In juli vertrek ik voor 4 weken naar Vietnam.
Ik ben eerder in Azië geweest, maar nog nooit alleen. Een groot avontuur, waar ik veel zin in heb. Toch best wel spannend vanwege het reizen in mijn eentje.
Ik heb een paar vragen over het reizen:
Hoe zijn jullie ervaringen met alleen backpacken door Vietnam? Maak je snel contacten met andere backpackers? Wat zijn de mogelijkheden?
Wat is de leukste kustplaats / eiland waar ook veel backpackers te vinden zijn?
-Nog andere tips voor alleen-reizigers?
Nog één praktische vraag. Welke taxi zijn te vertrouwen vanaf Saigon? Ik kom daar 's avonds aan en moet dan naar District 1. Ik las een aantal verhalen over oplichting door taxichauffeurs. Hebben jullie tips waar je goed op moet letten?
Wat leuk dat je gaat backpacken in Vietnam! Zelf vind ik het er echt een heel geschikt land voor. Alles is zo makkelijk te regelen. Ook wat betreft het backpacken alleen. Mijn ervaring (ik was dan wel niet alleen) is dat je snel contact hebt met mede-backpackers. Of jij spreekt hen aan of zij jou. Vooral als je reist met het open busticket kom je snel in aanraking met backpackers. Ook tijdens (low-budget) tours spreekt men elkaar snel aan, is mijn ervaring.
Het is niet mijn favoriete strandbestemming, maar in Nha Trang denk ik dat je snel in contact kunt komen met andere backpackers. Dit is een beetje een ‘feestbeest’ bestemming (maar ook nog wel met mooie bezienswaardigheden hoor) wat bekend staat om de vele uitgaansgelegenheden en duiken.
Mui Ne vond ik de mooiste strandbestemming, maar heden ten dage komen er veel Russen en worden er nog vele dure resorts bijgebouwd. Ik zat daar in een guesthouse (Hong Di Guesthouse) die wellicht al niet meer bestaat, maar daar heb ik nog wel contact gelegd met mede-backpackers.
A met al, denk ik dat het in contact komen met mede-backpackers helemaal goed zal komen! Mijn ervaring is gewoon een open vraag stellen aan backpacker(s) en kletsen maar!
Wat betreft taxi’s: ikzelf ben naar de taxibalie op het vliegveld van Saigon gegaan en heb daar een taxi geregeld. Dan wist ik zeker dat ik niet opgelicht zou worden en hoefde ik, na een lange reis, me ook niet te verkeren in de chaos van alle taxi aanbieders. Mocht je het anders willen doen, dan zijn er medeforummers die goede taxibedrijven weten.
Een spannend avontuur, maar echt heel gaaf!
Groetjes, Anne
Ps: ik heb je bericht naar een ander forum verplaatst.
Voor wat betreft de taxi ben ik het helemaal eens met Anne. Zodra je met je koffers of backpack in de aankomsthal bent, tref je een bureau waar je een taxi voucher kunt kopen. Toen wij daar in januari aankwamen moesten wij voor een voucher 9 dollar betalen. Je wordt dan verzocht om naar een speciale plek naar buiten te gaan. Je geeft dan aan iemand van de taxicentrale je voucher en er wordt een taxi voor je geregeld. Vervolgens geef je aan waar je moet zijn en je hoeft de chauffeur niet meer te betalen. Een fooi is voor die jongens uiteraard wel welkom. Ik denk dan zelf aan een dollar maximaal.
Ik ben dan wel geen backpacker, maar heb afgelopen januari er vele gesproken.
Contact maken gaat dus niet alleen makkelijk tussen de backpackers, maar tussen verschillende reizigersgroepen.
Ik heb nog steeds contact via de mail met sommige van hen.
Wat betreft de taxi vanaf het Saigon vliegveld helemaal met Corenwilna en Anne eens.
Voor taxi gebruik gewoon, zou ik Mai Linh of Vinasun pakken.
Er zijn er ook die willen meeliften op hun reputatie en daarom dezelfde kleur hebben en bijna hetzelfde logo, maar niet hetzelfde telefoonnummer.
Die van Mai Linh en Vinasun zijn repeterend aan het einde en die van de naäpers niet, let daar even op.
Om je strand te pakken zou ik naar Hoi An gaan.
Veel backpackers in dit pittoreske stadje, voldoende hostels en 5 km van het strand.
Mui Nee wordt tegenwoordig "de russische stad "genoemd.
Nha Trang vind ik zelf wel heel geschikt ; kan je een boottochtje nemen en dan van de boot afduiken en wat snorkelen met muziek. Jongeren van allerlei nationaliteiten en dus alle kans om kontakt te maken.
…trouwens langs de rivier weg is het best een leuk fietstochtje naar het
strand van hoi an…'t kan er echter wel ferm waaien …tenminste toen wij er vertoefden
Ann & Ton ,
véle groeten …'k weet …'t is ondertussen wel al een tijd geleden …
sorry … maar momenteel andere bezigheden …
'k wens iedereen alvast wat meer zonnige dagen toe …
Buiten een korte black-out , een moment waarop ze me zeker niet hadden moeten vragen : " wie is Ton ? " heb ik daarvan geen ongemakken overgehouden … toch geen bewuste … alhoewel …m’n geheugen laat me
meer & meer in de steek …
maar Ton … ik had op deze zelfde vraag van jouwtwege kort na onze reis via privé-mail toch geantwoord ? …ik vond het al vreemd dat ik daarnooit een reactie op kreeg … maar wilde dan ook de zielepoot niet uithangen
door 2X mijn lijdens-verhaal door te mailen
toch nog eens samengevat : kort voor de check-in voelde ik me niet goed , vermoedelijk door vermoeidheid … en in de “overloop” naar het vliegtuig werd ik onwel …met als gevolg …een héél gedoe om met die vlieger nog mee te mogen … en toen dat uiteindelijk toch mocht …bleek er tot overmaat van ramp, een technische defect aan ons vliegtuig te zijn , waardoor we met
2 volle dagen vertraging thuis arriveerden
het zal je “LOT” …maar wezen zeker …
Kort nadien las ik dan dat de maatschappij “LOT” vluchten geannuleerd had …
en staan ze wellicht momenteel op de lijst " te mijden " …
oa …straks kiezen we terug voor een trip naar het kleurrijke india .
Na rajasthan , zuid-india ,komt nu gujarat aan de beurt … maar eerst
hebben we nog het zomerverlof …wel even aan jouw favoriete polen
gedacht ,maar uiteindelijk gaan we het iets dichterbij zoeken …
Bij “echt” zomer-weer word het Bremen & luneburg-heide en in het geval de
weergoden ons minder gunstig zijn … hebben we als alternatief gerona en
omgeving in ons achterhoofd . Ja da’s een van de voordelen van kamperen,
dat je op het allerlaatste moment nog de andere kant kan uitrijden…
India is hoedanook een aanrader …wel een ferme brok …waar je sowieso vermoedelijk veel keuze’s gaat moet maken …
indien beperktere tijd …ga dan voor Birma ipv Thailand !!!
da’s natuurlijk weeral een optie = dilemma meer …