. Dus qua veiligheid zijn denk ik China en Nepal de spannendste landen, omdat ik daar echt alleen rond zal reizen (tenzij ik natuurlijk mensen ontmoet bij hostels, waar ik dingen mee kan doen).

Hey,

wanneer ga je en wat is je route in china, nepal?

gr. maaike

Hey,

Wij zijn afgelopen jaar naar China, Tibet en Nepal geweest en we hebben ons in geen van de 3 landen onveilig gevoeld. In Nepal zijn mensen wel opdringerig maar het is er zeker niet onveilig.

Tibet: Geweldig!!! Wij hebben 2 andere reizigers leren kennen via het Lonely Planet forum en hebben samen door Tibet gereisd. Het kan tegenwoordig als groep van 1 person maar dan betaal je de hoofdprijs. Accomodatie in Tibet hoef je niet vooraf te regelen en kan on the road behalve in Lhasa als je aankomt is het fijn om een plek te hebben. Mocht je nog tips nodig hebben dan hoor ik het wel!

Succes met voorbereiden!

1 like

@alettamaaike: ik ga eind augustus dit jaar, zal 3 weken in China blijven, éen week in Tibet (ongeveer), en dan voordat mijn visum afloopt vanuit Tibet naar Nepal (eind september dus). daar blijf ik tot eind oktober, waarna ik weer terugvlieg naar Beijing omdat daar mijn vlucht naar NL vertrekt (dat was goedkoper). :smile: jij ook plannen om die kant op te gaan dan?

@ Stefan: thanks, leuke blog hebben jullie! Zou je het aanraden om van tevoren naar reisgenoten te zoeken op fora?

En zijn er ook anderen die goede ervaringen hebben met het ontmoeten van reisgenoten voor Tibet, onderweg in China? Bijv in Chengdu (mix hostel)?

Hi Yara,

Travelpod werkt heel goed en het is makkelijk om een reisblog mee bij te houden, alleen in China en Tibet kun je niks delen op facebook vanwege de restricties op internet in die landen, gelukkig kon mijn zusje van thuis inloggen en de updates posten.

Maar om je vraag te beantwoorden; ik raad aan om vantevoren reisgenoten te zoeken. De mensen die ik heb gesproken hadden hun volgende bestemming al vast staan, ik denk dat je een groot risico loopt geen resigenoten te vinden tenzij je erg veel tijd hebt, een hotel of agency kan ook meehelpen met zoeken.

Over Mix; wij zijn via Mix naar Tibet geweest, ik raad je echter af om met hun te gaan omdat bepaalde zaken zoals Everest Base Camp niet goed geregeld waren en we daarom niet tot daar zijn gegaan. Onze gids stond met de rug tegen de muur omdat hij vanwege onze permits niet met ons naar EBC mocht terwijl het misschien best zou kunnen omdat het volgens onze bronnen gewoon open was.

Er zijn veel agencies die Tibet tours organiseren, ik heb nog een excel bestandje liggen met de vergelijking van diverse agencies, Als je deze wilt hebben hoor ik het wel

Succes!

Bedankt Stefan!
Dat excel-bestand zou erg fijn zijn! Zou je die misschien kunnen sturen naar struiskuiken@hotmail.com? (kon zo snel geen optie voor PM vinden).

Ik heb zelf geboekt met Asian Heritage Treks in Kathmandu. Zeer tevreden over! Als je contact met ze opneemt kun je vast ook iets vanuit Chengdu regelen.

Ik heb vaker goede verhalen gehoord over Asian heritage treks. Het is wel oppassen voor hoogte ziekte als je vanuit Nepal begint. De kans is groter dat je er meer last van hebt omdat je snel stijgt. Daarnaast is een 45 uur durende treinreis naar Lhasa ook erg speciaal! :slight_smile:

Zoals ik al zei: Asian Heritage Treks kan ook dingen vanuit andere plaatsen dan KTM regelen.

Ik ben zelf van KTM naar Lhasa gevlogen, en overland terug gereisd naar KTM. Gezien de hoogte zou ik het inderdaad niet andersom willen doen.

Bij deze m’n reisverslag van Tibet: IkReis - Reizen naar Tibet en Nepal: route, tips en ervaringen.

1 like