Airbus 380 & Cuba

L.S.

Binnenkort gaat het grootste passagiersvliegtuig ooit gebouwd, de nieuwe Airbus 380, haar proefvlucht(en) maken.

Overal worden vliegvelden aangepast (bijv. làndingsbanen, ontvangsthallen etc.) om dat toestel met z’n kleine 600 passagiers te ontvangen.

Het €uropese toestel, met een gewicht van bijna 600 ton gaat, met z’n super-motoren, na een nog kortere aanloop dan de Boeing 747 ( 400 ton), al de lucht in. Starten is dus geen probleem, maar (voor zacht) landen: dan heeft ie eigenlijk een paar honderd meters extra landingsbaan nodig.(tenzij je flink op de rem drukt, maar dat kost banden; de A380 heeft 20 wielen, dus reken uit je rem-kosten)

Onder andere Schiphol heeft vele miljoenen besteed voor aanpassing (verlenging van de làndingsbaan…) aan de A380, maar geen enkel vliegveld in Cuba heeft dat geld. Dus dat wordt waarschijnlijk “even wachten” in de ontvangsthal. Maar het is nog geen 2006…

Misschien valt deze of gene hier van z’n (vlieg)stoel, maar ik wil/ga eind 2006, begin 2007 met 600 vrienden en vriendinnen naar Cuba met een gloednieuwe A 380.

Hebt U interesse in een vrienden-, cq. vriendinnen-ticket?
Strikt privé hoor.

Voorlopige route:
Toulouse/Hamburg - Brussel/Bruxelles en/of A’dam - Roma - Madrid - Habana. En na één, maar mogelijk ook na twee ,(of drie?) weken (hangt van het weer af (…) weer in dezelfde volgorde terug. Aan boord: (eenvoudige) Toscaanse Keuken .(Met de allerbeste Toscaanse olijf-olie, alleen daar sta ik borg voor)

Interesse?
Dan een mailtje naar:
romeinarthur@yahoo.com

L.S.

Gezien het aantal aanmeldingen wordt een-en-ander aangepast:

bij 850 passagiers (de A-380 kan 950 zitplaatsen hebben) gaat Uw baggage twee tot drie dagen, zowel heen als terug, in een apart vliegtuig vooruit.

Dit om met name wachttijden (van xx-honderd passagiers !!!) bij vertrek en aankomst te beperken.

(En extra veiligheid , scheiding van passagiers en bagage, is natuurlijk mooi meegenomen…)

Sommigen hebben echter aangegeven dat ze in de A 380 een twee-persoonsbed willen en een ligbad /whirlpool. Dat kan.

Goedkoper is echter een à la caravan- of campersuite: dan heeft men een eigen caravan- of camper-achtig ,4-6 persoons, huisje (met eigen voordeur) aan boord van de A 380, maar ipv een ligbad&whirlpool, “slechts”… een douche en sauna en Turks stoombad.

Stoom (voor Uw vliegend Turks stoombad) en droge hete lucht (voor Uw Finse sauna) zijn nogal wat lichter als water (voor Uw whirlpool) en het draait bij vliegen nou eenmaal om gewicht. Maar ieder vliegtuig heeft ook variabele ballast nodig (bijv. watertanks) , vandaar die ligbaden, op zichzelf zou zo’n ding in een vliegtuig natuurlijk volkomen onzin zijn, ook al is dat vliegtuig 80 meter lang en , vergeleken met een flatgebouw, 4 verdiepingen … hoog)

Trouwens de A 380 vliegt zuiniger als een postduif en ook zuiniger als veel auto’s…!!!(per persoon natuurlijk en per km)
Om een lang verhaal kort te maken: per passagier verbruikt de A 380 ( met 300 passagiers) ongeveer 3 liter brandstof voor ieder 100 km
Bij meer dan 300 passagiers wordt dat nog (iets, maar niet veel) minder.

Wat foto’s van de éérste testvlucht van de A 380.

Wat een juweeltje.(voor slechts 10 miljard €uro ontworpen/geboorte-kosten)

Vliegen naar Cuba met de Airbus 380 wordt een belevenis op zichzelf:

http://www.repubblica.it/2003/e/gallerie/s…o/collaudo.html

L.S.

De bagage , **alle bagage, **gaat minimaal 3 x 24 uur vooruit en wordt, als extra service mijnerzijds, gratis op Uw eerste verblijfadres in Cuba bezorgd.

Vanwege extra testvluchten, vanwege extra veiligheids-maatregelen en vanwege extra aanpassingen van de landingsbanen (zacht en voelbaarloos landen 600.000 kg is niet niks) ziet het er naar uit dat het wel eens 2007 kan worden i.p.v. 2006.

Ik zeg: Meglio tardi che mai! (Italiaans voor: Beter laat dan nooit)

L.S.

Ben vergeten te vermelden dat het toestel , in ±42 €uropese talen vermeld, één naam krijgt. In het Nederlands (ABN) :

DE DOLFIJN