Afstuderen in Brazilie

Hoi allemaal

Ik ben momenteel met mijn master in International Business bezig en volgend jaar moet ik afstuderen. Ik heb tijdens mijn bachelor ar een jaar in Recife gestudeerd en stage gelopen, en ben verliefd geworden op het land. Ik wil graag terug om te wonen en te werken en zou graag een begin willen maken door mijn afstudeerproject in Brazilië te doen (liefst Recife)

Heeft iemand tips voor mij? Ik ben al druk bezig met solliciteren, maar alle tips zijn meer dan welkom!

Groetjes

Jessie

Beste Jessie,

Je leventje opbouwen in Brazilië is niet niks. Houdt er rekening mee dat het echte leven en werken even wat pittiger is dan dat je gewend bent dan een afstudeer stage, vrijwilligers werk, of kort werk daar hebt verricht.

• Houdt rekening met je belasting en uitschrijvingen van diensten, verzekeringen, etc in Nederland.
  • Zorg dat bepaalde leningen etc ook niet meer open staan, want deze af betalen vanuit Brazilië, met een Braziliaans salaris (ongeacht of dit veel of weinig is in jou werkveld). De transfer kosten van het geld terug naar Euro’s en direct naar een bank of studiefinanciering afbetalen is hoog. Veel gaat er verloren, dus je legt bij je lening vaak nog extra geld bij.
  • Houdt er rekening mee dat een foto bij je CV wonderen doet tijdens een sollicitatie in Brazilië. (veel bedrijven vragen hier ook expliciet om).
  • Kijk bij je sollicitaties of je bij internationale bedrijven terecht kunt, of bij Nederlandse/Belgische ondernemers.

Misschien een hele andere draai aan je sollicitatie… Als je Portugees heel goed is, en je kent je weg zakelijk gezien in Brazilië. Kijk eens naar een Europees bedrijf, dat graag vertegenwoordigers, agents of support medewerkers zoeken, die voor hun in Brazilië gaan wonen en werken.

Receife is moeilijk voor een job als buitenstaander, mogelijk wel in de toerisme en hotellerie. Voor de wat niet toerisme jobs, kom je vaak bij de wat grotere steden uit, zoals Salvador, Belo Horizonte, Sao Paulo en ja natuurlijk Rio. De meer overheidsbanen, wetenschappers etc, hebben veel jobs in Brazilia en regio van Belo Horizonte.

Hoop dat je wat kunt met de informatie, altijd welkom als je specifieke vragen hebt en vergeet niet… Vast bijten en er voor gaan. Zo zijn vele kaaskoppen met vallen en opstaan begonnen in Brazilië.

Bom Trabalho!

Pleun Carper de Paula.
INNO