Algemene vraag ivm vakantie Noord-Spanje - juli 2009

De winter komt er aan - dus denken we reeds aan de volgende zomervakantie!<?xml:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>
We zijn een gezin met 2 zonen van respectievelijk 11 en (bijna 18). We wonen in Kortrijk en zijn in het recente verleden paar keer naar Kroatië geweest, met de auto, waar we voornamelijk huisjes/studio’s/appartementen huurden. Kroatië viel heel goed mee - maar nu willen we weer eens veranderen en, ook, is Kroatië toch wel ver om naar toe te rijden.<o:p></o:p>
We dachten dus aan Noord-Spanje, en dat kan Donostia zijn, of stukje verder naar het westen, en/of ook stukje terug naar de Pyreneeën, of zelfs stukje dieper Burgos in.<o:p></o:p>
In Kroatië vonden we het heel gemakkelijk dat je in de eerste weken van juli niets op voorhand moest boeken – je keek waar ‘sobe’ stond, bekeek het meubilair en besliste dan om al dan niet te blijven, voor paar dagen. Dat kan blijkbaar niet in Spanje – daar moet je alles op voorhand regelen – klopt dat? Of kan je toch riskeren om op goed geluk rond te trekken? <o:p></o:p>
Qua prijzen - in Kroatië betaalden we vorige zomer tussen 45 en 75 Euro per nacht voor ons vieren – waarschijnlijk is Spanje duurder?<o:p></o:p>
Qua weer – blijkbaar is het noorden van Spanje iets minder zonzeker? We zijn geen strandgangers, maar hebben toch graag mooi weer. In een ver verleden zijn we nog met de auto naar Santiago en verder Portugal ingereden, en hebben toen wel beetje regen onderweg gehad. Zijn er mensen met ervaring van goed en/of slecht weer in het noorden van Spanje?<o:p></o:p>
Qua eten – we herinneren ons van vorige vakanties in Catalonië dat Spanje heel gevarieerd is en ook dikwijls heel goedkoop. Is dat nog zo? In vergelijking met België en/of Kroatië?<o:p></o:p>
Kortom – veel vragen – misschien hoor ik wel iets meer van een aantal enthousiaste Spanje-gangers? Dank op voorhand, Danny Debals<o:p></o:p>

Beste Ddebals,

Afgelopen zomer ben ik op de bonnefooi vanuit Nederland door Midden Spanje naar Lissabon gefietst en van daar uit langs de kust van Portugal verder gefietst naar Galicië en via de Rias Bajas naar Santiago.
Ik heb altijd kunnen overnachten, zonder boeking. Ik was wel alleen en meestal verbleef ik een of enkele nachten.
De Rias Bajas kun je voorstellen als de Ardennen pal aan zee: een aantal zee-inhammen met daar tussenin bergen van ongeveer 600m hoog. Een heel wilde kust met veel eucalyptusbossen en mooie, groene natuur. Dit geeft al aan dat het klimaat ongeveer hetzelfde is als in Nederland, behalve dat het er gemiddeld enkele graden warmer is. In de zomer kun je er heel mooie, zonnige dagen treffen, maar die worden zeker afgewisseld door regenachtige of buiige dagen.
Stel je daarom niet in op een zonvakantie met elke dag aan zee bakken. Er valt m.i. in Galicië meer dan genoeg te zien en te doen om bijvoorbeeld een dag met wat minder weer mee te vullen. Ook zul je opmerken dat dit stuk van Spanje meer lijkt op zuidwest Engeland (Cornwall), met een keltische cultuur (doedelzakmuziek oftewel gaïta, zoals ze de doedelzak daar noemen) en huizenbouw. Ook het Gallego (Galicisch) heeft veel weg van het Portugees.
Wat eten betreft, kan ik je in Galicië Marasquino (zeevruchten) aanbevelen, evenals vis en mosselen. De Atlantische oceaan ligt daar voor de deur en dat merkt men zeker in de plaatselijke keuken. Tevens heeft Galicië enkele hele goede witte wijnen.
Ook is het opmerkelijk dat veel Spanjaarden uit het zuiden van het land hier hun zomervakantie doorbrengen om juist de hitte te ontvluchten.