Tijdens mijn vorige reizen naar Canada ben ik een aantal keren tegen een probleem met verkeerslichten aangelopen. en hiervoor is dat ik kleurenblind ben. op verschillende plaatsen in Canada worden horizontale verkeerslichten gebruikt en als je dan niet weet aan welke kant het rode licht zit is dit is dit erg lastig. Nu weet ik ondertussen dat het rode licht aan de linkerkant zit. (dankzij mijn reisgenoot die niet kleurenblind is). Deze informatie heb ik tot nog toe nergens gevonden bij afwijkende verkeersregels en borden. Daarnaast heb ik in Quebec ook nog horizontale stoplichten gezien met volgens mij aan beide kanten een rood licht. Bij deze stoplichten zitten er soms ook nog extra lampen voor afslaand verkeer. Ik ben hier in 2006 geweest en kan mij de opbouw van deze lichten niet meer precies voor de geest halen. Misschien kan iemand die ze recent heeft gezien er wat meer informatie over geven.
Ouch, ik heb nooit stilgestaan bij kleurenblindheid. :o
Inderdaad zal een horizontaal verkeerslicht doorgaan rood-oranje-groen van links naar rechts zijn. Het wordt lastiger, omdat die toevoegingen voor links en rechts afslaan redelijk willekeurig zijn (indruk). Als ze een eigen rood hebben kun je gelukkig nog redelijk afleiden wat de lichten voor rechtdoor zijn, maar zonder eigen rood wordt het lastiger.
Vandaag op weg naar werk zal ik eens opletten (alhoewel ik weinig horizontale verkeerslichten tegenkom).
Uiteraard valt er op de kruising een hoop te deduceren, maar het zal vooral wat tijd kosten (iets wat je niet altijd hebt als je aan komt rijden).
In Quebec hebben ze, als ik me goed herinner, wel gedacht aan verkeersdeelnemers, die kleurenblind zijn door de lichten ook een bepaalde vorm te geven: rood = vierkant, oranje = ruit en groen = cirkel.
Beetje afwijken hiervan, maar verkeersregels in Canada zijn sowieso een beetje wazig. Ze doen niet aan “rechts heeft voorrang” bijvoorbeeld
En als fietser in Toronto is het ook een beetje meeliften met verkeerslichten van de voetgangers of de auto’s, net wat je goed uitkomt.
Niet zo wazig, gewoon anders. ![]()
Wat betreft de verkeerslichten: ik heb mijn bron bij het Ministerie van Transport geraadpleegd en hij bevestigde het verhaal van de vormen in de lampen. We zaten samen in de auto en dus kon ik hem direct wijzen op een hele serie verkeerslichten die er niet aan voldeden.
Mijn conclusie: De vormen zaten vooral in de oudere generatie verkeerslichten. Vervolgens kwam er een middenvorm met alles in cirkels, maar de nieuwste generatie werkt gelukkig veel meer met pijlen. Liever een apart licht met een pijl voor iedere richting, die tegelijk op groen springen, dan een enkele cirkel. Nu is Québec City een echte overheidsstad, dus een hoop recente verkeerslichten. Montréal zal veel meer verschillende generaties hebben. De rest van Canada ken ik niet goed genoeg hiervoor. ![]()