In november ga ik voor een paar weken naar Nepal, waar ik natuurlijk ook een trekking wil gaan doen. Ik zit te denken aan een niet al te zware van ongeveer een week (bijv. Ghorepani Poon Hill Trek). Wat voor schoeisel is hiervoor noodzakelijk?
Ik heb me vandaag laten informeren over bergschoenen en het een en ander gepast. Die van Meindl zaten erg lekker. Je betaalt er wel wat voor, maar volgens mij heb je dan wel echt goede schoenen. Die in categorie A/B vind ik een stuk lekkerder zitten dan de B of C, maar zijn ze ook stevig genoeg voor een dergelijke trek?
En mocht het wel een wat zwaardere trek worden, welke categorie is dan aan te raden?
Ja, voor die tocht (paadjes en trappen) zou een AB schoen goed genoeg moeten zijn. Zolang je, maar dat is mijn smaak, maar hoge schoenen hebt, met ondersteuning aan de enkel.
Enige overweging die je kunt maken, want schoenen zijn nogal aan de prijs, is je afvragen of je het zo leuk gaat vinden dat je daarna langere en hogere tochten wilt maken, waarvoor je wel B/C schoenen nodig hebt.
Ik heb zelf B/C schoenen van Meindl en vind het de lekkerste bergschoenen die ik ooit gehad heb. Maar dat zegt niks, schoenen zijn zo persoonlijk. Ik heb lage schoenen van New Balance en die zitten weer fijner dan de lage Meindls, die ik daarvoor had.
Mag ik hier ook nog een vraag bijstellen? Ik hoor dat je in Kathmandu ookschoenen kunt kopen.Weet iemand hoe betrouwbaar is en hiermee bedoel ik eigenlijk de kwaliteit vd schoenen. Ik wil ook eerst beginnen met wat kleine wandeltochten en als ik dat leuk vind een grotere. Ik was bij Bever sport en een b schoen is daar 180e!
Ik ben ook bij Bever Sport geweest en dan moet je inderdaad denken aan zo’n 200 euro voor goede wandelschoenen. Is natuurlijk wel een investering voor de komende tien jaar. Maar als je nog niet weet of het wat voor je is, is het inderdaad wel een dure gok.
Ik ben dus net als Floor ook wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met het kopen van wandelschoenen in Kathmandu/Pokhara.
Anderzijds heb ik al wel veel gelezen dat inlopen van wandelschoenen wel erg belangrijk is voordat je echt op reis gaat. Bij Bever zeiden ze weer dat dit wel meevalt en je er in principe zo op weg kunt lopen.
Reacties/ervaringen zijn welkom!
Supervooruitzicht! Wij hebben wel wat trekkingskleding en stokken in Nepal gekocht, maar waren blij dat we onze schoenen al eerder hadden. Ik denk dat de kwaliteit hier beter is (veel nepmerken daar) en dan heb je ze goed ingelopen. Heel belangrijk!
Mijn vader heeftin Kathmandu schoenen gekocht in loopt er al drie jaar op. De meningen zijn nogal verdeeld.voordeel van in nl kopen is dat je zeker weet dat je goede schoenen hebt en ze nog in kubt lopen en belangrijker denk ik, nog terugkan brengen. Voordeel van daar kopen is dat het misschien wel vier keer zo goedkoop is en hoor ook dat het met inlopen wel meevalt omdat die schoenen tegenwoordig aan de binnenkant ook veel kussentjes hebben. Lastig lastig deze keuze! Ik denk dat ik ze toch maar daar koop. Ook omdat ik over een week al ga en ik toch niet zo veel tijd meer heb ze in te lopen, dan doe ik daar eerst wel wat korte wandeltochten.
Esther misschien kunnen we tegen die tijd samen een leuke trekking gaan doen! Groetjes!
