Vandaag ben ik gestart met wat onderzoek voor onze volgende reis. Wij zijn gewend georganiseerd te reizen maar hebben vorige zomer onze eerste “eigen reis” gedaan…maar dit was in Canada.
Borneo staat al een aantal jaren op mijn verlanglijstje, maar bij de georganiseerde reizen is de prijs enorm hoog.
Dan zit je voor een reis van drie weken al gauw aan zon 3000 euro zonder alle extra kosten aan maaltijden en entreegelden.
Hierom wil ik de stap zetten om deze reis zelf te gaan plannen. We hebben circa vier weken de tijd en willen rond eind april vertrekken.
Hier wat algemene vraagjes:
Hoeveel kost een rondreis door Borneo ongeveer pp? (wanneer je budget overnachtingen boekt, maar bv wel een aantal trekkings wil doen)
Is het ook de moeite waard om Maleisie te zien? Ik hoor verhalen dat dit tegen valt…voor mij is vooral de mooie natuur belangrijk en de kans dieren in het wild te spotten.
hebben jullie tips voor boeken of sites op internet die ik kan gebruiken voor de verdere planning?
Ik kan alleen maar over Sabah spreken maar het probleem met reizen door Borneo dat je buiten de natuurparken om weinig mooie dingen ziet. Als je van A naar B reist zijn het alleen palmolie-plantages links en rechts van je dat je ziet.
Je bent dus vooral aangewezen op de nationale parken waar je meerdaagse pakketten voor kunt reserveren die toch wel duur zijn. Gemiddelde prijzen van zo’n pakket (trekkings en eten inbegrepen) zijn 300-400 euro voor 3 dagen per persoon.
Eendaagse excursies zijn er minder te verkrijgen omdat alles behoorlijk ver afgelegen ligt.
Verder zijn overnachtingen tussendoor niet zo heel erg kostbaar, wij zaten tussen de nationale parken in hotels van 25euro per nacht voor 2 personen en dat waren behoorlijk luxe hotels.
En als tip ( maar die zul je vast al hebben) is de lonely planet. Is onmisbaar daar vind ik.
Dit zijn mijn bevindingen zo’n beetje. Hopelijk krijg je nog veel meer reacties.
Ik kan alleen maar over Sabah spreken maar het probleem met reizen door Borneo dat je buiten de natuurparken om weinig mooie dingen ziet. Als je van A naar B reist zijn het alleen palmolie-plantages links en rechts van je dat je ziet.
Je bent dus vooral aangewezen op de nationale parken waar je meerdaagse pakketten voor kunt reserveren die toch wel duur zijn. Gemiddelde prijzen van zo’n pakket (trekkings en eten inbegrepen) zijn 300-400 euro voor 3 dagen per persoon.
Eendaagse excursies zijn er minder te verkrijgen omdat alles behoorlijk ver afgelegen ligt.
Verder zijn overnachtingen tussendoor niet zo heel erg kostbaar, wij zaten tussen de nationale parken in hotels van 25euro per nacht voor 2 personen en dat waren behoorlijk luxe hotels.
En als tip ( maar die zul je vast al hebben) is de lonely planet. Is onmisbaar daar vind ik.
Dit zijn mijn bevindingen zo’n beetje. Hopelijk krijg je nog veel meer reacties.
Voor low budget reizen zou je op ongeveer 1000 euro moeten rekenen per persoon, maar dat is dan zonder beklimming van Mt Kinabalu of andere dure parken. Het hoeft op zich niet duur te zijn, maar als je Mt Kinabalu wilt beklimmen en nog naar een van de duurdere parken wilt, zal je toch al snel 700 euro aan je budget moeten toevoegen. Eten en overnachtingen zijn vrij goedkoop. Ookal kan je het natuurlijk zo duur maken als je wilt.
Als je de hoogtepunten wilt zien zoals, Mulu, Kinabatangan en Bako, en wat andere parken en plekken die daartussen liggen zie je naar mijn idee al erg veel. En kan je veel natuur en dieren zien. Voor een langere trekking zou je ook is kunnen kijken naar de Kelabit Highlands. Daar zou je eventueel wel low budget een lange trekking kunnen maken.
Met 3/4 weken zou je een mooie route van Kuching naar Sandakan kunnen doen in Borneo en zou ik persoonlijk niet veel van West-Maleisie toevoegen. Maar een paar dagen KL en Melaka is niet gek aan het begin of eind als je daar land vanuit NL of op de weg terug. Er is nog veel meer te zien, maar je kan niet alles in een vakantie proppen.
In principe hoef je niks vast te leggen in die periode in Borneo, behalve dan misschien een beklimming van Mt Kinabalu en Bako zo snel mogelijk boeken wanneer je aankomt in Kuching of misschien al iets eerder(als je daar wilt overnachten)