Ik het het geluk om in januari voor drie maanden alleen door Zuid Amerika te gaan reizen. Ik begin in Santiago (Chili) en wil vervolgens naar het zuiden, tot Usuhaia. Vervolgens weer omhoog via Chili/Argentinië, en dan via Bolivia naar Peru.
Ik zit erg te twijfelen of ik een tent en kampeerspullen mee zal nemen. Ik weet dat bij Torres del Paine kamperen wel een must is, maar je schijnt daar ook spullen te kunnen huren. Hoe zit dit voor de rest? Is het leuk/nodig op veel plekken? Is het het waard om al die spullen mee te sjouwen? Ik heb geen auto gehuurd, dus qua vervoer ben ik gebonden aan de bus, en mijn eigen benen.
Daar komt bij dat ik geen noemenswaardige conditie heb. Ik sport bijna niet (ja ik zeg dit wel met de nodige schaamte hoor ), maar wil wel veel gaan wandelen, met name in Patagonië. Moet ik me zorgen maken over de zwaarte van de wandelingen?
Tot slot vraag ik me ook af of iemand ervaring heeft met het reizen met een Ipad in Zuid Amerika? Het lijkt me namelijk heel handig om hier mijn reis- en leesboeken op te zetten, zodat dit ook weer een stuk sjouwen scheelt. Ook kan ik dat dan gebruiken als backup voor mijn foto’s. Maar trek is, als ik in een bus in Zuid Amerika van een Ipad lees hier niet te veel aandacht mee? Ik wil mezelf ook geen ‘prooi’ maken…
Ik hoor heel graag jullie ervaringen, adviezen, ideeën etc. Ook andere tips zijn natuurlijk altijd welkom
Zuid-Amerika is fantastisch, ik zou zo mee willen.
Wat betreft je plannen… je wilt veel wandelen maar hebt geen noemenswaardige conditie… Denk er wel aan dat wandelen in het Torres del Paine gebied direct veel hoogteverschil betekent. Als je dat als “beginnend” wandelaar dan ook nog direct met de bepakking van een extra tent e.d. wilt doen, dan vraag ik me af of je verstandig bezig bent. (om nog maar te zwijgen van het zelf de tent op moeten zetten terwijl je al bekaf bent van de wandeling en dan ook nog eens met een campinggasstelletje (wat daar ietwat moeilijker in de brand wil komen wegens ijle lucht en vooral heel veel wind).
In het Torres del Paine zijn er verschillende simpele overnachtingsmogelijkheden, waar een stapelbed in een slaapzaal te boeken is, waar ontbijt bij inbegrepen is en je ook tegen betaling nog een prima simpele maaltijd kunt nuttigen.
Je ligt hier in ieder geval warm en rustig, want de wind wil nogal eens met de tenten “spelen”…
Wat betreft het aandacht trekken: die kans loop je met een ipad uiteraard altijd.
Wel is het inderdaad makkelijk, maar wellicht kun je die reisboeken ook op je smartphone zetten, trekt ietwat minder aandacht wegens “kleiner”.
Ook kun je doen wat vrienden van me gedaan hebben: Relevante pagina’s uit die reisboeken scheuren (of minder rigoreus: er kopieën van maken) en deze achterlaten wanneer je een bepaalde plek gedaan hebt.
Een andere optie is wellicht die dingen in te scannen en in je webmail te plaatsen en dan alvorens ergens naar toe te gaan de desbetreffende informatie eerst uit te printen in een internetcafé (want die bestaan nog steeds!).