Leuk idee, maar volgens mij las ik ergens anders dat je tot 18 november in Nepal bent en ik kom de 13e pas aan… Samen een trekking doen lijkt me wat krap worden in die tijd ;). Alvast heel veel plezier en als we elkaar tegenkomen kunnen we natuurlijk altijd even een drankje doen en ervaringen uitwisselen!
Dat ziet er gezellig uit! is dat in Kathmandu?
Ik vlieg de 17de terug en de kans is best groot dat ik me de dagen voordat ik vlieg nog in Kathmandu begeef, dus laten we even contact houden, dan zien we het tegen die tijd wel! Weet je al wat je doet met schoenen btw? Ik ga ze dus in Kathmandu kopen, dus als dat goed uitpakt, kan ik je dan waarschijnlijk ook wel een shop tippen!
Ja, schuin tegenover het Kathmandu Guest House, ook schuin tegenover pilgrims book shop. Wedden dat je daar ook terecht komt, geweldige winkel met boeken, souvenirs , cd’s, kaarten, reisgidsen en… allemaal met een sticker met de prijs!
Bedankt voor de tip Erik, ik zie mezelf er al wel zitten! Laten we inderdaad even contact houden Floor, en dan zien we tegen die tijd wel. Ik denk dat ik de eerste paar dagen ook wel in de omgeving van Kathmandu rond wandel, dus zou goed kunnen dat we elkaar nog gaan zien!
Wat betreft de schoenen… Ik wilde eerder al zeggen… als je daar gekochte schoenen nou niet zo goed bevallen, dan sleep ik je de berg wel weer af, haha! Maar dat gaat qua reisplanning dus niet lukken ;).
Ik ben er zelf nog steeds niet helemaal uit, maar neig toch wel naar het kopen van schoenen hier. Iets zegt me dat het niet bij deze ene reis blijft namelijk… Gaat vast helemaal goed komen en we houden contact!
Schoenen en backpack zou ik altijd in nl kopen en ook niet op bezuinigen. Reis nu > 2 jaar en alles ziet er nog bijna net zo uit als toen ik het kocht. (en ja ik gebruik ze wel . Vrijwel alles in Nepal met een merk is nep wat niet per se wil zeggen dat het ook slecht is. Ik ben bv erg blij met mijn nep northface (lees northfake) regenjas/bodywarmer voor 30 euro. Die gaat nu al ruim een jaar mee ( al is hij niet helemaal waterdicht). Ook de wandelstokken houden het redelijk lang uit en kosten maar een paar dollar. Moeite van het slepen uit nederland niet waard. Als je weer terug gaat maak je er de oudjes in katmandu erg blij mee.
hola hola! ik heb toch ook mijn shoes in NL gekocht, bij de V&D. schoenen van Meindl, donkerblauw en het zijn stevige schoenen. Ze waren 139e, maar het is toch wel heel fijn ze in te kunnen lopen. Heb er nu twee keer een uur op gelopen en heb wel wat (bijna) blaren dus ik zou ze toch ook echt hier kopen hoor Esther. Die van mij zijn volgens mij ook bij Perry sport te krijgen!
Haha bij deze vraag moet ik ineens terug denken aan mijn schoenen ervaring in Nepal.
Toen de dag aangebroken was om aan onze trektocht te gaan beginnen en ik mijn bergschoenen aan deed bleek van 1 van de schoenen de zool kapot te zijn…w.s gebeurd tijdens een wandeling in Chitwan had er toen niets van gemerkt met lopen.
Ik moest dus vroeg in de ochtend met gids eerst nieuwe schoenen gaan kopen.
We kwamen uit op gympen,daar zou ik het minst risico mee lopen wat blaren betreft (kon ze niet meer in lopen natuurlijk).
Nou 5 dagen dus hele dagen op gympen geklommen en gelopen…en het was heel goed te doen!
Als je daar die kinderen in de beren ziet…die lopen zelfs op slippers rond …maar goed met gympen was het uiteindelijk ook te doen:dag: